Якщо і існують різноманітні підходи до написання роману, то приклад Ярослава Гашека і його роману «Пригоди
бравого вояка Швейка» і Джеймса Джойса і його роману «Улісс» є найяскравішим як
прототипний.
Гашек помер, працюючи над романом і в цьому велика сакральна
таїна і разом з тим несправедливість епохальна. Автору не вдалося реалізувати
задум через тяжку хворобу, в цьому великий смуток, який пролився і навіть зараз
ллється на читача і читачку.
З Джойсом дещо простіше, бо робота над романом «Улісс»
тривала протягом багатьох років, вмонтовуючи в його структуру найнеочікуваніші
стилі і сюжетні повороти. Автор нагадував того, хто йде з несесером і то кидає
його, то знову повертається і підбирає свою ношу… Автор має право на довільні рішення
і, разом з тим, несе відповідальність за його реалізацію і сприйняття публікою.
В цьому сенсі вимальовується спільність між згаданими авторами і їхніми
творами: незрозумілість стилю і незавершеність як поєднання раціонального і
ірраціонального. Прототипність.
Романи виходять як твори в один і той же час. В них багато
комедійного і дотепного, такого, що породжує посмішку у читача і читачки, породжує
велику втіху за результат від читання.
Цитата з роману Гашека, яка окреслює важливість символічного
рішення проблеми взаємостосунків на війні, дозволяє чіткіше усвідомлювати себе
там, де ти не є зараз, але де можеш опинитись через штучний план або збіг
обставин:
«Хто був у армії, той, звичайно, розуміє,
яка різниця між таким цивільним типом і «пердуном» у мундирі. Тут це слово
означало «дідка», який був справді «паршивим», ліз усюди, як оса, а проте
пасував перед кожною перешкодою, солдатів не любив і марно з ними боровся. Не
вмів здобути собі авторитету, який мав «дідок» і навіть «паршивий дідок».
Доцільно навчатись адекватно реагувати на пропозиції,
породжені вищою формою людського безладу – війною. Спокуса бути непокараним і з
іншого боку самопокарання – ось що є протиріччям і реальністю, яка входить в
людину на війні, хоче вона того, чи ні.
«Злодія
завжди робить добра нагода. Це самовизначення людини. Кожна людина протягом
нескінченного життя переживає численні метаморфози й раз у житті, в певний
період своєї діяльності на цьому світі, мусить зробитися злодієм. Особисто я
вже переживав один такий період…».
Життя
любити і цінувати за його строкатість, не зводити до лаконічності ті його
прояви, які вимагають довгого і детального викладення. Спілкування у формі
монологу є критичною формою підготовки до діалогу, що в житті, на жаль,
виявляється ідіотизмом.
Дивно,
але саме вчора, на студентському кінофестивалі «Довжен.com» народився тост-побажання
студентству у вустах дошкільнят (хлопчиків): вони побажали студентам і
студенткам життя!
Саме
цей лейтмотив і пробуджує книга Гашека, вона є побажанням життя. У Джойса все
складніше…
Комментариев нет:
Отправить комментарий