пятница, 2 июля 2021 г.

Концепція допрофесійної військової підготовки. Частина ІІ.

 

Продовження.

Організація

допрофесійної військової підготовки

в умовах ліцею-інтернату

з посиленою військово-фізичною підготовкою

 

У 2018 році навчальний заклад набув нового статусу – ліцей-інтернат з посиленою військово-фізичною підготовкою, який працює за принципом роздільного навчання та виховання хлопчиків-кадетів та дівчаток-панянок. Метою діяльності закладу є формування успішної розвиненої сучасної дівчини  та мужнього освіченого шляхетного юнака – захисника Вітчизни.

Cистема спеціалізованого спрямування навчальних занять і виховних заходів у ліцеї-інтернаті з посиленою військово-фізичною підготовкою включає:

1.           Організаційно-методичний аспект допрофесійної військової підготовки (структура: кафедра допрофесійної військової підготовки, спеціалізовані навчальні курси, військово-польові збори/походи тощо).

2.           Модель виконання статутних положень в ліцеї-інтернаті з посиленою військово-фізичною підготовкою, сучасних вимог до допрофесійної військової підготовки та кращі національні практики (діяльність, організація взаємодії).

Відповідно до Статуту, Комунальний заклад Сумської обласної ради (КЗ СОР) – Глухівський ліцей-інтернат з посиленою військово-фізичною підготовкою є закладом спеціалізованої освіти, який забезпечує:

- здобуття повної загальної середньої освіти;

- відповідність рівня загальної середньої освіти  державним стандартам освіти;

- єдність навчання і виховання;

- здійснює науково-практичну підготовку талановитої учнівської молоді;

- поглиблене вивчення окремих предметів і навчання з військово-професійною спрямованістю та допрофесійною підготовкою, що передбачає проведення поглибленої допризовної та посиленої фізичної підготовки і виховання у юнаків і дівчат готовності до військової служби.

Метою діяльності закладу є формування успішної розвиненої сучасної дівчини – високоосвіченої  пані, та мужнього освіченого шляхетного юнака – захисника Вітчизни, що є громадянами-патріотами. З урахуванням гендерного підходу в освіті, у навчальному закладі передбачається виховання ліцеїсток і паничів (за усвідомленим бажанням згідно заяви).

Особливе місце в навчально-виховному процесі відводиться військово-професійному інформуванню і добору – орієнтації дітей та юнацтва у відповідності до вимог інструкцій і нормативно-правової бази Міністерства оборони України. Зокрема,  Наказом Міністерства оборони № 622 від 27.11.2017, визначений порядок військово-професійної орієнтації у спеціалізованих навчальних закладах, який впроваджується в умовах ліцею-інтернату:

Організація та проведення військово-професійної орієнтації дітей, підлітків, юнацтва (молоді)

1. Військово-професійна орієнтація молоді включає:

військово-професійне інформування;

військово-професійні консультації;

військово-професійний добір;

військово-професійний відбір.

2. Головною метою військово-професійної орієнтації є надання майбутньому кандидату на навчання у ВВНЗ та ВНП ЗВО допомоги у виборі військової спеціальності, що найбільш відповідає його здібностям, психологічним та особистісним якостям, які оцінюються в процесі військово-професійного відбору.

3. Військово-професійне інформування про:

- військову професію, ВВНЗ та ВНП ЗВО, де можна її здобути, зміст і перспективи військової служби;

- вимоги, що висуваються до особи, яка бажає отримати ту чи іншу військову спеціальність;

- форми навчання і умови оволодіння різними військовими спеціальностями;

- можливість професійно-кваліфікаційного росту, реалізації професійних інтересів, намірів та мотивацій особи.

Військово-професійне інформування проводиться протягом декількох етапів:

-         підготовчого, який починається у сім’ї, дошкільному закладі та продовжується в школі до 4 – 5 класу (до 10 – 11 років);

-         шкільного, який охоплює 5 – 9 класи (до 11 – 15 років);

-         завершального, який продовжується в 10 – 11 класах (до 16 – 17 років).

На підготовчому етапі основними виконавцями заходів щодо професійної орієнтації та військово-професійної орієнтації є батьки або інші законні представники.

На шкільному етапі основним джерелом інформації є вчителі загальноосвітніх навчальних закладів, представники громадських об’єднань та військово-патріотичних організацій. Військові комісаріати та військові навчальні заклади надають методичну допомогу в проведенні військово-професійного інформування.

На завершальному етапі основними виконавцями заходів щодо професійної орієнтації є викладачі предмета «Захист Вітчизни», представники військових комісаріатів, ВВНЗ та ВНП ЗВО.

4. Військово-професійна консультація проводиться на етапі завершення навчання в загальноосвітніх навчальних закладах всіх типів та форм власності, під час роботи на підприємствах промисловості та в сільському господарстві (15 – 18 років) і вимагає участі в цьому процесі військових фахівців: офіцерів військових комісаріатів, офіцерів ВВНЗ та ВНП ЗВО, офіцерів-вихователів ліцеїв, соціологів, психологів відповідного державного (комунального) закладу та викладачів предмета «Захист Вітчизни».

