понедельник, 25 июня 2018 г.

«Дослідження української освіти: досвід впровадження європейського стандарту»


До вашої уваги стислі нотатки за результатами участі у ІІ Міжнародній науковій конференції Української асоціації дослідників освіти» (УАДО) або «Точка зору зацікавленої особи: виклики та можливості освіти в контексті реформаційного процесу».


 ІІ Міжнародна наукова конференція Української асоціації дослідників освіти» (УАДО) «Імплементація європейських стандартів в українські освітні дослідження», яка відбулась на базі та за організаційної підтримки Національної академії педагогічних наук України в Києві 15 червня 2018 року як захід у рамках проекту УАДО «Європейські індикатори якості освітніх досліджень для розширення можливостей освітян в Україні» (№ 587032-EPP-1-2017-1-UA-EPPJMO-SUPPA), що співфінансується Програмою Erasmus+ Європейського Союзу, пробудила до релевантної реакції на виклики сучасного стану процесу реформування української освіти.


Дозволю собі відмітити, що особливо активну участь у конференції взяли (очно і заочно) представники і представниці Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка: 1) Барсуковська Галина, старший викладач – тема доповіді «Використання європейського досвіду екологічної освіти у процесі фізкультурно-оздоровчої роботи з дошкільниками»; 2) Скоробагата Оксана, кандидат педагогічних наук, старший викладач – тема доповіді «Місце проектного підходу в організації практики майбутніх учителів англійської мови»; 3) Кадикова Наталія, старший викладач – співавтор доповіді «Місце проектного підходу в організації практики майбутніх учителів англійської мови»; 4) Тітаренко Світлана, кандидат педагогічних наук, доцент – тема доповіді «Важливість створення етичного кодексу викладача вищої освіти»; 5) Бутова Віраlecturer, «Preventing Academic Plagiarism Of Pedagogical Universities Students»; 6) Любивий Володимир, помічник ректора – тема доповіді «Гендер і комунікативна компетентність: ціннісна орієнтація освітнього процесу». Всі отримали сертифікати і збірники тез конференції.


Цікавою та корисною стала дискусія в форматі секційної роботи під час пленарного засідання конференції, на якому обговорювались сучасні освітні виклики та способи реагування на них з боку відповідальних інститутів громадськості та влади. Зокрема, дискусійна група 1, до складу якої входив і помічник ректора Володимир Любивий, працювала під загальною темою «Потенціал освітніх досліджень для розвитку освіти в Україні». Модерували роботу професор Володимир Бахрушин (Запорізький національний університет) та професор Олена Локшина (Національна академія педагогічних наук України). 


В особливо актуальній фазі нині перебуває питання фінансування вищої освіти, оскільки стрижневою залишається проблема збереження освітніх традицій та збалансованого регіонального представництва ЗВО, що є важливим фактором якості підготовки професіоналів, педагогічних кадрів для сільської території зокрема. Ведеться активний пошук універсальної формули розподілу державного бюджету як гарантії досягнення балансу в цій сфері функціонування вищої освіти, в чому переконались учасники наукового форуму.  
Для довідки: Українська асоціація дослідників освіти (УАДО www.uera.org.ua) – це недержавна науково-дослідна асоціація, заснована у 2015 році на базі Дрогобицького державного педагогічним університету імені Івана Франка, яка сьогодні об’єднує близько 170 науковців з понад 30 університетів України та зарубіжжя. УАДО є членом Європейської асоціації дослідників освіти з осередком у Берліні (EERA), яка, своєю чергою, входить до Всесвітньої  асоціації дослідників освіти (WERA). Президент асоціації – Світлана Щудло, доктор соціологічних наук, професор. Метою УАДО є сприяння обміну інформацією між випускниками закордонних освітніх програм для підвищення дослідницької компетентності у галузі освіти.


