вторник, 3 декабря 2019 г.

Те, що робить педагогічний процес "живим"


«Що таке ОРЕЛ?»

           Зважаючи на те, що педагогічний процес потребує певної мотивації, вважаю, що кращого способу аніж організувати змагання просто не існує. Я додаю до цього ще ігровий момент, прибираю конфліктність (однак, це не вказує на те, що учасники і учасниці не можуть емоціювати з приводу свого результату, що є також складовою виховання, в межах розумного звісно).


           Продовжую спокійно і виважено інтегрувати змагальність в освітній процес. Важливим є також епітет "впевнено", але він тут зайвий. І це чи не найважливіше у індивідуальній роботі, бо додає деталі, що не помітні через рутину щоденну. «Золотий ґудзик» (ЗГ) вже знайшов трьох господарів (вересень – Андрій Севрюк; жовтень – Денис Яловенко; листопад – Іван Гриценко). Сутність змагання ОРЕЛ «Особистісний рейтинговий ефект ліцеїста) в тому, щоб набрати найбільше балів за активність і відповідальність (аристономічну готовність особистості (АГО), по Акуніну). На старті кожного місяця ліцеїсти і ліцеїстки навчального взводу отримують по 100 балів стартового потенціалу (від ліцею). Кожна дія може набувати оцінки (від командира взводу, офіцера-вихователя) – за позитивну амплітуду до +5; за негативну – до -5 балів.


      Система не передбачає претензії на об’єктивність і спроба бути справедливим з боку офіцера має суб’єктивний базис. Так само як мало об’єктивності в оцінці естетичного феномену як прояву життєдіяльності людини (людства). Об’єктивність може проглядатись лише як спроба зафіксувати ефект під час спортивних змагань, коли можна заміряти час на дистанції, або довжину стрибка. І то – може бути допінгова підтримка, наприклад, і тоді це вже не буде об’єктивним результатом, а злочином… 
           Моє завдання виховувати у ліцеїстів і ліцеїсток (до речі, яких троє у взводі і вони не планують переходу до 10-б, де навчаються виключно дівчата «панянки»), наступні риси аристономічні особистості: повага до себе; відповідальність; гідність; витримка, мужність; повага до інших і емпатія. Сім ознак зрілості. Кожний з напрямків (від поваги до себе і аж до емпатії) має бути проявленим і, по можливості закріпленим. Пояснюю, що двічі стати володарем «ЗГ» неможливо. Але якщо буде допущено спад ОРЕЛ до нижче за 120 – тоді має бути вилучено наданий ЗГ за попередній період і переданий іншій або іншому з числа кращих у поточному періоді (місяць).


           Залишилось визначити володарів ЗГ: за грудень; за січень; за лютий; за березень; за квітень; за травень. Тобто – ще буде видано шість ґудзиків. У взвода є своя хоругва (прапор; клейнод тощо), на якому ЗГ будуть пришиті у кінці травня – на підсумковому зібранні взводу. Прогнозується, що дев’ять з дев’ятнадцяти стануть володарями ЗГ. А інші? Матимуть змогу у новому навчальному році доєднатись до лицарів ліцейного ордену «Золотого ґудзика».
           Радити дітям прочитати роман Б. Акуніна «Аристономія» я не буду. Той, хто дозріє (рано чи пізно) неодмінно виявить бажання познайомитись з фундаментальним твором, предметом якого є виховання як процес становлення молодої людини крізь призму готовності до випробувань і навіть страждань за життя. 



            Далі - тематичний витяг з Етичного кодексу Глухівського ліцею-інтернату з посиленою військово-фізичною підготовкою (перебуває на завершальному етапі процесу впровадження):


                        Моральні правила поведінки ліцеїста

Зазначені правила і сфера діяльності особистісного репутаційного рейтингу  (узгоджені колективно і кожним персонально) мають за мету формування особистісної і колективної дисципліни в умовах ліцею-інтернату.


