воскресенье, 9 декабря 2018 г.

«Сенс життя в тому, щоб мати мрію»


Не поспішайте заявляти про те, що у вас є мрія. Мрія – це дуже складно і сформулювати її може не так багато людей, бо мрія – це не бажання, не завдання, не мета… Врешті, мрія – це не задоволення потреби людини. Людина споживацька – примітивна, на багато конструктивніше виховувати в собі людину-творця. Ось куди має бути спрямований вектор колективного активізму (від англійського дієслова to act – діяти). Якщо ви маєте мрію, то значить у вас є місія життєва, а це робить життя осмисленим і наповненим сенсом. Ось чому це складно – сформулювати мрію.


Шість років (з лютого 2013-го року) проведених в університеті дозволили мені з’ясувати на скільки є можливим штучна активізація (не протестність через порушення прав і свобод, а співпраця в заданому полі, яке зветься – позанавчальна активність/робота в рамках освітнього процесу закладу вищої освіти).


Ось картинка на задану тему з практики організації та адміністрування рейтингового змагання серед підрозділів університету. Вона про результати за три місяці змагання сезону 2018-2019 навчального року (розміщена на моїй сторінці в фейсбук 07.12.18):
«Для роздумів за чашкою чаю або кави...
Інформація від РКУ Глухівського НПУ ім. О. Довженка.
Станом на 31.12.2018 року навчальні підрозділи за три місяці змагання у сфері позанавчальної студентської активності мають такі результати:
1. Факультет дошкільної освіти – 2248 балів.
2. Факультет початкової освіти – 1073 бали.
3. Факультет педагогіки і психології – 903 бали.
4. Факультет філології і історії – 756 балів.
5. Факультет технологічної і професійної освіти – 610 балів.
6. Факультет природничої і фізико-математичної освіти – 1747 балів.
7. Професійно-педагогічний коледж – 1742 бали.
Отже, на вході у новий 2019-й рік лідирує – факультет дошкільної освіти (ФДО), на другому місці – факультет природничої і фізико-математичної освіти (ФПФМО), на третьому місці – професійно-педагогічний коледж (ППК).
Вітаємо щиро тих, хто перетне лінію нового року з бажанням досягти вершини (перевершити самих себе)! 
Вічного не існує, але для живих прагнення вічності є мотивом для звершень...
Час випити кави або чаю :) ».



Не можу не погодитись з Олексієм Толкачовим, українським мислителем, письменником (автор книги «Омріяна Україна. Ключ до майбутнього»), який під час відкриття тренінгової програми «Креативна країна» 08 грудня 2018 року вказав на те, що ООН було б важливо до 17 глобальних цілей сталого розвитку додати найважливішу: «Вирішення проблеми дефіциту сенсу життя людини». Насправді, це є індивідуальною проблемою, не колективною в прямому розумінні, однак від її вирішення залежить якість соціуму, цивілізації, якщо хочете. А сенс життя існує лише в площині здатності формулювати мрію. І лише в цьому випадку ми зможемо сформулювати національну ідею, яка є множиною наших мрій. Тобто – національна ідея є моделлю реалізації мрій народу України. Логічно і практично. Варто спробувати вже зараз – формулюйте мрію! І не питайте: «Як це зробити!», просто – дійте.


Повертаючись до питання необхідності (або важливості) адміністрування рейтингового змагання серед навчальних підрозділів університету в позанавчальній сфері (громадська, волонтерська, культурно-мистецька, спортивна і навіть наукова активність), вчергове підкреслю, що в цій сфері неможливо винайти об’єктивний механізм оцінювання (нарахування балів), бо – не біг на 100 метрів, де секундомір з точністю до тисячних секунди може визначити результат. Найважливіше зберегти такі принципи як колегіальність і демократизм (відкритість) проведення засідань рейтингової комісії університету, на яких цей результат встановлюється, прийняти порядок оскарження та внесення пропозицій (через службові або доповідні записки). Базовий документ, що регламентує діяльність в рамках рейтингового змагання, прийнятий на засіданні вченої ради 30 серпня 2013 року, з тих пір Положення про рейтингове змагання доповнювалось, встановлено трьохвимірність рейтингу (номінальний показник, відносний, середній). Тому стверджувати про необхідність внесення нового чогось, більш справедливого не тільки треба, а й потрібно – у спосіб документального оформлення ініціативи (індивідуальної або колективної). На початку цієї місії (2013 рік) навіть уявити не міг того, що за місяць підрозділ набиратиме до 1000 балів. Сьогодні це реальність! Мрія збулась і потрібно констатувати необхідність пошуку нового сенсу.  


З іншого боку – виникає сумнів, а чи важливо вимірювати те, що є змістом? Чи потрібно, умовно, вимірювати добро і добрі справи? Можливо, важливіше – поширювати добро? Безсумнівно і парадокс якраз в тому і полягає, що в процесі вимірювання виникає ефект поширення, бо змагання є саме тим методом виховання, який активізує і мотивує учасників до нових звершень.


Як це пов’язане з активізмом і прагненням педагогів активізувати молодь? Як русло і прісна вода. Ріка! Запитання: «А що таке ріка?» є свідченням важливості визначень, бо в цьому ключ до порозуміння і сприйняття реальності у релевантному сприйнятті. Формулювання визначень (дефініцій) необхідне заради ви будови абстрактної моделі ситуацій життя (від оточуючого світу і до системи галактик). Локальним світогляд бути не може, бо спроба знайти точку відліку (точку опори) є найважливішим досвідом. Ця точка на перетині світів і саме там, де перебуваєш в конкретний відлік часу.


Які можуть бути поради для тих, хто шукає себе і прагне бути потрібним і корисним? Перше – упіймайте свою свободу! Не бійтесь протестувати і критикувати. Друге – протестуйте проти того, щоб потрапити на рівень маргінесу (атавізму групового), будьте активною частиною колективу.  Третє – не допускайте пониження вашого статусу у групі (зростання від низу і тільки вгору!). Креативний менеджер не стане технічним виконавцем. Четверте – шукайте можливості для мобільного динамізму і комунікації з іншими людьми (зв’язки з громадськістю).


Гармонія сучасного життя – баланс між творенням і споживанням. Креативне мислення є базисом творчої активності, стурктурним компонентом критичного мислення. Аби бути креативним, не забувайте про базові принципи: 1) усвідомлено ставитись до самого себе – самоусвідомлення; 2) не плутати світогляд і світосприйняття (це як внутрішнє і зовнішнє; двоєдиний феномен); 3) шукати своє "екзистенційне ядро" (працюй зі свідомістю), прагни діяти експліцитно (to act); 4) здійснюй лише раціональне споживання заради продуктивної творчості, намагайся бути креативним у всьому.


Речі, які визначають креативність: 1) технологічність (наявність певного алгоритму дії); 2) обмеження в часі на виконання завдання (дед-лайн); 3) вільна творчість і множинність варіантів рішень.  


А тепер – до справи! Спробуємо креативно підійти до вирішення задачі – формулювання мрії (власної мрії)! І ще: мрія – це завжди тайна, тому коли знайдете відповідь на питання «Що є моєю мрією?» переходьте до дії, але не кричіть про це на кожному кроці, бо інші подумають, що мають справу з мрійником/мрійницею J.


Книга, яка допоможе на цьому шляху, згадана у цій публікації. Спробуємо разом – ми на правильному боці світу!

Фото: ілюстрації з сайту "Фототелеграф".    


Комментариев нет:

Отправить комментарий