«Про чергове засідання Дебатного штабу
ліцею»
Борис
Акунін (роман
«Аристономія»)… Для когось це просто роман, який нагадує пригодницьку
сповідь-спогади молодого учасника легендарних подій початку ХХ століття так
само як місяць нагадує про ніч. На справді в ньому закодовано формулу
аристонома – людини, яка має право на вічне існування, проте – з відомих причин
не може існувати вічно, бо смертна.
Деякі дебатні тези
з приводу природи мужності людської.
Людина живе з певною групою власних страхів. Страх №1 –
страх перед смертю. Страх № 2 – страх перед публічними виступами. Страх № 3 –
страх від себе самого, своїх реакцій на екстрені ситуації. Звісно, що психічна реакція
на страх, якщо мова йде про дієву реакцію, – є агресивна реакція, яка одразу
дає шанс на подолання страху. Як альтернатива – шок і ступор. Але це не для
нас. Чому вночі всі події виглядають страшнішими? Тому що організм людини звик
відпочивати в цей період життя, а не приймати рішучі заходи на протидію страху.
Людина має своє его,
тобто частину особистості, яка проявляється у поведінці і реагуванні на
зовнішні подразники. Его можна вбивати добровільно, а можна втрачати під тиском
ззовні (прояв агресії як відомого так і невідомого походження). Насилля як
агресія несе в тому числі і смерть, а людина прагне будь-що виживати. Війна є
найяскравішою подією, що характеризує відношення его і смерті. Стосунки у
родині, в якій відсутня довіра, також ведуть до безладу і хаосу, через що
учасники приймають рішення вийти «з бою». А на війні «вихід з бою» – це визнати
поразку, капітулювати.
Юнг
зазначив: «Я краще буду
цілісним, аніж добрим». І ця теза відкриває дорогу до виправдання агресії як
реакції людини на прояв зла у своєму оточенні, соціумі. Варто вміти і розчиняти
і згущати світовідчуття. Той, хто свідомо заявляє «Я не буду агресивним» обирає
роль жертви і визнає свій страх як стан приреченості. Ніцше визначив мораль як боягузтво, тобто – на думку німецького філософа
цивілізація винайшла моральні засади аби ховатись від необхідності адекватної
дії на прояви агресії. Бути боягузом – це визнати, що я боюсь причинити біль
іншому. Тоді я перестаю бути мужнім, бо біль – це і відмова, але ж дуже часто сказати
«ні» так само важливо як і зробити зчеплення від сказу. Важливо усвідомлювати,
що агресивне є у кожному і кожній. Потрібно визнати наявність цієї якості
характеру і ввести її у свою життєву гру (активної поведінки у відносинах з
іншими людьми). Отримана енергія є запорукою виживання і цілком виправдовує
такий аморальний (здавалося б) крок як протидія злу злом. Хтось скаже, я цього
не зроблю не через те, що боюсь, а через моральну заборону. Дивись визначення
Ніцше вище і спробуй бути гнучкішим, аби мати шанс на продовження власної
історії у спосіб, якого бажаєш усвідомлено.
З іншого боку: як стати кращим? Знаючи, що є в цьому
житті добром, а що є злом, потрібно припинити діяти як зла людина (тобто –
перестати бути суб’єктом поширення зла). Кинути шкідливі звички і вийти на стадіон
вранці, тоді, коли тільки-но прокидаються птахи і їх спів є на стільки цнотливим,
що видається райським. Це – найменше з того, що ми можемо зробити задля
виведення себе в зону Добра, не зважаючи на здатність бути агресивним задля виховання
мужності. Хто я є? Порядок? Хаос? Процес між ними? Так, саме останнім є людина,
яка перебуває у постійній трансформації, не залежно від власних прагнень. Аби
переконатись у тому, що ви до цієї трансформації здатні – зберіть до купи старі
речі і винесіть їх з кімнати (можливо і до смітника). Так ви по-іншому відчуєте
себе – трансформуєтесь і втратите залежність від речей. З роками зробити це
стає все складніше і потрібно бути агресивним до того, що породжує безлад і
поїдає життєвий простір (в т.ч. і спогади про минуле є предметом нашої агресії
заради майбутнього).
Так в чому ж важливість мужності? В тому, що вона робить мораль сміливою, дієвою. «Мужність
– це мораль сміливої людини». Це адаптація визначення моралі від Ніцше на
сучасний лад відповідно до дебатної теми.
Людина не ангел і їй завжди будуть притаманні помилки,
гріх, сліпота, невиправдана агресія. Ці негативні прояви людського приходять не
через проблему як хворобу, а через проблему як моральну яму. І через це кожному
з нас важливо працювати з інтерпретацією ситуації, а не з її абстрактним
проявом (суттю, яка сприймається як ірраціональна). Бо знайти справжню суть
набагато складніше, аніж збудувати власну модель проблеми. Проте, саме
інтерпретація нашою свідомістю є кроком на шляху відкриття істини. Як зазначав
в одній зі своїх лекцій доктор Пітерсон:
«З Богом все можливо, навіть у ситуації, коли ми згрішили». Найважливішим є
усвідомлене визнання існування проблеми, а процес дебатування неодмінно виведе
на конструктивне рішення. Спробуємо саме зараз.
Ці тези допомогли проявити: Борис Акунін (письменник, дослідник), доктор Джордан Пітерсон (клінічний психолог), доктор Томас Сас (психіатр та психоаналітик), Карл-Густав Юнг (психоаналітик), Фрідріх Ніцше (філософ).
І на останок цитата із роману Б. Акуніна «Аристономія»:
Стр. 361:
«Из глупой мысли синтезировалась другая, нетривиальная, достойная того, чтоб
положить начало дневнику. Перед отъездом Антон купил в канцелярском магазине на
Банхофштрассе чудесную тетрадочку: красивый шагреневый переплет, тонкая, но
прочная бумага – приятно взять в руки. Блокнот предназначался для записи
впечатлений, регистрации чувств и мыслей».
То чому б не спробувати завести і собі такого зошита, до
якого б заносити всі свої відчуття, що призвели до виявлення мужності з урахуванням
пріоритету виживання в екстрених (критичних) ситуаціях?
Дебатний штаб рекомендує. Там, де є місце для мужності
завжди знайдеться місце і для героїзму та подвигу. Чи не так?
Гарних канікулярно-весняних днів!
Комментариев нет:
Отправить комментарий