Толерантність…
Визначення цього поняття не має однозначного формулювання. Кожен може розуміти
по-своєму і усвідомлювати по-різному. Але, все ж таки, слово «Толерантність»
пояснюється як «терплячість». Толерантна людина – це перш за все особистість,
якій притаманні духовні, моральні цінності та якості. Як зазначав видатний український
кінематографіст і письменник Олександр
Довженко: «Людина повинна бути Людиною…». Цей одночасно простий і разом з
тим по-філософськи складний і наповнений змістом вислів пояснюється перш за все
тим, що кожен з нас повинен задуматися над своїм відношенням до інших, вміти правильно
підтримати ближнього, поважати людей в цілому, прислуховуватися до інших думок,
поглядів, сприймати їх такими, якими вони є. В цьому є сутність ідеї
людиноцентризму як підгрунтя існування соціальної філософії, якщо хочете.
Звісно,
що толерантність потрібно розвивати з раннього дитинства. Сім’я це перші прояви
любові до рідного слова, до рідної пісні, до рідної землі, до Батьківщини.
Виховання в сім’ї займає одне з найважливіших значень. Батьки прагнуть виховати
у своїх дітях певні духовні цінності, скарби, які допоможуть пристосуватися до
життя. Всі батьки стараються прив’язати своїм дітям такі цінності як: щирість,
любов, взаємодопомога, доброта, повага, краса, турбота та й багато інших. Ні в
якому разі не силою, не фізичним впливом і авторитарним вихованням, не
насиллям, а своїм особистим прикладом, тобто міцною сім’єю в якій толерантність
– це важлива умова і обов’язковий грунт для спілкування. Мати з батьком повинні
закликати і виховувати дітей в любові в злагоді, в довірі, тому що толерантне виховання
і культура толерантності як зміст спілкування починаються з раннього віку, з
батьківської опіки і допомоги. Мають засвоюватися з першими словами,
вимовленими особисто і голосно.
…Людина
починається з батьків, з сімейного спілкування. Наступний етап її розвитку продовжують
вчителі і вихователі, це безпосередньо певний і дієвий етап життя дитини, в
якому вчителі стають другими мамою і батьком. Звичайно, школа дає ті необхідні
знання, що супроводжують всіх і кожного протягом життя. Це виявляється під час
виховних бесід, класних годин, походів у музеї, під час відвідування різноманітних
культурних закладів, тематичних екскурсій, поїздок до інших міст, країн, відвідування
концертів, театральних вистав, врешті – активна і діяльнісна громадська позиція
– все це особистісно виховує, згуртовує колектив як спільноту індивідуальностей,
а як відомо, справжній колектив робить людину добрішою, знищує той контрпродуктивний
егоїзм, що надто заважає нам, нашому суспільству. Хотілося сказати те, що
колектив сприяє вихованню толерантності, спрямовує нас і виховує в нас певні
особливості спілкування, надає впевненості в собі, що дозволяє ставати досвідченими
і комунікативно компетентними, бо, знову повторюся, ідеальний колектив – це
друга родина, а в ідеальній родині спілкування толерантне, дружнє, доброзичливе,
відносини теплі, щирі, привітні, сповнені любові та поваги один до одного.
Отож,
бути толерантним – це перш за все мати здатність (бути компетентним) до
культурного спілкування з оточуючими, допомагати близьким і чужим людям, випромінювати
гарячий відгук на чужий біль, вміти правильно і щиро підтримати людину і в
радості і в горі, поважати, шанувати і передавати з покоління в покоління
звичаї, традиції і навички нашого народу.
Толерантність
– це вихованість, це стриманість, це рівність! Толерантність – це культура
добрих манер і вчинків! Толерантність – це базис гендерної культури, яка є
запорукою і демократичною гарантією панування прав і свобод людини на
суспільному рівні.
Отже,
якщо кожен з нас задумається, як його виховували і що хотіли навчити і
розвинути в ньому (в ній), то неодмінно зробить висновок, що добро шанується
завжди, що батьки привчали нас ще з дитинства через казки, колискові до поваги,
терпимості, людяності, до тих якостей, які ми неодмінно передаватимемо своїм
дітям, онукам та правнукам. Толерантні люди – це люди, які йдуть по житті не
сірою тінню, а людьми з великими надіями, переконаннями і цілями. Ми повинні з
відкритою душею і щирим серцем відноситися до інших, вислуховувати чужі думки,
погляди і переконання і вміло, толерантно дати аналіз тій чи іншій життєвій
ситуації, зрозуміти серцем, сприйняти такими, якими вони є.
Кожна
людина – особистість, індивідуальність, неповторність, до кожної людини
потрібно знайти свій підхід і бути толерантним в кожній ситуації, яка б не
трапилася в нашому житті. Відповідь на запитання «Де межа толерантності?» в
розумінні нетолерантного ставлення до себе. Реакція на нетолерантність і
ворожість не може бути толерантною, але це реалії життя, в яких людина має бути
компетентною і мати підстави для успішного просування в процесі соціалізації.
Толерантність
– це вшанування чужих почуттів, поглядів, вірувань, звичаїв, які б вони не були,
хоч і суперечливі і неподібні до наших. Ми повинні ставитися один до одного в
дусі Братерства!