5. Військово-професійний добір та відбір проводяться командирами та фахівцями військових частин, військових комісаріатів, військових навчальних закладів, військових ліцеїв під час вивчення моральних та ділових якостей осіб, які виявили бажання навчатися у ВВНЗ (ВНП ЗВО), проведення зборів або підготовчих курсів у загальноосвітніх навчальних закладах, військових ліцеях тощо. На цьому етапі проводиться уточнення уявлення, яке має кандидат про обрану військову професію, спеціальність, оцінюється ступінь відповідності особистих якостей кожного кандидата вимогам, які висуває військова служба до особи, визначається придатність кандидата до навчання у ВВНЗ (ВНП ЗВО) та подальшої військової служби.

Кафедра допрофесійної військової підготовки

як суб’єкт

допрофесійної військової підготовки

 

НАВЧАЛЬНИЙ МОДУЛЬ

Виконання завдань допрофесійної військової підготовки в ліцеї-інтернаті з посиленою військово-фізичною підготовкою здійснює відповідна спеціалізована кафедра на підставі Положення про кафедру допрофесійної військової підготовки.

Кафедра забезпечує:

-         проведення заходів військово-професійної орієнтації на базі військово-патріотичного виховання дітей, юнацтва та молоді;

-         виконання режиму і розпорядку дня (денний і нічний період), контроль дотримання вимог безпеки життєдіяльності особового складу;

-         виконання навчального плану і позанавчальної складової життєдіяльності (організація і проведення самостійної підготовки ліцеїстів), організацію рейтингового змагання між класами/взводами ліцею;

-         організація системи цивільного захисту (теоретичний в рамках викладання обов’язкових предметів «Захист Вітчизни» та «Основи здоров'я» і практичний аспекти у відповідності плану об’єктових тренувань та до розподілу обов’язків згідно наказу директора);

-         організацію проведення навчально-виховних заходів за межами ліцею-інтернату (представницька участь).

Концептуальне бачення. Кафедра допрофесійної військової підготовки як суб’єктна концепт-модель рішення статутних завдань навчального закладу в системі освіти (навчально-виховного процесу) ліцею-інтернату є стрижневим компонентом, що визначає спеціалізацію навчального закладу.

Навчально-виховний процес в ліцеї-інтернаті забезпечується предметними кафедрами (кафедра учителів початкових класів; кафедра природничо-математичного циклу; кафедра суспільно-гуманітарних дисциплін; кафедра фізкультури (фізичного виховання); кафедра допрофесійної військової підготовки тощо).

Очолює кафедру – завідувач. Склад кафедри: педагоги-предметники по тому чи іншому напрямку (предмету), офіцери-вихователі.

 Функціонування кафедри забезпечується офіцерами запасу ЗСУ (особовим складом від 4-х до 8-ми; у званні від лейтенанту; як виняток – педагоги з досвідом військової служби в ЗСУ, НГУ з компетенцією офіцера-вихователя), до компетенції яких належить викладання обов’язкових предметів «Захист Вітчизни» та «Основи здоров'я». Також кафедра забезпечує викладання курсів/предметів додаткової допрофесійної військової спеціалізації («Азбука ліцеїста» для 1-4 класів; «Основи військової підготовки», «Військової психологія і етика» та інші спеціалізовані навчальні курси для учнів 5-11 класів; «Військові дебати» для 7-11 класів, 1-5 взводів) обов’язкового і факультативного порядку у відповідності до діючого навчального плану освітнього закладу. Навчальні дисципліни з військовою орієнтацією (основи військової етики у форматі «Азбука ліцеїста» з 1-го класу для хлопців і дівчаток з метою отримання знань про професію офіцера/військового, виховання свідомого патріотизму, набуття розвитку критичного мислення як інструменту прийняття правильних рішень).

Кожен заклад освіти Сумської області на своєму рівні активно вивчає питання «Цивільного захисту» (ЦЗ) та «Безпеки життєдіяльності» (БЖД), відповідно до програм загальної підготовки в закладах середньої освіти. В ліцеї-інтернаті з посиленою військовою підготовкою кафедрою забезпечується: 1) викладання предметів «Захист Вітчизни» та «Основи здоров'я», в класах та кабінетах, в методичному кабінеті з питань БЖД та ЦЗ (необхідний рівень облаштування потрібним навчальним устаткуванням); 2) проведення «Дня ЦЗ», «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності», об'єктового тренування.

Виконання статутних завдань у сфері посиленої військової підготовки є сферою компетенції кафедри військово-патріотичного виховання. Викладання 4-5 курсів військової спеціалізації (від курсу «Основи військової підготовки» до курсу «Військова психологія і етика» для учнів 5-11 класів), організація військово-польових зборів.

Виконання концепції передбачає провадження до навчального плану наступних дисциплін:

 

1.                Спеціальний курс «Азбука ліцеїста».

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Формування особистості майбутнього громадянина, патріота, культурної й інтелектуальної особистості доцільно розпочинати з молодшого шкільного віку.

Специфікою організації навчально-виховного процесу навчального закладу є виховання школярів на кращих військових та національно-патріотичних традиціях.

Основна мета спеціального курсу «Азбука ліцеїста» спрямована на створення в учнів/учениць цілісного уявлення про особливості здобуття військової освіти, формування особистості сучасного юнака/дівчини на суспільно-моральних принципах: увічливості, чесності, колективізму, взаємодопомоги, підтримки, милосердя, доброти, поваги, честі та ін.

