вторник, 25 сентября 2018 г.

Чому фаховий підхід до організації позанавчальної роботи і дозвілля студентів в університеті є важливим і конче необхідним?


Студентське самоврядування розглядається як дія, імператив, є функцією прямої демократії в закладах вищої освіти.
Студентське самоврядування є організацією, системним утворенням, яке охоплює всі сфери життєдіяльності закладу вищої освіти.


З Концепції розвитку студентського самоврядування Глухівського НПУ ім. О. Довженка (2014 рік):
 Стор. 24: «Студентське самоврядування не лише репрезентує студентську громаду свого вищого навчального закладу, а й покликане ефективно діяти у багатовекторному форматі: від захисту прав студентів до раціональної організації їхнього дозвілля».
«Система студентського самоврядування Університету передбачає дотримання певних вимог:
– виборність на всіх рівнях;
– періодична звітність лідерів;
– виконання рішень вищих органів членами організації або її окремих груп;
– забезпечення права меншості на відстоювання своєї позиції;
– відкритість прийнятих рішень, реальна гласність;
– забезпеченість студентського активу реальними правами й обов’язками тощо».


         Стор. 25: «Розвиток студентського самоврядування Університету спрямований на:
– посилення ролі органів студентського самоврядування в управлінні вищими навчальними закладами;
– зростання впливу студентського самоврядування у захисті прав та інтересів осіб, які навчаються, їх гуманістичному вихованні, розвитку лідерських, ділових та організаційних якостей, соціальної активності, громадянської свідомості, патріотизму;
– підвищення якості освіти, формуванню професіональної компетентності шляхом активізації самостійної творчої пізнавальної діяльності осіб, які навчаються;
– виховання відповідальності студентських колективів за утвердження моральних позицій особистості студента;
– розвиток здібностей і обдарувань кожної особистості, всебічне сприяння самореалізації майбутніх фахівців».


            «Завданнями Концепції є утвердження студентського самоврядування як:
            – умови реалізації творчої, соціальної, громадянської активності, лідерства, самостійності осіб, які навчаються, в цілісному навчально-виховному, науково-професійному та культурному процесах;
            – реальної форми студентської демократії з відповідними правами, можливостями та відповідальністю;
            – засобу (ресурсу) соціально-правового самозахисту осіб, які навчаються;
            – важливої умови підвищення якості підготовки і виховання майбутніх фахівців;
            – варіативної за змістом, структурою, організаційними формами та способами діяльності».


            Стор. 26: «Концепція передбачає розвиток цілісної системи студентського самоврядування Університету шляхом реалізації таких виховних завдань:
            – забезпечення сприятливих умов для розвитку органів студентського самоврядування;
            – виховання лідерських якостей, організаційних здібностей, соціальної активності та громадської відповідальності учасників студентського самоврядування та студентства в цілому;
            – розвиток адекватного уявлення про місію, цілі та завдання органів студентського самоврядування у академічній громаді (трудовому колективі) вищого навчального закладу;
            – виховання навичок командної роботи;
            – неформальна освіта лідерів студентського самоврядування».


         Чи не найважливішим принципом студентського самоврядування в університеті є «орієнтації студентського самоврядування на захист прав та інтересів осіб, які навчаються, якісну освіту, виховання лідерських та організаційних якостей, соціальної активності, громадянсько-патріотичної свідомості майбутніх фахівців» (стор. 26). Чи можлива реалізація цього декларативного принципу на практиці без фахового забезпечення позанавчальної роботи? Ні, якщо вести мову про якісне виконання цієї функції ЗВО. 



                 З 2012 року в університеті функціонують виховний відділ і молодіжний центр, які є стрижневими підрозділами організації виховної і позанавчальної роботи. Зміна кадрів в них не є ознакою невідповідності або незадовільної результативності визначеної моделі забезпечення позанавчальної активності студентства в університеті (відповідно до рішення вченої ради від 30.08. 2013 року у форматі виховної платформи «Молодіжний актив «Гравітація» (МАГ), до складу якого входять – органи студентського самоврядування, студентська профспілка, виховний відділ і молодіжний центр), а відноситься до питань зміни поколінь у фаховому складі і вирішення кадрового забезпечення функції університету (виховна і позанавчальна робота як обслуговування прав і інтересів студентства). 


