пятница, 10 мая 2013 г.

Досвід навчально-виховної роботи гуртка Кролевецького районного Будинку дітей та юнацтва «Координаційний центр Євроклубів «Pu-Re» (частина ІІ).


«Від дебатної школи до дебатного університету»



          Протягом 2012/2013 навчального року основним навчально-виховним елементом є реалізація міжнародного молодіжного проекту «Дебатна школа: активна молодь – успішна громада» (SDS-12/13), який є логічним продовженням (поглибленням) ініціативи щодо співпраці в молодіжній сфері між побратимами: Кролевецьким районом та Гміною Мальборк (Польща) і полягає в освоєнні освітньої технології «Дебати» задля формування у старшокласників компетенцій публічних діячів (вміння публічно виступати та готувати промови, успішно застосовувати знання на практиці; мислити логічно, аналітично та критично), що знають як пройти шлях від ідеї до реалізації задуманого проекту, пов’язаного з поліпшенням наявних можливостей для самореалізації молоді.

          Головним елементом проекту SDS-12/13 є проведення молодіжного дебатного турніру «Кролевецькі дебати» та його заключним етапом – реалізацією молодіжної програми (товариський міжнародний турнір у Львові, Україна) «Відкриття Львова» (Lviv opening), в якому візьме участь молодь з Польщі та делегація кращих дебатерів Кролевецького району (місце проведення: університет «Львівська політехніка»). Делегацію утворить 12 осіб з числа учасників турніру «Кролевецькі дебати» сезону 2012/2013 років та переможці (призери) обласного та республіканського рівнів предметних олімпіад.



            В дебатному турнірі взяли участь 16 команд (по дві особи віком від 14 до 19 років), що представляють систему Євроклубів Кролевецького району (КЦЄ «Pu-Re» (координатор Любивий В.А.), Євроклуб СШ № 3 (координатор Вєльська Л.Ю.),  Євроклуб Мутинської ЗОШ (координатор Бондаренко Н. В., вчитель англійської мови), Євроклуб Алтинівської ЗОШ (координатор Боровик О.В.), Євроклуб Тулиголівської ЗОШ (координатор Федько Ю.С.), Євроклуб Реутинського професійного аграрного ліцею (керівник Марчукова Ю.В.) та іншу активну молодь, яка захоплюється дебатною грою у Британському форматі парламентських дебатів.

            Що ж таке «Молодіжні дебати» як інтелектуально-рольова гра?

Учасники гри та  забезпечення

          Участь у гір беруть чотири команди по дві особи:
Перша команда – Перший Уряд (прем’єр-міністр Першого Уряду та член Першого Уряду);
Друга команда – Перша Опозиція (лідер Першої Опозиції та член Першої Опозиції);
Третя команда – Другий Уряд (прем’єр-міністр Другого Уряду та член Другого Уряду);
Четверта команда – Друга  Опозиція (лідер Другої Опозиції та член Другої Опозиції);
          Гру оцінюють судді: до 3-х осіб.
          Ведучий-модератор гри: веде захід та проводить роз’яснювальні дії щодо ходу гри, реагує на репліки та забезпечує дотримання правил гри, дисципліну по ходу молодіжного інтелектуального змагання.
          Тайм-кіпер – помічник ведучого, що стежить за дотриманням часу на промови від команд-учасниць гри.