Завдання курсу:

підготовка молодших школярів до усвідомленого бажання стати справжнім офіцером;

формування особистості ліцеїста за допомогою засвоєння етичних та моральних норм;

розвиток уявлень про морально-етичні поняття «добра і зла», «правди і неправди», «честі і безчестя», а також вивчення елементарних правил поведінки вихованця-ліцеїста;

знайомство вихованців з історією козацького війська, традиціями, заповідями офіцерської честі (від сивої давнини до сучасності);

розвиток ерудиції, активізація інтересу до історії України.

Програма «Азбука ліцеїста» розрахована на учнів 1-4 класів в обсязі – разом – 140 годин протягом чотирьох років (35 годин на рік):

1 класи – 1 раз на тиждень;

2 класи – 1 раз на тиждень;

3 класи – 1 раз на тиждень;

4 класи – 1 раз на тиждень.

Заняття проводяться кафедрою допрофесійної військової підготовки (ДВП), як правило, офіцерами-вихователями. Даний курс органічно пов’язано з вивченням навчальних предметів «Я у світі», «Я і Україна», «Трудове навчання» іншими гуманітарними дисциплінами. Крім того, програма враховує, що у молодшому шкільному віці закладаються основи для усвідомленого бажання дитини стати гідним громадянином та патріотом своєї країни.

Спеціальний курс «Азбука ліцеїста» для учнів 1-4 класів включає наступні розділи: теоретичні («Історія козацького війська», «Правила життя офіцера», «Ритуали в житті офіцера», «Абетка вихованості ліцеїста», «Кодекс життя ліцеїста» тощо) та практичні компоненти (серія тренінгів та випусків усного журналу-презентації «У світі новин»). Місце проведення теоретичних занять – навчальна аудиторія; практичних занять – стрілецький тир, стройовий плац, спортивне містечко (стадіон), пришкільна територія.

 

2.                                  Спеціальний курс «Основи військової підготовки» (ОВП).

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Одним з найважливіших завдань освіти, навчально-виховного процесу в ліцеї-інтернаті з посиленою військово-фізичною підготовкою, є формування високоосвіченої, духовно багатої, морально підготовленої до життя особистості. В той же час, сьогодення вносить свої корективи: у суспільстві сформовано стереотипне негативне ставлення до виконання конституційного обов’язку – військової служби в Збройних Силах України.

Завдання курсу:

-                   змінити цю ситуацію, виховувати шану та повагу до ЗСУ, фізично та психологічно підготувати молодь до служби в лавах Збройних Сил;

-                   виховати патріотично налаштовану особистість, сформувати духовно та фізично здорове покоління;

-                   озброїти знаннями психологічної готовності до життя і військової служби; сформувати осмислене бажання стати офіцером.

Головна мета даного спецкурсу: забезпечити допрофесійну військову підготовку, сформувати професійну візію та особистий план дій задля здобуття фаху офіцера.

Ця програма спрямована на формування у вихованців ліцею-інтернату знань, вмінь та навичок про особливості військової служби та впевненості, готовності до  військової служби в Збройних Силах.

Програма спеціального курсу «Основи військової підготовки» розрахована на ліцеїстів 7, 8, 9, 10, 11 класів/взводів ліцею-інтернату з посиленою військовою підготовкою в обсязі 35 годин (1 година на тиждень у кожному класі/взводі протягом навчального року).

Заняття проводяться кафедрою допрофесійної військової підготовки (ДВП), як правило, офіцерами-вихователями. Вивчення теоретичного матеріалу курсу здійснюється як на планових заняттях, так і виховних заходах, практичних заняттях, які доцільно  проводити на базі діючих військових формувань. Проводячи навчальні заняття, виховні заходи, викладач повинен пов’язувати  матеріал з діяльністю військових формувань, націлюючи ліцеїстів на необхідність володіння знаннями, уміннями, навичками для подальшого навчання у вузах єдиної системи військової освіти. Спецкурс передбачає проведення 5-денного військово-польового збору (практика ліцеїста) для ліцеїстів старших класів (взводів) у травні-червні.

Мета спеціального курсу:

-                створення умов для морального, патріотичного та фізичного виховання, формування у них громадянської свідомості;

-                закладання засад для підготовки до свідомого добровільного служіння Батьківщині у різних сферах суспільного життя;

-                озброєння учнів/учениць ліцею знаннями та навичками з основ військової підготовки;

-                формування усвідомленого бажання використовувати отримані знання під час виконання Конституційного обов’язку по захисту своєї Батьківщини.

Завдання спеціального курсу:

-                формувати систему знань, умінь і навичок з основ військової підготовки;

-                розвивати мотивацію до вивчення військової справи через систему різних видів військової підготовки: тактика, топографія, стройова підготовка, військово-медична підготовка, розвиток стратегічного мислення (на базі критичного мислення в процесі «військових дебатів»), фізична підготовка майбутнього офіцера тощо.

За результатами вивчення спеціального курсу ліцеїсти повинні:

Знати: теоретичні та практичні положення з різних напрямків військової підготовки.

Вміти: використовувати отримані знання у повсякденній навчальній та військовій діяльності.

         «Основи військової підготовки» доцільно пов’язувати з  предметами: «Основи військової етики і психології»,  «Історія  Українського війська», іншими гуманітарного блоку. При вивченні курсу застосовувати теоретичні та практичні форми і методи навчання, інноваційні освітні технології розвитку критичного мислення.

         Методичне забезпечення спеціального курсу:

-          Статути Збройних Сил України. – К. 2004. – 498 с.

-          Допризовна підготовка. – К.: «Вежа». 1996. – 416 с.

-          Захист Вітчизни. – К.: «Вежа». 2008. – 448 с.