         З Концепції розвитку студентського самоврядування (стор. 31):
«Студентський молодіжний актив Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка, ядром якого є студентське самоврядування, сприймається як:
– важлива активізуюча ланка у системі навчально-виховної роботи зі студентською молоддю, спрямованою на самоврядування та розвиваючу ініціативу;
– формалізована структура ініціювання та виконання молодіжних та наукових проектів Університету.


Студентське самоврядування (Студентський парламент, Студентська профспілка) та Молодіжний центр виховного відділу розглядаються як локомотив активності трудового колективу Університету в цілому.
Метою діяльності молодіжного творчого та самоврядного об’єднання Університету є:
– формування додаткових позанавчальних можливостей для самореалізації та особистісного зростання студентів;
– більш повне розкриття їх індивідуальних та колективних творчих здібностей, таланту, становлення художнього світогляду і формування естетичних смаків майбутніх педагогічних та наукових кадрів;
– удосконалення соціально-публічних навичок та компетенцій, необхідних для досягнення високого рівня професійної майстерності та успіху в житті.


Консолідовані зусилля студентства та керівництва закладу з використанням наявної матеріально-технічної бази Університету, яка постійно удосконалюється, спрямовані на:
– охоплення і задіяння в виховній роботі всього спектру існуючих в Університеті напрямків художньої самодіяльності та творчості, від активності одиниць – до масового успіху студентів у різноманітних формах аматорського мистецтва та творчості;
– акцентування докладання зусиль на посилення молодіжної активності у вигляді громадської ініціативи задля розвитку Університету і громади (території) з метою утворення таким чином ефективного практичного механізму впливу навчально-виховного процесу на розвиток студентської молоді, який не обмежується рамками навчального закладу».


Стор. 32: «Місія студентського активу полягає в тому, щоб:
– сприяти учасникам творчих студентських об’єднань в просуванні до успіху (як особистого так і колективного);
– забезпечити ефективний комунікаційний процес реалізації молодіжних ініціатив та ідей, спрямованих на соціально-економічний розвиток спільноти Університету та території функціонування вищого навчального закладу;
– формувати сучасний та перспективний імідж Університету за рахунок різнопланової узгодженої промоції;
– зміцнювати репутацію Університету як вищого навчального закладу національного рівня за рахунок виконання актуальних програм науково-практичного спрямування, розвитку міжнародних стосунків, реалізації програми PR-супроводу діяльності Університету;
– сприяти соціально-економічному розвитку території на якій функціонує навчальний заклад через реалізацію соціально-розвиваючих проектів та програм».


Важливим компонентом в цьому зв’язку є місія молодіжного центру виховного відділу як фахового підрозділу, що організовує та виконує виховну роботу в сфері позанавчальної активності студентства.
З Концепції розвитку студентського самоврядування (стор. 32):
«Напрямки діяльності студентського активу Глухівського НПУ ім. О. Довженка:
1) Культурно-розважальний (Молодіжний центр):
- організація студентського дозвілля та святкових заходів;
- участь в мистецьких фестивалях та конкурсах з метою популяризації університету;
- робота творчих гуртків художньої самодіяльності з мистецьким нахилом (танці, спів, музика, театр, рольові ігри, художньо-декоративна творчість тощо)».


Саме через наявність окреслених нормативно-правових засад, визначених Концепцією розвитку студентського самоврядування, яка затверджена рішенням вченої ради Глухівського НПУ ім. О. Довженка від 30.08.2013 року, діяльність виховного відділу і молодіжного центру є необхідними та вирішальними компонентами реалізації вимог Закону України «Про вищу освіту» в частині організації позанавчальної та виховної роботи в університеті, створення умов для ефективного студентського самоврядування.


У зв’язку зі звільненням керівника виховного відділу і двох фахівців виховного відділу, які забезпечували діяльність молодіжного центру університету, у вересні 2018 року постає перед керівництвом завдання щодо термінового заповнення вакансій за рахунок підготовлених або найнятих ззовні кадрів для виконання Концепції розвитку студентського самоврядування та Комплексного плану виховної роботи, Статуту університету та чинного законодавства України, яке врегульовує функціонування вищої освіти (в т.ч. трудові відносини).


Студентське самоврядування в особі студентського парламенту очікує вчасних кадрових рішень та готове до активного сприяння реалізації завдань виховної та позанавчальної роботи, державної молодіжної політики в університеті в цілому.    

Комментариев нет:

Отправить комментарий