Сучасні реалії такі, що освітні заклади адаптуються до
викликів життя: з одного боку – чітке замовлення з боку держави на виховання
певної структури особистості, яка зможе релевантно діяти в сучасних умовах, з
іншого – необхідність ефективного використання бюджетних коштів, оптимальної
структурної побудови. Якщо заклади не роблять це самостійно, їх просто
ліквідують у той, чи інший спосіб. Економічний ринок включає в себе і освітні
послуги, які підкорюються законам і принципам маркетингу (попит і пропозиція),
зв’язків з громадськістю і, врешті решт, економічної спроможності (якщо не
мусиш давати прибуток, то мусиш виконувати на високому якісному рівні державне
замовлення, відповідати певному якісному стандарту).
У Глухові вже рік функціонує ліцей-інтернат з посиленою
військово-фізичною підготовкою, заснований на майні спільної власності
територіальних громад сіл, селищ, міст Сумської області, управління якими
здійснює Сумська обласна рада (власник). Громадяни-містяни задають питання: а що воно таке «посилена військово-фізична
підготовка»?
Спробую сформулювати відповідь на цілком обґрунтоване питання.
Спеціалізація закладу полягає у військовій професійній орієнтації та
допрофесійній військовій підготовці. Люди скажуть – це загальні слова. Що
конкретно в ліцеї не так, як у звичайній школі («Захист Вітчизни», «Основи
здоров’я» викладаються і там)?
Пропоную таку систему аргументів.
По-перше, ліцей-інтернат має фундаментальний регламентуючий
організацію посиленої військово-фізичної підготовки документ – «Концепцію
допрофесійної військової підготовки», яка передбачає функціонування кафедри
військово-патріотичного виховання, до складу якої входять педагоги,
офіцери-вихователі, що мають вищу військову і педагогічну освіту. Викладання
спеціалізованих дисциплін (з практичними заняттями) з військовою орієнтацією
для ліцеїстів і ліцеїсток.
По-друге, ліцей-інтернат має закріплену статутом структуру
роздільного навчання: дівчата – панянки, хлопці – ліцеїсти. У ліцеїстів –
військова форма та єдині вимоги до дисципліни і порядку (згідно військових
статутів, в межах, що не порушують прав дитини). За бажанням, дівчата також
можуть поєднуватись до навчальних взводів, бути ліцеїстками та мати перспективу
набуття військового фаху вищої освіти аби стати офіцерами.
По-третє, проведення практичних занять з базової військової
підготовки (стройова підготовка, вогнева підготовка, організація і проведення
військово-польових зборів, інші практично-навчальні компоненти допрофесійної
військової підготовки).
По-четверте, порядок і дисципліна в ліцеї статутного рівня; дотримання
пропускного режиму та охорони території згідно вимог Статуту внутрішньої служби
ЗСУ (чергування в приміщеннях, обмежений доступ на територію і до навчальних
корпусів і спального приміщення, відеоспостереження і контроль з боку чергового
офіцера-вихователя).
По-п’яте, в ліцеї організоване проведення змагання на звання кращого
взводу/класу, що є унікальною за своєю формою змагального процесу, спрямованого
на забезпечення мотивації до виявлення активності в різних сферах
життєдіяльності ліцею з боку учнівського колективу (ліцеїсти і ліцеїстки, панянки
від 7 по 11 клас, 1-5 взводи).
По-шосте, організація занять фізичного виховання військової
орієнтації з врахуванням військово-прикладних та військово-патріотичних
форматів організації занять (від участі у іграх типу «Джура»/«Сокіл» до
освоєння військово-прикладних видів спорту, наприклад – адаптований варіант
військового триборства (triathlon), розвиток видів боротьби та військових єдиноборств,
спортивна стрільба тощо).
Наступний навчальний рік має стати переломним з огляду на
запровадження реальної моделі посиленої військово-фізичної підготовки в
ліцеї-інтернаті. Цей процес вимагатиме особливого докладання зусиль з боку
педагогічного колективу і адміністрації (в т.ч. вирішення кадрового питання
заповнення вакансій офіцерів-вихователів), які мають бути усвідомлено сприйняті
учнівським колективом з огляду на необхідність виконання статутних вимог, а
саме – підготовки кадрів військового фаху високого рівня допрофесійної підготовки
(забезпечення відповідного рівня організації процесу життєдіяльності, порядку, дисципліни
в ліцеї-інтернаті).
Бути офіцером – мрія, яка досягається лише за умови
самовідданого служіння Батьківщині. А це не просто слова, це певною мірою усвідомлений
моральний імператив для ліцеїстів.
У
результаті виконання програми впровадження такого навчально-виховного
компоненту до навчального плану ліцею-інтернату
з посиленою військово-фізичною підготовкою (ПВФП) – 60-70%
випускників/випускниць вступають до вищих військових і спеціалізованих
мілітарних закладів (до 10% – дівчата).
Особливий
повноцінний результат (ствердження заявленого статусу і виконання вимог статуту
навчального закладу) діяльності в режимі посиленої військово-фізичної
підготовки стане відчутним тоді, коли будуть випускатися ті, що пройшли повний
курс навчання у ліцеї-інтернаті з 1 класу до 11 класу (з 2029 року). Саме такі
особи вважатимуться справжніми випускниками ліцею-інтернату з ПВФП.
Комментариев нет:
Отправить комментарий