Намагаючись вичленити раціональне зерно в результаті 7-годинної напруженої роботи в рамках пленарного засідання конференції і роботи в секціях, що може надати можливість народження корисних і цікавих ідей спільних проектних ініціатив, спробую виокремити особливості заходу, які придали йому, на мою думку, унікальності і вагомого значення.
По-перше, сам по собі статус заходу завдяки організаційному партнерству з Національною академією педагогічних наук України. Участь в конференції президента НАПНУ академіка Василя Кременя, головного наукового співробітника відділу інтернаціоналізації вищої освіти Інституту вищої освіти НАПНУ доктора філософських наук Сергія Курбатова, представника Національного Erasmus+ офісу Петра Крайніка, президента Польської асоціації дослідників освіти, професорки Варшавського університету Йоанни Мадалінської-Міхалак, представниці освітнього підрозділу «Всесвітнього банку» Люції Касап акцентувала на важливості проблематики заходу як з точки зору розвитку академічно-теоретичної складової так і набуття можливості практичного застосування доробку заходу в процесі адаптації до змін в організації тієї чи іншої освітньої ланки, успішної співпраці держави та громадянського суспільства на освітній ниві.
По-друге, уже згадувана проблема фінансування закладів вищої освіти як одна з топ-тем конференції передбачає комплексний підхід до її розв’язання  по всій виконавчій вертикалі, бо скорочення штатів «університетів-невдах» (тих, що не наберуть першого курсу за новими умовами вступу і через демографічний спад) потребує вирішення соціальних питань (нове місце роботи, виплата соціального забезпечення, спроба підприємницької діяльності тощо), які встануть перед людиною і державою. Досвід реформування (скорочення) системи вищої освіти країн ЄС (зокрема Польщі) вказує на формування відповідного гарантійного фонду і як результат – перетікання високо-кваліфікованих і інтелектуальних кадрів до сфери бізнесу (виробництво, надання послуг), економіки в цілому. Як цей процес відбуватиметься у нас, коли створюються умови неможливості залучення студентів на перший курс провінційних університетів ( в т.ч. і тих, які мають багаторічні традиції педагогічної освіти зокрема), що потягне за собою неминуче скорочення, невідомо. Потребує адекватного реагування спільноти.
І по-третє, особлива атмосфера колегіального кола комунікаційної взаємодії, зорієнтована на доброзичливий обмін досвідом, встановлення зв’язків, в т.ч. і міжнародних, які перетворяться на нові інноваційні ідеї, проекти. Участь в конференції взяли представники понад 40 університетів України, які презентували цікаві і науково-осмислені теми: від гендеру і комунікативної компетентності до проблем нової української школи та громадського діалогу в освіті. Іншою головною темою конференції позиціонувалась «академічна доброчесність» та способи її практичного захисту у ЗВО. Без сумніву, боротьба з хабарництвом і нечесністю в освіті є ключовим інструментом досягнення якісних змін. Чи всі університети мають Етичні кодекси? Чи всі прийняли Антикорупційні програми та ввели до штату відповідних уповноважених осіб? Це є важливою темою для моніторингу в освіті, проведення дослідження та порівняння наявних результатів з європейським стандартом.
Просування (або як говорять фізики – дифузія) інновацій або реформування в освіті є дуже відповідальною і складною справою, бо на цьому шляху неможливо обійтись без помилок. Однак, саме завдяки колегіальному обговоренню на фахових конференціях з високим представницьким чинником набувається ефект розуміння не лише теми, а способу досягнення успіху в ситуації неминучості якісних змін в структурі освіти України.


Громадянське суспільство, спираючись на активних агентів змін фахового поля, таких як ГО «Українська асоціація дослідників освіти», здійснює активний супровід процесу реформування, долучає до нього кращі європейські і світові практики, веде чесний діалог з Міністерством освіти і науки України та іншими. УАДО є організацією, яка динамічно розвивається, залишаючись взірцем демократичності та відкритості, вказує на сучасні тренди, слугує дороговказом колективного руху до успіху. В рамках конференції відбулись загальні збори членів ГО, на яких було схвалено звіт про роботу за 2017 рік та обрано таємним голосуванням склад правління УАДО (8 осіб). 


Комментариев нет:

Отправить комментарий