пятница, 10 мая 2013 г.

Досвід навчально-виховної роботи гуртка Кролевецького районного Будинку дітей та юнацтва «Координаційний центр Євроклубів «Pu-Re» (частина І).


Згадується кінець березня 2011 року, коли місто Кролевець отримало право бути приймаючим в рамках міжнародного молодіжного проекту «Євроавтобус-4: молодь Європи – українським громадам». Навряд чи хтось тоді міг уявити, що місія, започаткована Євроавтобусом, набуде такого розвитку в Кролевецькому районі. Підготовка та виконання програми перебування екіпажу Євроавтобуса (молодь з 7 країн Євросоюзу) була забезпечена Молодіжним Активом Кролевця, до складу якого увійшли старшокласники (8-11 клас) шкіл Кролевця, студенти Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Після цього видалось достатньо логічним продовжувати розпочату євроінтеграційну молодіжну роботу, створивши на базі закладу позашкільної освіти творче об’єднання для дітей та юнацтва… Та чи була така ідея приреченою на успіх? Спробуємо знайти відповідь.



Діяльність гуртка базується на організації клубної роботи для старшокласників (за бажанням: учнів ВПУ та студентів І та ІІ курсу університету) відповідно до програм роботи молодіжних клубів згідно методичного посібника: «Міністерство освіти України. Інститут змісту і методів навчання. Програми для гуртків секцій, творчих об’єднань позашкільних закладів суспільно-громадського та художньо-естетичного напрямку. Київ, 1996 рік».

Організація та методика діяльності гуртка

          Заняття організовані таким чином, аби охопити молодіжною ініціативою в форматі функціонування моделі громадської організації (від ініціювання ідеї до напрацювання проекту та його практичної реалізації):

Тривалість заняття: 3 години. Всього на тиждень: 18 годин.

Навчально-комунікаційна форма роботи (понеділок, середа, п’ятниця):
І частина: 1,5 години – лекції, семінари-тренінги.
ІІ частина: 1, 5 години – практичне засвоєння матеріалу, участь в підготовці та проведенні заходів, проведення загальних зборів та планування діяльності (в т.ч. розроблення проектів та проектна діяльність,  інтерактивні заняття з використанням ІКТ (соціальні мережі онлайн-режим) інші публічні заходи.

Комунікаційно-навчальна форма роботи (вівторок, четвер, неділя):
Робота протягом 3-х годин згідно плану занять та теми публічно-комунікаційного заходу.



Місце проведення: конференц-зал Центру занятості, актовий зал Будинку дітей та юнацтва, кабінет психолога Будинку дітей та юнацтва, зал для занять Клініки дружньої до молоді, Кролевецька районна бібліотека, банкетний зал кафе «Доміно», учбова кімната СШ № 3, ЗОШ № 5, приміщення сільських ЗОШ, клубів, бібліотек: с. Дубовичі, с. Тулиголове, с. Ярославець, с. Бистрик, с. Мутин, с. Алтинівка Кролевецького району.

Понеділок: 15.00 – 18.00 (3 години) – робота у форматі КЦЄ «Pu-Re» та міські Євроклуби на базі навчальних закладів

Вівторок: 8.00 – 17.00
Виїзна робота в сільських навчальних закладах.
Заняття: з 8.00 – 11.00 та з 13.00 – 16.00 (3 години).

Середа: 15.00 – 18.00 (3 години) – робота у форматі КЦЄ «Pu-Re» та міські Євроклуби на базі навчальних закладів.



Четвер: 15.00 – 18.00 (3 години) – робота молодіжного клубу «Інтел-Доміно» (Intel-Domino-Club) – публічні заходи (творчі зустрічі, вечори, дискусії, дебатні турніри, майстер-класи тощо) та спілкування на тему ведення суспільно-репортерської діяльності та випуск друкованого видання на молодіжну тематику «Школа Слова», проведення репетицій та саме публічних заходів (шоу, конкурси, турніри тощо). Індивідуальна робота з учасниками творчого об’єднання згідно програми у форматі КЦЄ «Pu-Re» та міські Євроклуби на базі навчальних закладів.

П’ятниця:  15.00 – 18.00 (3 години) – робота у форматі КЦЄ «Pu-Re» та міських Євроклубів на базі навчальних закладів.

Неділя: 14.00 – 17.00 (3 години)
робота у форматі молодіжного клубу «Інтел-Доміно» (Intel-Domino-Club) – публічні заходи (творчі зустрічі, вечори, дискусії, дебатні турніри, майстер-класи тощо) та спілкування на тему ведення суспільно-репортерської діяльності та випуск друкованого видання на молодіжну тематику «Школа Слова», проведення репетицій та саме публічних заходів (шоу, конкурси, турніри тощо).