Зміст (сутність) гри

          Кожна гра починається з жеребкування, яке визначає яку місію буде виконувати та чи інша команда (належність до Уряду або до Опозиції). Також жеребкуванням визначається тема для обговорення (гри). Тема гри – резолюція. Команди не можуть спростовувати або підтримувати тему (резолюцію гри), вони вносять свою інтерпретацію резолюції таким чином виявляючи власне ставлення до теми (громадянська позиція).
          Кожна промова (від команди – 1 людина, другий учасник може лише доповнювати сказане першим) триває до 7 хвилин (під час першої і останньої хвилини інші команди не можуть задавати питання та проголошувати репліку (пункти інформації). Для подання пункту інформації до промовця потрібно підняти руку (а іншу – покласти на потилицю, так, як це робили в Британському парламенті, згідно традиції). Промовець може відхилити пункт інформації, але це не дозволяє йому набирати додаткові бали та вести дискусію (дебати) з приводу інтерпретації.
            Кожна промова починається словами «Ця палата вважає…» як це робиться в Англії, оскільки ми граємо за правилами Британського формату парламентських дебатів.
            Лінії гри. Починає Перший Уряд, який висуває свою інтерпретацію резолюції. Вона може бути як стверджувального так і заперечного характеру. Перша опозиція (лідер) критикує позицію Першого Уряду навіть в тому разі, коли внутрішньо підтримує її. Але робить це за правилами, головне з яких: критикувати позицію, а не людину, яка її проголосила. Другий Уряд  доповнює позицію Першого Уряду, вносячи нові лінії аргументації (розширюючи інтерпретацію теми) та відбиває аргументи з боку опозиції. Друга Опозиція відбиває аргументи Другого Уряду, підтримує позицію Першої Опозиції та вносить власні контраргументи. Член Другого Уряду та член Другої Опозиції (обов’язкова умова та завдання) проводить аналітичний огляд гри – тобто підводить підсумок дебатного протистояння.



          Аргументаційна лінія (промова, кейс) має складатись:
1. твердження – певна теза, пропозиція, умовивід тощо, який формулює інтерпретацію до резолюції (теми гри).
2. пояснення – логічне обгрунтування та уточнення позиції, вираженої у твердженні.
3. приклади та докази, які роблять твердження яскравим та зрозумілим (бажано – з власного досвіду або відомого широкій публіці).
4. висновок – підсумок сказаного та акцентування на необхідності підтримувати таку позицію (підхід) до теми.

Структура (регламент) гри
у адаптованому Британському форматі парламентських дебатів

1. Вступ ведучого – до 7 хвилин.
2. Жеребкування – 5 хвилин.
3. Підготовка команд (в окремих закритих кімнатах) – 15 хвилин.
4. Гра (4х7) – 28 хвилин.
5. Робота суддів (визначення результатів) в окремій кімнаті – 10 хвилин.
6. Підведення підсумків (результати) – 8 хвилин.
7. Завершення – 5 хвилин.
Разом: 80 хвилин.

Нагородження учасників.

Всі учасники гри стають членами дебатного клубу турніру «Кролевецькі дебати» (вручається відповідне свідоцтво-грамота) – «Оратор і Я» (ORATORIA). Переможець отримує міні-кубок за перше місце в грі стадії ¼ фіналу.
Призи, технічне забезпечення (організаційна підтримка): відділ освіти Кролевецької райдержадміністрації та Кролевецький районний Будинок дітей та юнацтва.

За умовами турніру «Кролевецькі дебати» перше та друге місце – дає можливість продовжувати участь у турнірі, тобто – забезпечує перехід до наступного раунду дебатного турніру «Кролевецькі дебати». В фінальній грі визначається виключно переможець.



Турнірна сітка турніру (дебатних змагань)

¼ фіналу:

Перша гра: 12.12.12, середа. Двоє команд-переможниць виходить до півфінального раунду, який відбудеться 10 та 17 квітня 2013 року (середа).

Друга гра: 16.01.13, середа. Двоє команд-переможниць виходить до півфінального раунду, який відбудеться 10 та 17 квітня 2013 року (середа).

Третя гра: 20.02.13, середа. Двоє команд-переможниць виходить до півфінального раунду, який відбудеться 10 та 17 квітня 2013 року (середа).

Четверта гра: 20.03.13, середа. Двоє команд-переможниць виходить до півфінального раунду, який відбудеться 10 та 17 квітня 2013 року (середа).



½ фіналу:

Перша гра: 10.04.13, середа. Двоє команд-переможниць виходить у фінал, який відбудеться 24 квітня 2013 року (середа).

Друга гра: 17.04.13, середа. Двоє команд-переможниць виходить у фінал, який відбудеться 24 квітня 2013 року (середа).