-          Захист Вітчизни. – Тернопіль: Астон. 2011. – 280 с.

-          Пособие по обучению молодых солдат. Б.И.Баранов. – М.: Воениздат. 1973. – 328 с.

-          Оружие. Е.В. Батий. – Х.: «Ранок». 2011. – 144 с.

-          Матеріали ЗМІ, Інтернет тощо.

 

3.                Спеціальний курс «Основи військової психології і етики»

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Одним з найважливіших завдань освіти є формування високоосвіченої, духовно багатої, морально підготовленої до життя (конкурентоспроможної)  особистості. В той же час, наявні негативні соціальні чинники, що впливають на світогляд громадян: у суспільстві сформовано і ретранслюється негативне ставлення до виконання конституційного обов’язку – військової служби в Збройних Силах України, занижена самооцінка, наявна зневіра у майбутньому України, здатності до перемог і успіху.

Змінити цю ситуацію, психологічно підготувати молодь до служби в лавах Збройних Сил України, виховати патріотично налаштовану особистість, сформувати духовно та фізично здорове покоління, озброїти знаннями зі сфери соціальної та військової психології і педагогіки, сформувати психологічну готовність до життя і військової служби, побудувати індивідуальний алгоритм здобуття офіцерського фаху – головна мета даного спецкурсу.

Ця програма спрямована на формування у вихованців/вихованок ліцею-інтернату знань про особливості військової служби, набуття впевненості у собі, готовності до  військової служби в Збройних Силах України та досягнення успіху у житті.

Програма спеціального курсу «Основи військової етики та психології» розрахована на ліцеїстів 10 класу/4 взводу ліцею-інтернату з посиленою військово-фізичною підготовкою в обсязі 35 годин (1 година на тиждень протягом навчального року).

Заняття проводяться кафедрою допрофесійної військової підготовки (ДВП), як правило, офіцерами-вихователями. Вивчення теоретичного матеріалу курсу здійснюється як на планових заняттях, так і виховних заходах, практичних заняттях (військово-польові збори), які доцільно проводити на базі діючих військових частин (формувань) у регламентованій угодами методично-організаційній співпраці. Проводячи навчальні заняття, виховні заходи, викладач (офіцер-вихователь) повинен пов’язувати  матеріал з діяльністю військових формувань, націлюючи ліцеїстів на необхідність володіння знаннями,  уміннями, навичками для подальшого навчання у вузах єдиної системи військової освіти України, набуття усвідомленого бажання стати офіцером і досягнути успіху у житті.

Мета спеціального курсу:

-                ознайомлення з основами військової психології та етики, і використання ними отриманих знань та сформованих навичок у повсякденній діяльності;

-                формування морально-психологічної готовності до військової служби, високих морально-психологічних якостей майбутніх військовослужбовців (офіцерів) Збройних Сил України;

-                засвоєння засадничих положень військової етики, опанування військового етикету; тлумачення статутних норм і правил;

-                створення умов для духовного, морального та патріотичного виховання, формування у них громадянської свідомості; формування готовності до участі у конкурентних умовах життєвої дійсності; оволодіння принципами та компетенцією безпеки життєдіяльності та виживання у складних умовах; закладання основ для підготовки юнаків/дівчат до свідомого служіння Батьківщині.

Завдання спеціального курсу:

-                     формувати систему знань, умінь і навичок (процес набуття початкової компетентності у сфері соціальної комунікації) з основ військової етики і психології;

-                     розвивати мотивацію до вивчення етики та психології і здатності до використання отриманих знань та вмінь у повсякденному житті;

-                     виховувати особистість ліцеїста на засадах розвитку критичного мислення, реалізації програми проведення коригування сформованих психологічних знань та вмінь (пристосування до змін в оперативному і тактичному режимах життєвої реальності).

          За результатами вивчення спеціального курсу ліцеїсти повинні:

Знати: види етикету; форми етикету; як застосовувати військовий етикет у повсякденній діяльності; закономірності та принципи виховання; структуру особистості; психічні процеси та як вони впливають на діяльність людини; емоційні стани; закономірності соціальної психології; соціально-психологічні явища у військовому колективі; методи та форми формування психологічної готовності до служби у армії.

Вміти: дотримуватися вимог військового етикету у повсякденному житті; давати адекватну оцінку своїм психологічним якостям особистості та використовувати форми і методи самовиховання; давати оцінку соціально-психологічним явищам у колективі (групі) та робити висновки для формування здорового соціально-психологічного клімату; мати навички  позитивного спілкування з товаришами та старшими; формувати в собі  морально-психологічні якості, необхідні для військової служби.

 Спеціальний курс «Основи військової етики та психології» доцільно пов’язувати з  предметом  «Історія українського війська», «Основи військової підготовки», «Громадянська освіта», «Захист Вітчизни», «Військові дебати», іншими гуманітарного блоку навчального плану ліцею-інтернату з посиленою військовою підготовкою. При вивченні курсу застосовувати теоретичні і практичні форми та методи навчання, застосування інноваційних освітніх технологій розвитку критичного мислення, набуття комунікативної компетентності.

Методичне забезпечення спеціального курсу:

-          Військова психологія. Навчальний посібник. Ананьїн В.О., Пучков О.О., Коваль М.А., Уваркіна О.В., Волошина Н.М. – К.: «Золоті ворота», 2010. – 241 с.