Філософія, або логічний ланцюг навчально-виховного курсу, полягає в трансляції молоді (дітям, юнацтву) розуміння феномену успіху людини. Якщо говорити про створення мотивації для докладання зусиль підростаючим поколінням над собою, то це має бути виключно з метою здобуття успіху в житті, бо сенс життя – в повній самореалізації. «Знайти себе» – ось вище завдання Людини. Життя – це пошук, нерозривно пов'язаний з навчанням та вихованням.
Програма навчально-виховної роботи гуртка побудована таким чином, аби дати чітке уявлення учням про успіх, як структуру, про успіх, як процес і систему.

Складові курсу «Формула успіху»:
-        Фандрейзинг (формування ресурсного забезпечення успіху);
-  Паблік-рілейшнз (формування сприятливої суспільної думки про наші наміри досягнути успіху);
-        ІТ (інформаційні технології);
-        Мистецтво публічного виступу та дебатів («перемогти» означає «переконати»);
-        Англійська мова (засіб інтернаціонального спілкування);
-        Здоровий спосіб життя (спорт, фізичне виховання та удосконалення);


Потрібно розуміти, що знання та навички, які людина набуває протягом життєвого шляху становлять лише 10% від загального цілого успіху. 40% – наше  мислення, наші думки. Саме тому – читати книги є обов’язковим завданням для людини, що бажає бути успішною, оскільки книги надають унікальну можливість активізувати індивідуальне мислення (аналітичне, критичне, логічне). І на 50% успіх складається з кола нашого спілкування. Обирайте друзів, людей з якими спілкуєтесь виходячи саме з цієї тези. Уникайте спілкування з тими, хто вас дратує або ж примушує бути «не самим собою». 


1. Історія кулінарної страви «Євроінтеграція – справа молодих!»
          …Все розпочалось з ідеї (ініціативи) громадськості, яка була оформлена у вигляді резолюції засідання Круглого столу у травні 2010 року і полягала в формуванні міжнародних зв’язків Кролевецького району через укладання побратимських угод з суб’єктами сусідніх країн.

Влада району підтримала такий почин з боку громадськості (актив Кролевецької громадської організації «Муніципальний центр стратегічного планування та маркетингових досліджень «Дороговказ») і вже на кінець 2010 року з’явився перший побратим – Конишевський район Курської області (в рамках співпраці в Єврорегіоні «Ярославна» між Курською областю Російської Федерації та Сумською областю України).

Наступним кроком по просуванню ідеї стала участь міста Кролевець в молодіжному міжнародному проекті «Євроавтобус-4» (травень 2011 року). До Кролевця завітали дванадцятеро представників з країн Євросоюзу. Протягом двох днів молодіжний актив Кролевеччини мав нагаду активно взаємодіяти з молоддю ЄС: проведено навчальні тренінги, толоку, екскурсії та День Європи. Головне досягнення – це встановлення тісних комунікаційних контактів та перспектива подальшої співпраці. Проектом визначались ментори – добровольці з числа членів екіпажу «Євроавтобусу», які допомагатимуть місцевим громадам досягати мети, визначеної під час участі в проекті. Кролевцю поталанило – і завдяки наполегливій співпраці місцевого активу разом з поляком, що проживає в Кролевці Анджеєм Літвіньчуком та Блажеєм Зайонцом з Вроцлава (Польща) протягом літа вдалося знайти потенційного побратима для Кролевецького району – Гміну Мальборк Поморського воєводства Республіка Польща. 23 вересня 2011 року Угоду про співпрацю було підписано в Кролевці під час офіційного візиту польської сторони.



2. Інгредієнти страви «Учасники реалізації ініціативи»

Завдяки тому, що громадську ініціативу підтримала місцева влада (керівництво районного рівня), дуже швидко вдалося вийти на рівень практичного наповнення Угоди про співпрацю між побратимами – Кролевецьким районом та Гміною Мальборк. Визначено стартовий вектор взаємодії – активізація молоді, створення умов для спілкування та співпраці між польськими та українськими активістами.
Існує чітка логіка проекту, який ініційований молоддю внаслідок досвіду отриманого від участі в міжнародному проекті «Євроавтобус-4: молодь Європи – українським громадам» у травні 2011 року. Робота над проектом «Нова генерація: відкриття молодіжної ініціативи в рамках побратимської співпраці» (NGO-2012), проведена під час підготовки до виконання ІІ етапу проекту – перебування кролевецької молодіжної делегації в Польщі, не завершилася виконанням  поїздки в Польщу (квітень-травень 2012 року), оскільки метою є – створити систему Євроклубів Кролевецького району як форму учнівського самоврядування. Завдання,  яке ставиться перед громадськими активістами та педагогами, задіяними в проекті, полягає у формуванні ефективної моделі набуття досвіду роботи органів самоврядування дітей та учнівської молоді, удосконалення методологічних підходів щодо змісту їх роботи, заохочення педагогів і дітей до активізації та  вдосконалення діяльності органів учнівського самоврядування, лідерства та молодіжної дипломатії (участь в міжнародній співпраці) в формі Євроклубів.