Фінал:
24 квітня 2013 року, середа. Команда-переможниця (дві особи) стає володарем великого кубку дебатного турніру «Кролевецькі дебати».



Кращі гравці турніру (12 осіб) беруть участь в Міжнародному товариському дебатному турнірі в м. Львів (травень 2013 року).

Товариські дебатні зустрічі як елемент навчально-виховної та популяризаційної суспільно-корисної роботи (громадські зв’язки) на базі приміщення Кролевецької районної ради (пл. Миру, 1, м. Кролевець) за участю лідерів районного (міського) рівня та кращих дебатерів молодіжного клубу «Оратор і Я» (ORATORIA) – згідно узгодженого плану.



«Великий Дебатний Оскар знайшов своїх молодих господарів»
Аналіз дебатної гри (фінал турніру «Кролевецькі дебати») від 24.04.13., середа.
Остання гра молодіжного дебатного турніру «Кролевецькі дебати» в рамках проекту Кролевецького районного Будинку дітей та юнацтва «Дебатна школа: активна молодь – успішна громада» (SDS-12/13)… Фінал відбувся з високим ступенем майстерності, що й не дивно, бо грали кращі з числа 32 членів дебатного клубу «Оратор і Я» (ORATORIA).
Учасники дебатного фіналу:
1) Олексій Майдан та Ангеліна Івашина (СШ № 3);
2) Ольга Кравченко та Марина Скиба (СШ № 3);
3) Олександр Капець та Ілля Сірий (СШ № 1);
4) Лариса Острівна та Тетяна Ромашко (Алтинівська ЗОШ);
Резолюція гри: «Ця палата вважає, що Україні потрібно відмовитись від вступу до Євросоюзу».

Перший Уряд у складі Ольги  Кравченко та Марини Скиби зайняв спростовуючу позицію, висунувши інтерпретацію теми гри «Ця палата забезпечить вступ України до Євросоюзу». Їх позицію намагались доповнювати дівчата з Алтинівки – Тетяна Ромашко та Лариса Острівна (Другий Уряд). Опозиційна лінія у складі Першої опозиції (Олексій Майдан та Ангеліна Івашина) та Другої опозиції (Олександр Капець та Ілля Сірий) доводили зворотній підхід та критикували позицію урядової лінії. Аргументи та контраргументи зав’язували дебатні вузли, що створювали справжню дебатну битву…
Взагалі, інтерпретувати закриту резолюцію неможливо. Фактично, Перший Уряд мав би розгортати дебатну платформу відштовхуючись від пошуку можливості для звуження резолюції, наприклад в часовому розумінні (вказати коли саме відмовитись і чому).

Суддівська колегія досягнула консенсусу визнавши переможцями гри  Олександра Капця та Іллю Сірого (СШ № 1). Друге місце посіли Олексій Майдан та Ангеліна Івашина (СШ № 3), третє – Ольга Кравченко та Марина Скиба (СШ № 3), четверте – Тетяна Ромашко та Лариса Острівна (Алтинівська ЗОШ). Кубок переможцям вручив голова Кролевецької районної ради Микола Авраменко.
На жаль, і в фіналі не було належного виконання завдань командами другої лінії: аналіз гри та підсумки. Мабуть, що головним досягненням гри стала практика участі в публічних дебатах для старшокласників. Це, безумовно, корисний досвід. Не варто переоцінювати його вплив на подальшу долю молоді-учасників, оскільки кожного разу, потрапляючи в ситуацію необхідності виступати публічно, матимуть проблеми виключно психологічного плану. Така природа людського єства.

Варто пам’ятати, що кожного разу виступаючи публічно ми тримаємо іспит на право бути лідером…
            Вже 14 травня 2013 року 12 кращих дебатерів Кролевецького району вирушають до м. Львова для того, аби зустрітись зі своїми побратимами – старшокласниками польської Гміни Мальборк (польської громади-партнера Кролевецького району Сумської області). Міжнародна комунікаційна програма «Відкриття Львова» – унікальна можливість розширення світогляду, розвитку лідерських якостей, набуття досвіду практичної комунікації та дебатів, ознайомлення з культурою міста Львів.