1.            Якщо хочеш змінити світ, почни з себе:
Поважай в будь-якій людині особистість!
Не принижуй людської гідності!
Бійся образити іншого, не став людину в незручне становище.
Дбай про себе і цінуй життя!
Створи свою мрію і наполегливо йди до неї!
2.            Досягай всього в житті тільки своєю працею і розумом. Цінуй чужу працю, бережливо стався до всього, що оточує.
3.            Виховуй в собі гідність, справедливість, скромність, чуйність, щирість, розсудливість, пунктуальність, доброзичливість, витримку, стійкість.
4.            Борись із заздрощами і злістю, переборюй лінощі, вмій вибачати. Намагайся перебороти свої слабкості.
5.            Відчувай межу між тим, що хочеться і що можна. Не перетинай межу ні у якому разі!
6.            Шануй батьків (рідних, опікунів), педагогів-вихователів, дослухайся їхніх думок і порад. Будь слухняним.
7.            Намагайся вчитися на чужих помилках, бери до уваги розумні поради старших у конкретному випадку з конкретного приводу. Не будь категоричним і прямолінійним, мисли критично.
8.            Умій бути гарним слухачем, вчись не лише чути, а й слухати.
9.            Контролюй свої емоції, ніколи не дозволяй почуттям взяти верх над голосом розуму. Не дій імпульсивно.
10.        Прагни більше пізнати, ніколи не зупинятися на досягнутому довше, аніж на добу.
11.        Обов'язково досягай поставленої мети, йди до неї чесним шляхом і прагни принести користь, нехай навіть і незначну.
12.        Викорінюй в собі хитрість та підступність; думки повинні бути чистими і справедливими – такими ж повинні бути і слова. Спочатку думай, а потім говори.
13.        Приймай виважені рішення і обов'язково доводь до кінця те, що вирішив здійснити. Докладай максимум зусиль, але, коли не можеш нічого вдіяти, скажи: я зробив все, що міг.
14.        Не витрачай марно час; знаходь для себе цікаву та корисну справу.
15.        Передовсім роби добро іншим людям, а потім дбай про себе аби не стати покидьком. Не зраджуй друзів, захищай слабких. Разом з тим – пам’ятай, що життя одне і саме ти є найбільшою цінністю в ньому!
16.        Живи чесно: не кради, не обманюй, не вдавайся до підлості і наклепів, не підлещуйся, не підбурюй на недобрі вчинки, не вихваляйся.
17.        Не зупиняйся на досягнутих успіхах. Не бійся сказати: я досягнув успіху! Прагни чесно і правдиво поділитись історією свого успіху з іншими. Зберігай спокій та аргументуй свою точку зору, аби бути переконливим у спілкуванні.
Неможливо перемогти один раз і назавжди, потрібно перемагати щодня. Хай це будуть мікро-звитяги, але вони твої.  Потрібно йти вперед, потрібно завжди одержувати все більші й більші перемоги і виконувати роботу над помилками (аналізувати добутий досвід). Боротися з несправедливістю – означає, перш за все, бути справедливим до себе і до інших.


Обов’язкові вимоги до поведінки (моральні принципи) ліцеїста:
1.    Ввічливе та шанобливе ставлення до старших.
2.    Суворе дотримання режиму навчального закладу. Дотримання норм безпеки (згідно інструкцій) життєдіяльності.
3.    Бережливе ставлення до майна ліцею.
4.    Етична поведінка (згідно встановлених норм і правил, дотримання розпорядку і режиму перебування в рамках навчально-виховного процесу в ліцеї та за його межами).
5.    Стриманість і поміркованість у поведінці.
6.    Відповідальне ставлення до взятих на себе зобов’язань.
              7.    Регулярність відвідування занять в ліцеї-інтернаті.