-          Словник військового психолога. Коваль М.А., Пішко І.О., Хоружий С.М., Лозінська Н.С., Ткаченко В.В. – К.: 2009. – 353 с.

-          Військовий етикет. Ананьїн В.О., Горлинський В.В. – К.: ВІТІ НТУ України «КПІ», 2003. – 56 с.

-          Матеріали ЗМІ, Інтернет тощо.

 

4.                Факультативний навчальний курс «Військові дебати»

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

         В умовах глобалізації життя, коли конче важливим є пошук розв’язання питання війни і миру, дотримання прав людини, моделювання плану виходу зі складних політичних та економічних ситуацій, важливим є виховання ціннісно-орієнтованих особистостей, що мають прагнення опанувати фах військового (бути офіцером) засобами розвитку критичного мислення. З огляду на особливу важливість діалогового спілкування, на новий рівень виходять дебати – як інтерактивна форматна освітня технологія. Поряд з формальним поділом на той чи інший формат (різні види дебатної організації інтелектуального змагання: від Британського формату парламентських дебатів до Дебатів Карла Поппера) існує і спеціалізовано-тематичний поділ, як приклад – «Військові дебати», «Судові дебати» тощо.

Навчальний курс «Військові дебати» є адаптованим спецкурсом, спрямованим на опанування ОТ «Дебати» в умовах навчально-виховного процесу ліцею-інтернату з посиленою військово-фізичною підготовкою, що має за мету розвиток критичного мислення вихованців (ліцеїстів і ліцеїсток).  

Самі по собі (у безумовному порядку) сучасні досягнення прогресу й технізація світу не в змозі розв'язати проблеми спілкування й уміння людей домовлятися. Пошук консенсусу та прийняття компромісу в суспільстві й надалі залишається прерогативою людей, які озброєні необхідними soft skills. Тож дебати, як спосіб переконання і прийняття визначеного в результаті рішення та подальшої дії, зараз набувають особливого значення для кожної країни.

Саме у формі дебатів працюють парламенти країн традиційної демократії, дебати виступають елементами передвиборчих змагань, як окремий предмет, факультатив або як частина курсу з комунікацій чи ораторського мистецтва дебати вивчають у найпрестижніших навчальних закладах США, Канади, Великої Британії та інших країн Європи і Азії. Дебати розглядаються як ефективна педагогічна модель інтерактивної взаємодії учасників навчально-виховного процесу (освітня технологія) і використовуються на уроках з викладання різних предметів, де зміст навчання потребує обговорення суперечливих тем. Військова справа і офіцерський фах включають у себе усвідомлене сприйняття служіння, честі, добра і зла. Через це «Військові дебати» відносяться до ціннісних (світоглядні переконання та можливі компроміси, що не руйнують гармонію, рівновагу і баланс сил).

Окрім того, дебати одна з найпоширеніших форм у позакласній діяльності – шкільні та студентські турніри у всьому світу, міжнародні чемпіонати, дебатні організації, які об’єднують сотні шкільних клубів, підтримка дебатного руху національними урядами, громадськими і міжнародними організаціями – все це свідчить про їх популярність і значний потенціал для інтелектуального розвитку молоді.

В Україні дебати з'явилися у 1998 році як програма для старшокласників і студентів з метою навчання демократичним принципам обговорення суперечливих питань та набуття досвіду організації дебатних змагань, але через недостатню до них увагу в суспільстві було неможливо до кінця зрозуміти та побачити результати впливу, оцінити їх освітню ефективність. У педагогічній літературі і пресі більше уваги звертається на те, як організувати дебати, тобто на сам процес дебатів, і недостатньо акцентується на тому, навіщо їх застосовувати, як це відповідає освітнім цілям конкретного заняття, які позитивні результати здобудуться з огляду на навчання, виховання і розвитку старшокласників.

Тому актуальність введення спецкурсу «Військові дебати» викликана з одного боку необхідністю визначення стратегії пошуку, навчання та виховання тих підлітків, які мають не лише загальний освітній рівень, але також рівень культури, соціально-психологічної компетентності, здатність до критичного мислення, наявність власної точки зору на суспільні процеси і проблеми. З іншого боку – відсутністю затвердженої навчальної програми для середньої освіти з поширення способів опанування критичним мислення в умовах спеціалізованого навчання (допрофесійна військова підготовка).

Дебати – шлях до формування вихованця/вихованиці як промовця. І водночас шлях до активної позиції в житті. Уміння публічно довести свою думку, обрати власний спосіб розв'язання певної проблеми та переконати інших у його доцільності вельми потрібне в сучасному житті небайдужій людині. Особливо це корисно для тих, хто обрав своїм фахом професію офіцера. Бути справжнім військовим лідером – значить бути переконливим. «Не перемагати, а переконувати – ось, що є гідним слави!» (В. Гюго).

Завдяки ігровій формі дебатів, діти непомітно для себе стають ораторами, аналітиками, а також потенційними реформаторами, бо, заперечуючи будь-яку тезу, мають запропонувати альтернативу, зробити її прийнятною і зрозумілою.

Мета навчального курсу:

-                ознайомлення з основами освітньої технології «Дебати», тематичний варіант «Військові дебати» і використання ними отриманих знань та сформованих навичок публічного переконання у повсякденній діяльності;

-                формування морально-психологічної готовності до військової служби, здатності до аргументованого переконання, високих морально-психологічних якостей майбутніх військовослужбовців (офіцерів) Збройних Сил України;

-                засвоєння засадничих положень військової етики в частині спілкування, ведення публічного діалогу, опанування військового етикету у вербальній сфері соціальної взаємодії;

-                створення умов для духовного, морального та патріотичного виховання, формування у них громадянської свідомості; закладання основ для підготовки юнаків/дівчат до свідомого служіння Батьківщині.