Проект ініційовано в рамках Угоди про побратимську співпрацю з Гміною Мальборк.  Його ідея була обговорена керівництвом району з членами польської делегації під час офіційного перебування в м. Кролевець 23-24.09.2011 р. (під час підписання Угоди про міжнародну співпрацю) і є результатом спільного розуміння того, що саме молодіжна ініціатива може стати запорукою створення стійкої  і ефективної системи співпраці між побратимами.
Офіційна презентація Концепції українсько-польського проекту «Нова генерація: відкриття молодіжної ініціативи в рамках побратимської співпраці» (NGO-2012) відбулась на засіданні сесії Кролевецької районної ради 25.11.2011 (п’ятниця), провели її для депутатів учасники Координаційного центру Євроклубів «Pu-Re».



Склад делегації. Формування молодіжної частини офіційної делегації носило природний характер, який виходить з участі особи (учня чи учениці) в процесі діяльності КЦЄ «Pu-Re» (молодіжного активу – ініціатора проекту) при Кролевецькому районному Будинку дітей та юнацтва. Завдяки підтримки з боку ініціатора міжнародної діяльності Кролевецького району Муніципального центру «Дороговказ»  діяльність молоді в рамках проекту стала віддзеркаленням проекту «Євроавтобус-4» – рух  делегації в зворотному напрямку. «Не вони до нас, а ми до них!». Саме в цьому взагалі має бути природа активності з боку місцевої молоді.

Як утворювалось неформальне молодіжне об’єднання у вигляді гуртка БДЮ?  Заглянемо в історію (сучасний розвиток позашкільної освіти в районі). Взяти участь в роботі КЦЄ було запропоновано школярам всіх шкіл міста (в т.ч. і № 7 і № 4, а не лише великим міським школам). Поінформовано про можливість долучення до ініціативи у вигляді навчання за авторською методичною програмою діяльності Євроклубів понад 300 старшокласників (8-10 класи). Виявили добровільне бажання брати участь в роботі КЦЄ (участь в реалізації проекту NGO-2012) близько 30 осіб. 50% - активні члени. З яких ще 50% - сформоване ініціативне ядро. Саме ці 7-9 осіб формують імідж неформального об’єднання, приймають активну участь в заходах та в навчальному процесі. Фактично, вони є носіями ідеї та місії, які зможуть передавати знання, досвід та вміння іншим кролевчанам під час виконання  ініційованих проектів, які будуть започатковані Кролевецьким районним Будинком дітей та юнацтва.



Важливо згадати, що 23.03.12 року, п’ятниця, (інформація з офіційних джерел Кролевецького району) проведено районний конкурс «На кращий публічний виступ «Оратор і я» *ORATORIA, в якому взяли участь молодіжні учасники делегації (які на той час уже мали мандат на участь в делегації проекту NGO-2012) та інші старшокласники, які виявляють бажання продемонструвати власні здібності та навички публічного виступу. Цей молодіжний конкурс став своєрідним лакмусом на фактичну здатність нашої молоді бути публічно успішними, тобто – лідерами. Захід сплановано в рамках діяльності КЦЄ по виконанню проекту «Нова генерація: відкриття молодіжної ініціативи в рамках побратимської співпраці» (NGO-2012).
Отже, квота головного молодіжного «гравця» проекту - КЦЄ «Pu-Re» - в делегації, яка здійснила поїздку до Польщі навесні 2012 року, становила 7 осіб.  Інші 5 вакансій були надані представникам навчальних закладів району відповідно до відбору та рекомендацій районного відділу освіти. Така ж пропорція, як показує досвід наступного проекту, збереглась оскільки є об’єктивно обґрунтованою.