Наші плани на майбутнє

Молодіжний проект «Глухівській обрій: дебатний університет молодіжної активності» (ГО: ДУМА) є практичною спробою реалізувати ідею, що є логічним продовженням проектної роботи в рамках «Дебатної школи», спрямовану на залучення  загалу студентської та учнівської молоді до активної участі  громадському  житті та самоврядуванні через дебати.
Від успіху одиниць до колективного успіху!


Цей шлях відкривається перед тими активними молодими людьми, що опановують освітянську технологію «Дебати», набуваючи таким чином основної лідерської компетенції – вміння доводити правильність обраної позиції, бути переконливим та ефективним при просуванні власної ідеї у формі громадської ініціативи. Фактично, мова про соціальний ліфт, який відкриває безмежний простір для індивідуально-командного успіху.

Вміння публічно виступати не потребує багатьох місяців навчання. Майстерність приходить в результаті практики та прагнення самовдосконалення. На початковому етапі (протягом першого року) достатньо пройти спеціальну тренінгову програму (дебатна школа) та прийняти участь у дебатному турнірі. Саме ці структурні елементи і утворять головні складові проекту  «Відкритий дебатний турнір у Глухові» («Hlukhiv Debate Open» HDO), який буде реалізовуватись на базі Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка починаючи з серпня 2013 року по липень 2014 року і стане об’єднуючою молодіжною ініціативу, спрямованою на створення додаткових можливостей для успішної самореалізації, набуття навичок публічної майстерності та ділової комунікації, промоції вищого навчального закладу як сучасного університету, що розвивається з метою надання якісних освітніх послуг для молоді.


Важливо відмітити, що проект стане продовженням практичної реалізації соціально-освітянського обласного проекту «Дійти до кожного, зацікавити всіх», що стартував у травні 2012 року на Сумщині, бо передбачає співпрацю між навчальними закладами позашкілля (Кролевецький районний Будинок дітей та юнацтва – базовий) та вищими навчальними закладами. Таким чином утворюється освітянська платформа, на якій будуть надані нові можливості для активізації молодіжної ініціативи у різноманітних формах: від участі в дебатних заходах до проходження стажувань у органах місцевого та студентського самоврядування, виконання міжнародних програм соціально-гуманітарного спрямування.



Структура нового (2013/2014 навчальний рік) молодіжно-активізуючого проекту:

-                          серія дебатних тренінгів (Дебатна школа), спільних об’єднуючих навчально-виховних заходів задля формування дієвого дебатного середовища (вересень – листопад 2013 року);
-                          місцевий дебатний молодіжний турнір «Кролевецькі дебати», конкурс на кращий публічний виступ «Оратор і Я» (ORATORIA);
-                          відкритий молодіжний дебатний турнір «Hlukhiv Debate Open» (HDO), який передбачає участь 32 дебатних команд (з яких – 16 команди університету та коледжу, 16  – старшокласники м. Глухів, Глухівського та Кролевецького районів; представники інших вищих навчальних закладів, в т.ч. з інших країн); від 1/8 фіналу (8 ігор по 4 команди, дві кращі виходять до наступної стадії турніру) до фіналу – чотири кращі команди турніру (визначається краща команда – переможець, І місце; та призери –  ІІ і ІІІ місце); (грудень 2013 року  – травень 2014 року);
-                          проведення на базі Глухівського НПУ ім. О. Довженка обласного дебатного турніру «Глухівський обрій» (два дні) за участі 8 дебатних команд на Кубок Довженка (березень 2014 року);
-                          Товариський міжнародний дебатний турнір в Одесі на Кубок Мішеля Терещенка (делегація кращих дебатерів та активістів проекту та молодь побратимів з інших країн) – червень 2014 року;  





Керівник гуртка «Координаційний центр Євроклубів «Pu-Re» Кролевецького районного Будинку дітей та юнацтва
Володимир Любивий (10.05.13)



Комментариев нет:

Отправить комментарий