За  регулярне відвідування відповідають батьки учня. Якщо ліцеїст пропустив одне заняття, його батьки повинні в письмовій формі пояснити це. Пояснювальна записка повинна бути підписана одним із батьків. Учень повинен  внятно пояснити причину пропуску.
8.   Форма. Військовий однострій - повсякденний і парадно-вихідний формат (сезонний варіант). Цивільний формат – згідно розпоряджень адміністрації (класного керівника, офіцера-вихователя). Цивільна форма одягу в ліцеї ділова (дрес-код) – костюм: для юнаків – піджак, брюки, сорочка однотонна, краватка фірмова (галстук); для дівчат – піджак, спідниця або брюки, однотонна блузка або гольф. Піджак кольору морської хвилі або наближений, брюки та спідниця такого ж кольору або чорні.
9. Гуртожиток є місцем порядку і дисципліни.
9.1. Своє перебування в гуртожитку і залишення його у вільний від занять час ліцеїст регулює самостійно в межах режиму роботи гуртожитку і правил дисципліни. Відлучення за межі – з дозволу офіцера-вихователя (класного керівника) або адміністрації ліцею-інтернату (в т.ч. – по заяві письмовій від батьків, або осіб, що їх замінюють постійно або тимчасово).
9.2. Залишення гуртожитку допускається тільки після занесення відповідного запису в журнал перевірки (руху особового складу) з зазначенням місця перебування та часу повернення. Час повернення обов’язково фіксується в журналі.
9.3. Забороняється запрошувати в гуртожиток сторонніх без дозволу чергового офіцера-вихователя або керівництва ліцею-інтернату.
10. Дозволено чинити все, що не забороняють  закони та правила ліцею, згідно принципу моральної відповідності:
    10.1. Творити.
    10.2. Думати і дискутувати з приводу ідей.
    10.3. Обговорювати.
    10.4. Сперечатися в межах норм ведення дискусії.
    10.5. Задавати (ставити) питання.
    10.6. Розвивати свої здібності.
    10.7. Висловлювати свої думки у етичний спосіб (без лайки і надмірних емоцій).
    10.8. Поводити себе красиво. 
 11. Не дозволяється те, що заборонено законами та засуджується нормами моралі (є порушенням режиму, правил дисципліни). 
11.1 Битися (проявляти агресію і асоціальну поведінку).
11.2. Сваритися, лаятися.
11.3. Ламати та псувати майно.
11.4. Смітити (на території і в приміщеннях).
11.5. Заважати учителю на уроці, не реагувати на зауваження, порушувати дисципліну і регламент перебування в ліцеї.
11.6. Порушувати форму одягу і порядок її застосування та утримання.
11.7. Відмовлятися від чергування без поважної причини.
11.8. Палити, вживати наркотичні засоби, алкоголь та слабоалкогольні напої, в інший спосіб порушувати норми здорового способу життя на території ліцею-інтернату та за його межами.

Міра відповідальності. Система ОРЕЛ.
Неформальні погоджені
(колективом і особисто кожним) умови
Коли людина віком від 12 до 18 років знає межі своєї свободи, чітко і усвідомлено сприймає свої можливості та ризики в ціннісній системі «добро і зло», вона сама вирішує, як їй вчинити. Несе відповідальність згідно чинного законодавства, користується правами дитини згідно Конвенції ООН з прав дитини. Кожна людина (дитина), що є ліцеїстом, має свій особистісний репутаційний ефект (рейтинговий показник), який в ідеальному вимірі складає 100 балів. Рейтинг веде індивідуально та його ведення дублюється офіцером-вихователем (командиром взводу). Система « + » і « – » розробляється додатково у колегіальний спосіб.
1.    За пропуски занять (уроків, факультативів, гуртків, планових тренувань і репетицій тощо) без поважної причини – зниження особистісного репутаційного ефекту, у подальшому – обов'язкове опитування пропущеного матеріалу (спосіб контролю згідно рішення вчителя, офіцера-вихователя), а за пропуск понад 30 уроків (пар) за чверть – виноситься питання на педраді про відрахування.
2.    За бійку або іншу форму конфлікту насильницького характеру на території ліцею або за його межами – повідомлення батьків, зниження особистісного репутаційного ефекту; у випадку повторної бійки – попередження про наступне відрахування у разі рецидиву (повторення).
3.    За псування майна ліцею – повідомлення батьків і подальше відшкодування збитків коштом батьків (родичів, опікунів тощо).
4.    За псування майна ближнього ліцеїста – вибачення перед колективом на розводі і відшкодування завданих збитків (за заявою потерпілого ліцеїста).
5.    За лайку, крики, грубість – вибачення, поширення у публічний спосіб інформації про факт порушення з боку ліцеїста у спосіб, наявний в умовах ліцею (по радіо, в соціальній мережі або в стінній газеті тощо).
6.    За особисту неохайність та сміття в місці тимчасового або постійного індивідуального перебування (життєдіяльності) – додаткове чергування по кімнаті, гуртожитку, ліцею (інше – на розсуд командира взводу, офіцера-вихователя).
7.    За самоусунення від чергування без поважних причин (хвороба, умотивована відсутність в ліцеї) – примусове штрафне чергування. У випадку повторної спроби самоусунення – зниження особистісного репутаційного ефекту і винесення питання на педраду про відрахування, інший спосіб впливу задля спонукання ліцеїста до виконання обов’язків.
8.    Запізнення:
- на урок – зауваження в щоденник, за повторне спізнення на той же предмет – дача додаткового домашнього завдання і позачергове опитування;
- на розвід ранковий – зниження особистісного репутаційного ефекту.
9.    За створення перешкод проведення уроку або неналежної поведінки на уроці – видалення з уроку, що є фактом прирівняним до прогулу. Зниження особистісного репутаційного ефекту ліцеїста (ОРЕЛ). Вжиття дисциплінарних заходів згідно статуту ліцею.
10.    За порушення форми одягу – зниження особистісного репутаційного ефекту ліцеїста (ОРЕЛ).
11.    Залишення гуртожитку без дозволу офіцера-вихователя та без занесення запису в журнал чи несвоєчасне повернення – заборона на залишення гуртожитку протягом 2-х днів, а за систематичні порушення правил мешкання в гуртожитку – виселення з гуртожитку.
12.    За незадовільний санітарний стан своїх кімнат – позачергове чергування в місцях загального користування, або публічне (сатиричне) засудження у спосіб поширення інформації згідно наявного ресурсного забезпечення (стіннівка, радіо-передача, стаття в соціальних мережах у офіційній групі тощо), а за систематичне – постановка питання про виселення з гуртожитку.
13.    Будь які інші або часткові порушення пунктів правил поведінки ліцеїстів ведуть до зниження особистісного репутаційного ефекту (за рішенням офіцера-вихователя). Опис системи ОРЕЛ у додатку до ЕК №3.

