Молодість
– вічна рушійна сила, яка потребує цілеспрямування і творчого розвитку в
процесі пошуку сенсу життя. Рано чи пізно все закінчується. Однак чомусь ця
банальність надихає саме на пошук нового формату, нової ідеї і нової мети…
Добігла
до завершення офіційна складова дебатного проекту, ініційованого виховною
платформою «Молодіжний актив «Гравітація» (МАГ) Глухівського національного
педагогічного універистету імені О. Довженка, під загальною назвою: «Дебатна академія: молодіжний активізатор
раціональної співпраці» (ДА: МАРС). В цілому вдалося провести 7 дебатних
шкіл в Глухові, Сумах, Києві та Кролевці, залучити до активного дебатування 100
студентів і 15 старшокласників.
Нам
ще випаде можливість разом оцінити процес, який умовно був обмежений рамками
проекту. Процес комунікативного обміну, процес дебатування і пошуку сфер
дискусійного моделювання, виховання толерантності як здатності бути вільним від
обмежень (стереотипів, навіювань, забобонів) вимагає критичного мислення, яке
поступово перетворюється на синтетичне (народження прогресивних ідей і їх
реалізація).
Дебатний
молодіжний рух має свою усталену структуру. Всеукраїнські молодіжні організації
(такі як ВМГО «Федерація дебатів України») є форпостом і гарантом виживання,
мотиваційним стражем цього вектору молодіжної активності, спрямованого на
міжнародний рівень. Університетська складова розвитку освітньої технології
«Дебати» більш академічна, так як спрямована переважно на навчальну функцію
дебатів. Інші функції – змагальна і громадська – є наслідком першої і не
потребують активної участі з боку академічного формату.
Отже,
в рамках соціально-розвиваючого проекту учасникам вдалося не лише навчитись
грати в Британському форматі парламентських дебатів (БФПД, модифікація –
Всесвітній формат дебатів), випробувати свою здатність бути переконливим на
практиці за рахунок участі в дебатному турнірі (з назвою «МАРС»), а й
долучитись до молодіжного дебатного руху, спрямованого на пробудження
ініціативи та лідерства в молодіжному
(студентському) середовищі.
Як
відомо, учасниками проекту є: студенти соціальних професій педагогічних вишів
(майбутні соціальні педагоги та соціальні працівники), потенційні соціальні
інженери, що здатні змінити життя на краще, активні старшокласники. Важливо, що
участь в проекті взяли три університети і один коледж: Національний
педагогічний універистет імені М.П. Драгоманова, Сумський державний
педагогічний універистет імені А.С. Макаренка, Глухівський національний
педагогічний університет ім. О. Довженка
і Професійно-педагогічний коледж Глухівського НПУ ім. О. Довженка.
Метою
проекту стала апробація навчально-виховної моделі, яка формує комунікативну
компетентність. За великим рахунком, успішне життя є результатом правильно
окресленої комунікативної сфери персоніфікованого рівня. На 50% успіх – це те,
що формує нашу комунікацію (спілкування). Бути досвідченим та ефективним в
цьому аспекті – означає бути носієм комунікативної компетентності.
Не
лише дебати як освітня технологія, спрямована на розвиток комунікативної
компетентності (хтось це називає – вмінням критично мислити і переконувати, інший
– вміння застосовувати технології зв’язків з громадськістю), а як важливий
компонент успішної професійної самореалізації особистості.
Учасникам
проекту вдалося осмислити сутність спроби визначити формулу успіху, а саме його
соціально-педагогічної складової: постійне застосування професійних технологій
зв’язків з громадськістю (PR) та фандрейзингу (FR). Словосполучення «постійне застосування»
означає соціальний процес, який не можливий без мистецтва публічного виступу,
вміння бути переконливим лідером (ініціатором або генератором ідеї).
Отже,
створення дебатних клубів в
університетах, коледжах, школах є практичною складовою програми підготовки майбутніх соціальних педагогів до
професійної діяльності (набуття комунікативної компетентності) з використанням
освітньої технології «Дебати». Навіть більше того – це є адаптуванням наукової
позиції К. Поппера, який в роботі «Відкрите
суспільство та його вороги» визначав найвищий рівень професіоналізму як компетентність
«соціального інженера»: «Соціальний інженер не питає про історичні тенденції чи
про приреченість людини. Він вважає, що людина є господарем власної долі і що, відповідно
до нашої мети, ми можемо змінювати чи впливати на історію людини так само, як
ми змінили обличчя землі. Він вірить не в те, що ці наслідки нав’язані нам
нашим історичним минулим або загальною спрямованістю історії, а що вони радше
обрані, або навіть створені нами точно так, як ми створюємо нові ідеї, нові
твори мистецтва, нові будівлі чи нові машини».
Як
вказував К. Поппер, осмислюючи
важливість пошукової діяльності: «Останнім випробуванням будь-якого методу є
його практичне застосування і практичні результати». Власне, проектом «ДА:
МАРС» доведено важливість дебатів як методу формування комунікативної
компетентності. І результатом є не відповідь на питання «Що робити?», бо дебати
самі по собі є інструментом підготовки до публічної діяльності. Результатом
проекту є відповідь на запитання «Яким чином?». Запропонована модель може
використовуватись як мотиваційна в процесі виховання громадської активності та
соціальної відповідальності молоді. Кількісні показники, замірювання якісних
змін на індивідуальному рівні, які досягнуті під час проекту, можуть бути
сприйнятими як об’єктивна реальність в історичному процесі. Головні соціально-педагогічні
результати проявлять себе в середньотерміновій перспективі (5-7 років).
Саме
для передбачення такої перспективи, обумовлення її здійснення і був реалізований
молодіжний проект «Дебатна академія: молодіжний активізатор раціональної
співпраці» (ДА: МАРС) на соціальному грунті сприятливої готовності і розуміння
того, що бо без об’єднання в молодіжні центри народження ідей, розвитку
синтетичного мислення та набуття досвіду публічних виступів, що забезпечує
освітня технологія «Дебати», сьогодні неможливо досягнути соціально запитуваного
рівня фахівця-носія комунікативної компетентності і бути гарантією соціального
зростання суспільства.
Дякую
за підтримку колегам з Київського національного педагогічного універистету
імені М.П. Драгоманова (А. Ярошенко, Т. Голубенко), з Сумського державного
педагогічного університету імені А.С. Макаренка (Д. Усик), Глухівського
національного педагогічного університету імені О. Довженка (Л. Міщик, А.
Журавель, Ю. Рябко), Професійно-педагогічного коледжу Глухівського НПУ ім. О.
Довженка (З. Туряниця), Кролевецькій спеціалізованій школі № 1 (О. Петрова),
ВМГО «Федерація дебатів України» (А. Крис, І. Бобришев),
студентській профспілковій організації Глухівського НПУ ім. О. Довженка (О. Ядута), ректору Глухівського НПУ
ім. О. Довженка Олександру Івановичу
Курку за особисте сприяння і підтримку ідеї.
Керівник
наукового гуртка кафедри соціальної педагогіки і соціальної роботи Глухівського
НПУ
ім. О. Довженка «Дебатна майстерність соціальних педагогів і соціальних працівників»
Володимир Любивий ім. О. Довженка «Дебатна майстерність соціальних педагогів і соціальних працівників»
Комментариев нет:
Отправить комментарий