В основу навчальної програми курсу «Військові дебати» покладені авторські матеріали керівника гуртка-методиста та окремі розділи програми курсу за вибором для учнів 10-11 класів профільних класів суспільно-гуманітарного напряму «Основи критичного мислення» (автори програми: О. Пометун, Л. Пилипчатина, І. Сущенко, В. Дюков). Навчальна програма «Військові дебати» спрямована на вихованців віком від 11 до 17 років (підрозділ «ліцей»).

Метою програми є формування громадянських компетенцій дітей та молоді через участь у відкритій дискусії, дебатах, технологію критичного мислення, ефективну комунікацію та взаємодію. Завданнями програми курсу є формування таких компетентностей:

- навчально-пізнавальної: сукупність компетенцій старшокласника у сфері самостійної пізнавальної діяльності; знання та вміння цілепокладання, планування, аналізу, рефлексії, самооцінки;

- військово-соціальної: уміння вихованців повноцінно жити в суспільстві, в т.ч. за умов наявності «гібридної війни» та агресії сусідньої країни; брати на себе відповідальність, приймати рішення, робити вибір, безконфліктно виходити з життєвих ситуацій; сприймати діяльність демократичних інститутів суспільства, розумітись на безпеці життєдіяльності та особливостях військової справи;

- полікультурної: здатність особистості жити й діяти в багатокультурному середовищі, розуміти несхожості людей, поважати їхню мову, релігію, історію, культуру, традиції, дбайливо ставитися до національних цінностей;

- комунікативної: певна сукупність знань, умінь і навичок, що забезпечують ефективне спілкування (вміння спілкуватися усно і писемно рідною та іноземними мовами; здатність встановлювати і підтримувати необхідні контакти з іншими людьми);

- інформаційної: вміння добувати, осмислювати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел;

- саморозвитку й самоосвіти: мати потребу і готовність постійно навчатися протягом усього життя;

- громадянської: здатність людини активно, відповідально й ефективно реалізовувати громадянські права та обов’язки з метою розвитку демократичного громадянського суспільства, бути успішним у реалізації плану профорієнтаційного визначення (рішення стати офіцером).

У процесі реалізації програми у ліцеїстів виробляються практичні вміння та навички, а саме:

- критичне мислення (уміння оцінювати різні джерела інформації під критичним кутом зору, розрізняти правдиву інформацію від пропагандистської, визнавати та долати стереотипи й упередження);

- комунікативність (оволодіння культурою спілкування, навичками її вдосконалення, мовною етикою, збагачення словникового запасу);

- вирішення проблеми, конфлікту (вміння об’єктивно аналізувати різні конфлікти, залагоджувати їх, уникаючи агресії та зберігаючи власну гідність, застосовувати різні підходи до вирішення проблем);

- співробітництво (уміння співпрацювати з іншими у процесі спільного вирішення завдань та пошуку виходів із проблемних ситуацій; злагоджена співдія);

- перспективне бачення, розвиток уяви (вміння уявляти кращий стан власного довкілля у перспективі та прагнення до його практичного вдосконалення);

- толерантність (навички виваженого розв’язання проблем);

- громадська активність (спроможність впливати на прийняття суспільних рішень та ефективно співпрацювати на рівні місцевої та національної громади).

Програма спецкурсу містить такі теми: «Тренінги», «Дебати. Військова тематика», «Ораторське мистецтво. Майстерність ведення війни», «Логіка офіцера», «Людські ресурси і війна», «Основи критичного мислення», «Акторська майстерність і виживання в складних умовах», «Діловий етикет», «Написання проектів», «Масові заходи і значення спротиву мас», «Військові доктрини сучасності», «ООН і НАТО: компоненти військової організації» тощо.

Навчальна програма (факультативний спецкурс) передбачає 3 роки навчання: основний рівень, 1-й рік навчання – 144 години на рік, 4 години на тиждень. 2-й рік навчання – 216 годин на рік, 6 годин на тиждень. Вищий рівень, 1 рік навчання – 216 годин на рік, 6 годин на тиждень.

Програма навчального курсу «Військові дебати» (адаптований обов’язковий варіант) розрахована на ліцеїстів 10 класу/4 взводу ліцею-інтернату з посиленою військово-фізичною підготовкою в обсязі 35 годин (1 година на тиждень протягом навчального року),

Навчання включає в себе теоретичні та практичні заняття з комунікації, конфліктології, риторики, логіки, акторської майстерності, ділового етикету, знайомить вихованців з технологією написання проектів тощо. Програма передбачає проведення занять, тренінгів, семінарів, тренувальних ігор, майстерень; вивчення будь-якого аспекту порядку і дій учасників «Дебатів», «мозковий штурм», аналіз нових тем у пошуках аргументів; роботу з джерелами інформації: книгами, журналами, газетами, Інтернет; практику в області риторики, імпровізаційної мови, логіки.