Міри заохочення
1. Кращим ліцеїстам за особистісним репутаційний ефектом за семестр – подарунки (на розсуд адміністрації ліцею).
2.    За постійні проміжні успіхи – оголошення подяки перед строєм (ранковий розвід) ліцею.
3.    За будь-яке результативне досягнення (успіх) – спеціальні призи або грамоти.
4.    За особливі творчі досягнення – Подяка і Грамота з врученням «фірмового» подарунку: для дівчат – каблучка (перстень) або хустка, для хлопців – краватка (галстук) або знак особливої відзнаки (інше – на розсуд адміністрації ліцею).
5.    Володар подарунку може один раз уникнути будь-якої вище перерахованої міри відповідальності, повернувши ліцею свій «фірмовий» подарунок (нівелювання виховне).
Контроль за обов’язковістю виконання як дисциплінарного покарання так і нагородження (невідворотність дії) покладається на командира взводу (офіцера-вихователя).

Додаток  до ЕК № 3. Система Особистісного репутаційного ефекту ліцеїста (ОРЕЛ).
Система
особистісного репутаційного ефекту ліцеїста (ОРЕЛ)
На початку навчального року всім ліцеїстам нараховується стартові 100 балів, що фіксується в журналі ОРЕЛ, який веде офіцер-вихователь і ліцеїст (для можливості звірки проміжного балу за певний період).
Існує можливість:
-           нарахування у спосіб додавання балів за досягнення позитивних результатів;
-           нарахування у спосіб віднімання балів за порушення дисципліни і низькі результати у навчанні;
Рішення про нарахування (додавання або віднімання) балів приймаються:
а) колегіально на зборах колективу (взводу, ліцею);
б) індивідуально – командиром взводу, офіцером-вихователем, класним керівником, адміністрацією ліцею: директором, заступником директора.
Зміна показника ОРЕЛ встановлюється в залежності від впливу (як + так і  –) на колективну динаміку ліцею.
Зміна на 15 балів – значний (високий) вплив.
Зміна на 10 балів – середній вплив.
Зміна на 5 балів – незначний (низький) вплив.

Ліцей гарантує:
-           дотримання обіцяних компенсацій заохочення (мотивації) і стягнення (дисциплінарного впливу);
-          справедливого, регулярного і демократичного розгляду питань змін до ОРЕЛ.



Комментариев нет:

Отправить комментарий