Наприклад,
людина, яка не щира, але за певних обставин прагне проявити себе з хорошої
сторони, може толерантно спілкуватися з іншими, але водночас може відчувати
ненависть, підлість і неповагу до інших, то таку людину толерантною ні в якому
випадку не назвеш… Як її розрізнити і зробити кращою? Це «інторелантна» людина,
тобто протилежна до толерантної, але все ж таки така людина, яка толерантна на
стільки, на скільки їй властива особлива поведінка, особливі риси характеру,
може бути залученою до процесу формування толерантності як принципу співжиття в
суспільстві. Отже, вона зможе досягнути успіху в спілкуванні, заслужити повагу
до себе від оточуючих в перспективі.
Творити
добро – ось заклик толерантності, ось гідний вчинок кожної людини, кожного
громадянина. Кожен з нас повинен вірити в добро, повинен творити сам його, не
чекаючи на поштовх, а сам з своєї ініціативи зробити щось таке, щоб це обов’язково
принесло користь для всіх хто оточує нас. Зробити те, що інші вважають
неможливим. Зацікавити всіх, подати гідний приклад і віру в хороше, бути
дороговказом у незабутнє продовження життя, бо життя по-іншому, за інакшими
правилами, які вибудовані на християнській моралі.
Толерантна
людина відрізняється особливими рисами, способом спілкуванням, вона впевнена в
собі, розуміє і розділяє думку інших і вміло, сміливо визнає свої недоліки і
помилки, бере відповідальність на себе за результати діяльності. З такою
людиною хочеться спілкуватися, співпрацювати і перебувати в її оточення.
Пам’ятаймо
одне: я почав, а ви почніть, будь-ласка, з себе
і тоді весь життєвий шлях наповниться гармонією, дружніми посмішками, яскравим
сонцем над головою, щирими враженнями, хорошими відгуками від оточуючих. І тоді
життя не пройде марно і ви з гідністю можете себе називати Людиною! В цьому
сенс позитивного мислення, яке людину робить здоровою і розумною.
Давайте
згадаємо всім відомі чотири філософські питанні Канта. Вони говорять нам про
те, що людина може сподіватися на щось, розраховувати на щось і кимось бути як
людина, але не більше того. Тобто вище названі акценти дають нам змогу не
забувати, що є певні цінності, яких нам потрібно дотримуватися, що є певні межі,
які не можна переходити.
Варто
прагнути бути Людиною, яка не боїться змін, яка прагне внести цінний внесок в
життя оточуючих, яка хоче збудувати достойне майбутнє завдяки толерантному
спілкуванню. Бути соціальним конструктором – означає розуміти сенс
конструктивного застосування принципів толерантного ставлення до життя.
Соціальний педагог і соціальний працівник відносяться до фахових апологетів
толерантності як демократичної цінності, що слугує базисом ефективного
суспільного розвитку.
Толерантність
– це необхідна умова успішного спілкування, запорука комунікативної компетентності
як особливої характеристики особистості професіонала. Від толерантності кожного
з нас залежить культурний і моральний розвиток в суспільстві, його здатність до
соціальної адаптації згідно з кращими демократичними стандартами організації
життя. Дуже важливо в цьому зв’язку забезпечити діяльність у формі співпраці в інтелектуальній
лабораторії толерантності, справжній майстерні формування комунікативно
компетентних, ініціативних і дієвих, здатних нести персональну відповідальність
за результати реалізації проектів соціальних змін в суспільстві. І першою
цеглиною в цій лабораторії має стати внутрішня готовність кожного до
толерантного ставлення у відповідь на наявні життєві пропозиції як
раціонального так і ірраціонального контексту…
Друзі, запрошую
до Лабораторії толерантності. Двері відчинені, у вікнах гармонійної будівлі світло
і добро, які заповнюють атмосферу спілкування розумних і відважних людей!
Отже,
давайте разом самореалізовуватись, самоудосконалюватись, виховувати в собі ті людські
якості, які будуть наповнювати наше буття тільки позитивними емоціями і кожною щасливою
хвилинкою нашого життя, бо життя дається людині лише один раз і прожити його
потрібно з гідністю.
Спілкуймось
толерантно – ось гідний майбутнього суспільний заклик!
Нехай
кожен з нас пробудить в себе і в своєму ближньому (ближній) людські почуття
щирості і доброти, терпимості і порозумінні, прагнення нести позитивні зміни і
сіяти вічні знання, вести постійний інтелектуальний пошук, досліджувати
навколишній світ і людську спільноту як соціум, запроваджувати інноваційні
моделі їх удосконалення під акомпанемент викликів сучасного життя.
Сьогодні
комунікативна компетентність вважається найбільш запитуваною в соціально-гуманітарному
фаховому середовищі ознакою особистості. Без толерантності комунікативна
компетентність неможлива, так само як і не можливе дотримання в суспільстві пріоритетності
прав і свобод конкретної людини по відношенню до колективних та державницьких
цінностей.
Саме
тому…
«Маніфест
Толерантності».
Комментариев нет:
Отправить комментарий