Процес навчання включає також перегляд мультимедійних презентацій, обговорення відеоматеріалів, фільмів на правову тематику, участь в Міжнародних, національних, регіональних, міських турнірах, чемпіонатах, конференціях. Формами контролю за результативністю навчання є підсумкові, залікові заняття, опитування, тестування, захист навчальних та соціальних проектів, участь в конкурсах з ораторської майстерності, турнірах, чемпіонатах, конференціях, випускний комплексний екзамен.

Програма є орієнтовною. Офіцер-вихователь може вносити зміни й доповнення до змісту програми та розподілу годин за темами, а також доповнювати модулі іншими темами, зважаючи на особливості контингенту, їхні інтереси тощо.

Заняття проводяться кафедрою допрофесійної військової підготовки (ДВП), як правило, офіцерами-вихователями. Вивчення теоретичного матеріалу курсу здійснюється як на планових заняттях, так і виховних заходах, практичних заняттях (тренінги під час військово-польових зборів), які доцільно проводити на базі діючих військових частин (формувань) у регламентованій угодами методично-організаційній співпраці. Проводячи навчальні заняття, виховні заходи, викладач (офіцер-вихователь) повинен пов’язувати  матеріал з діяльністю військових формувань, націлюючи ліцеїстів на необхідність володіння знаннями,  уміннями, навичками критичного мислення для подальшого навчання у вузах єдиної системи військової освіти України, набуття усвідомленого бажання стати офіцером і досягнути успіху у житті.

За результатами проходження курсу ліцеїсти повинні:

Знати: види дебатних форматів; принципи науки переконання; методи і стилі ораторського мистецтва; значення дебатів у військовій справі; закономірності та принципи виховання дебатної майстерності; структуру особистості; психічні процеси та як вони впливають на мисленнєві і мовленнєву  діяльність людини; емоційні стани під час участі в дебатах; закономірності соціальної психології для публічної людини; соціально-психологічні явища у військовому колективі та вирішення спорів/конфліктів засобами діалогу; причини необхідності бути публічною людиною та обумовленість мотивації до успіху.

Вміти: дебатувати і бути переконливим; будувати аргументаційні кейси; побудувати структуру промови і виступити публічно у встановлені часові обмеження; вести збір інформації, здійснювати аналіз даних, робити висновки і приймати релевантні заходи (діяти); формулювати алгоритм досягнення успіху («формула успіху»); обирати правильний варіант у ситуації вибору (на підставі системи збору аргументів «за» та «проти»); орієнтуватись на ринку праці (здійснити вибір професії), бути конкурентоспроможним у публічному змаганні.

 «Військові дебати» доцільно пов’язувати з  предметом  «Історія», «Історія українського війська», «Основи військової підготовки», «Громадянська освіта», «Захист Вітчизни», іншими гуманітарного блоку навчального плану ліцею-інтернату з посиленою військовою підготовкою. При вивченні курсу застосовувати теоретичні і практичні форми та методи навчання, застосування інноваційних освітніх технологій розвитку критичного мислення, набуття комунікативної компетентності.

 

Методичне забезпечення спеціального курсу:

           1. Боярський Н.Ф., Наумов С.О. Використання освітньої технології «Дебати» при навчанні прав людини: Навчально-методичний посібник. – К.:ТОВ «НВП «Інтерсервіс», 2009. – 132с.

           2. Безпалько О.В. Соціальне проектування [Електронний ресурс]: Навч. посіб. / О. В. Безпалько ; Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, Ін-т психології та соц. педагогіки . – К. : [б. в.], 2010. – 127 с.

           3. Брюшинкин, В. Н. Критическое мышление и аргументация [Электронный ресурс] / В. Н. Брюшинкин // Модели рассуждения – 1. Режим доступу: http://ratio.albertina.ru/Mod_Ras/Mod_ras_1

           4. Вагапова Д. Х. Риторика в интеллектуальных играх и тренингах. – М., 1999.

           5. Виховуємо толерантність: форми та методи роботи навч. метод. посіб./ за заг. ред. М.Е. Масютіної – Бердянськ: Видавець Ткачук О.В., 2012. – 200 с. – іл.

           6. Ворожейкіна О. М. Театральна вітальня (середня школа). – Х.: Вид. група «Основа», 2011.-207, (1) с. – (Серія «Шкільний театр).

           7. Громадянська освіта: метод. посібник для вчителя [Текст]. – К. : Вид-во Етна-1, 2008. – 194 с.

 

Організація військово-польових зборів (ВПЗ)

 

Терміни проведення: травень-червень.

Ресурсне забезпечення: витрати згідно кошторису, затвердженого на початок нового навчального року.

Техніка безпеки і безпека життєдіяльності учасників/учасниць ВПЗ: згідно вимог нормативно-правових актів (під особистий підпис про проходження інструктажу встановленого типу).

Порядок виконання завдань згідно програми ВПЗ (місце стаціонарних занять, учбові точки; маршрут, контрольні точки, місця привалів і ночівлі; порядок харчування та медичної допомоги, інше – як реагування на екстремальні ситуації). Навчальні засоби та матеріальна частина військової справи. Форма одягу, взуття, екіпірування, вантаж з розрахунку комплекту на одну людину. Рівень конфіденційності. Пароль і ситуації введення в дію режиму секретності (службового використання). Засоби зв’язку і комунікації з керівництвом, координаційним центром ВПЗ. Порядок дії у надзвичайній ситуації.

Заняття проводяться кафедрою допрофесійної військової підготовки (ДВП), як правило, офіцерами-вихователями або залученими фахівцями.

Співорганізація: кафедра фізичної культури ліцею-інтернату.