3. Спосіб приготування (Складові євроінтеграційного процесу локального рівня)


Кролевецький  район має достатню практику участі в різних проектах (від конкурсу на кращі проекти (програми) органів місцевого самоврядування до неофіційних соціальних акцій, пов’язаних з виконання тематичних заходів). Завжди існує принцип співфінансування. Даний молодіжний проект («Нова генерація: відкриття молодіжної ініціативи в рамках побратимської співпраці», NGO-2012) є спільним, оскільки витрати на перебування на території Польщі та підготовка  і реалізація програми перебування протягом 10 днів фінансується повністю польською стороною (від 10 до 20 тисяч євро). Приблизний баланс (кухня) співфінансування 30х70.
Існувала думка, що потрібно включати до складу контактних делегацій лише тих молодих людей, які беруть участь в програмі КЦЄ (Координаційний центр Євроклубів «Pu-Re», до речі: членами цього молодіжного органу шкільного самоврядування є учасники Євроклубу СШ № 3, керівник – Вєльська  Лілія Юріївна, натхненний вчитель з величезним успішним досвідом роботи зі шкільною молоддю) та з системи Євроклубів Кролевецького району (осередків євроінтеграції шкіл міського та сільського рівня). Позиція керівництва района  полягає в тому, що в міжнародних делегаціях (як поїздки до Польщі так і під час супроводу польської делегації В Кролевецькому районі у вересні 2012 року) мають бути представлені кращі представники кролевецької молоді. Познайомити з Кролевецьким районом – складне і відповідальне завдання. До цього також готувались  відповідним чином ( розроблені презентації, друковані матеріали, відеофільми, подарунки тощо). Інша справа – як вдалось на практиці все це продемонструвати (не завжди польська сторона відгукалась на пропозицію організувати мультимедійний сеанс для того, аби побачити підготовлені матеріали).



Просування бренду Кролевецького району забезпечує створення умов для максимальної самореалізації молоді задля розвитку району в цілому. Справжнім полігоном з безмежними можливостями для виявлення та спільної реалізації ініціативи є побратимські взаємостосунки між Кролевецьким  районом та Гміною Мальборк.
Гроші (з районного бюджету, бо проект затверджений районною радою і є фактично її програмою по розвитку молодіжної активності) вкладаються в молодь, в майбутнє, яке має забезпечити ефективний розвиток території Кролевецького району у перспективі.

Це наша спільна справа (від латинського  res publica — громадська справа)! Молодь Кролевеччини має можливість не лише заявити про себе в європейському вимірі, а й гідно представити свою територію гостям із-за кордону. Таким чином сформульоване кредо діяльності гуртка.



4. Коментарі дегустаторів (відгуки від молоді-учасників проекту)

Анна Рекуха, учениця 11 класу (учасниця молодіжної делегації, що перебувала в Гміні Мальборк, Польща):
«Польща стала для мене справжньою школою, бо, як говорив Ф. Бекон: «Людина, що вирушає в подорож в країну, мови якої не знає, власне, вирушає в школу, а не в подорож». Щоправда, з´явилося бажання вивчати польську. І це радує… Нарешті я відкрила для себе вікно в Європу..., може, це лише маленька  кватирка, але вже спробувала вдихнути «європейського» повітря: перший крок зроблений. 
…Найбільше мене вразило місто Сопот. Не вистачить слів, щоб описати те, як там чудово! Коли йдеш пірсом, то здається, що він безкінечний, а навколо – море… таке синє-синє, так і манить. Як тільки я побачила це місце, то нахлинула маса емоцій…різних емоцій, захотілося повертатися туди знову й знову, а інколи здавалося, що я жила там завжди, як ті лебеді, які скрізь…дивно, чи не так.»
Ангеліна Івашина, учениця 10 класу (учасниця молодіжної делегації, що перебувала в Гміні Мальборк, Польща):
            «Зачарувала своєю гостинністю Польща, а особливо мешканці міста Мальборк, де ми весь час і  перебували. Опікувались нами війт Гміни Мальборк Юліан Гжанко зі своїми колегами та помічниками, але особливо – пані  Данута Залевська, яку ми називали ласкаво «Дануша». Польська молодь познайомила нас зі своїм рідним містом, показали надзвичайну історичну пам’ятку – Мальборський замок. Там колись перебували хрестоносці Тевтонського ордену… Ця твердиня ніколи не була скореною! Яскравий приклад незламності людського духу.»
            Олексій Майдан, учень 10 класу (учасник молодіжної делегації, що перебувала в Гміні Мальборк, Польща):
            «Я, побувавши в Польщі (з 23.04.2012-03.05.2012), отримав безліч позитивних вражень, починаючи від виїзду з рідного міста й до самого  повернення додому. На початку подорожі ми побували в унікальному місті Замость, яке належить до Переліку Світової Спадщини ЮНЕСКО. Кажуть, що це місто-втілення архітектурної мрії про  ідеальне місто. Також цікавими були й екскурсії по таких містах як Сопот, Гданськ, котрі розташовані на березі Балтійського моря, яке було привітним до нас, але холодним та й погода загалом була теплою та вітряною. В Сопоті є дім з 3-D ефектом, який придумав Яцек Карновскі».

Комментариев нет:

Отправить комментарий