Організація і виконання програми ВПЗ є проблемним питанням через складність вирішення ресурсного забезпечення (відсутність полігону та екіпірування у повному обсязі) та фінансування затрат на підготовку і забезпечення згідно стандарту організації військово-польових зборів (щорічних, для старшокласників). Розв’язання проблеми за рахунок кооперації профільних організацій (об’єднань), введення ігрового компоненту (тактична гра) та мінімізація витрат, ретельна підготовка програми, тренування навчально-практичних компонентів, забезпечення колективної злагодженості (відповідальність, підтримка, взаємовиручка) тощо.

Існує досвід участі у ВПЗ, організованих спільно з громадськими організаціями військово-патріотичного спрямування (у рамках спільного проекту ГО при/чи наближеної до Міністерства оборони України, яка організовує такі навчання з метою створення умов для практики військово-патріотичного виховання юнацтва та молоді (на полігоні однієї з частини ЗСУ під Києвом; участь військовослужбовців у якості сил забезпечення і організації тижневих військово-польових зборів/навчань). Як приклад місцевого формату ВПЗ: участь у щорічних таборах та військово-патріотичних походах ГО «Клуб «Мужність» (м. Глухів).

Кількість учасників: до 20 осіб з числа старшокласників (3 і 4 взвод).

Тривалість – до 7 днів.

Мета ВПЗ:

-                створення умов занурення у ситуацію близьку до перебування у війську задля морального, патріотичного та фізичного виховання, формування у них громадянської свідомості і готовності долати труднощі і перепони на шляху до мети;

-                закладання комплексу практично-теоретичних засад для підготовки до свідомого добровільного служіння Батьківщині у різних сферах суспільного життя (виконання вправ, нормативів військової підготовки; орієнтування на місцевості; проведення заходів рекогносцировки; учбова практика бойового злагодження; ведення оборонного на наступального бою у складі відділення та взводу; діяльність диверсійно-розвідувальних груп тощо);

-                озброєння учнів/учениць ліцею знаннями та навичками з основ військової підготовки (практичний компонент): набуття досвіду стрільби зі стрілецької зброї; кидання учбової гранати; долання відстані у пішому порядку (марш-кидок) з екіпіруванням (викладкою), до 15 км; ознайомлення з існуючими зразками озброєння та військової техніки тощо;

-                формування бажання використовувати отримані знання та навички виживання в польових умовах з елементами військової підготовки під час виконання Конституційного обов’язку по захисту своєї Батьківщини та набуття професійного фаху (бути офіцером як усвідомлене особистісне прагнення).

Завдання ВПЗ:

-                формувати систему знань, умінь і навичок з основ військової підготовки;

-                розвивати мотивацію до вивчення військової справи через систему різних видів військової підготовки: тактика, топографія, стройова підготовка, військово-медична підготовка, розвиток стратегічного мислення (на базі критичного мислення в процесі «військових дебатів»), витривалості і релевантного реагування на екстремальні (позаштатні ситуації); фізичної підготовки в рамках вимог до майбутнього офіцера тощо;

-                набувати досвід індивідуальної соціалізації в умовах колективного співжиття (без комфорту, з необхідністю докладання особливих морально-фізичних зусиль і витримки), долання конфліктних ситуацій, виховання готовності до самопожертви заради іншого (взаємовиручка) тощо.

За результатами проходження програми ВПЗ ліцеїсти повинні:

Знати: теоретичні та практичні положення з різних напрямків військової підготовки; порядок дій в ситуації, близькій до бойової; дії в поході у складі колективу; організація ночівлі, харчування, гігієнічного обслуговування та медичної допомоги; способи отримання інформації (порядок встановлення комунікації з місцевим населенням та її розвиток задля досягнення мети).

Вміти: використовувати отримані знання у повсякденній навчальній та військовій діяльності, під час ВПЗ зокрема.

         Програма ВПЗ корелюється з курсом «Основи військової підготовки», також доцільно пов’язувати з предметами: «Основи військової етики і психології»,  «Історія  Українського війська», «Фізичне виховання» (різні форми спеціалізації, військово-прикладний формат) іншими гуманітарного блоку.

При вивченні курсу застосовувати теоретичні та практичні форми і методи навчання, інноваційні освітні технології розвитку критичного мислення, особливу увагу приділяти заходам безпеки життєдіяльності та недопущення (профілактика) травмувань, нещасних випадків.

Бачення перспективи. У результаті виконання програми впровадження такого навчально-виховного компоненту до навчального плану ліцею-інтернату з посиленою військово-фізичною підготовкою (ПВФП) – 60-70% випускників/випускниць вступають до вищих військових і спеціалізованих мілітарних закладів (до 10% – дівчата). 

Особливий результат (ствердження статусу) діяльності закладу стане відчутним тоді, коли будуть випускатися ті, що пройшли повний курс навчання у ліцеї-інтернаті з посиленою військово-фізичною підготовкою з 1 класу до 11 класу (з 2029 року). Саме такі особи вважатимуться повноцінними випускниками ліцею-інтернату з ПВФП. Щороку заклад очікує від випускників на результативну вступну кампанії до закладів вищої освіти військово-спеціального призначення (податкова, прикордонна, служба безпеки, ЗСУ, НГУ тощо). Зазвичай, випускники ліцею-інтернату набирають високі бали по ЗНО з предметів професійної орієнтації.

Комментариев нет:

Отправить комментарий