среда, 14 января 2015 г.

В пошуках абітури... Глухів.

«Профорієнтація: раз – абітурієнт, два – абітурієнт …»


Важливість підготовки до набору першокурсників важко переоцінити, оскільки від результативності цього процесу залежить, за великим рахунком, саме існування університету. Особливості цьогорічного набору в цілому можна охарактеризувати як суттєво змінені. Причини змін носять об’єктивний характер, бо мають оновлену законодавчу базу (нова редакція Закону України «Про вищу освіту») та націлені на перспективу, так як в наступні роки планується ще більш радикальна модифікація вступної кампанії.


         З промови виконавчого секретаря приймальної комісії університету Сергія Ігнатенка, яка прозвучала під час робочої наради за участі членів трудового колективу універистету та ректорату 14 січня 2015 року,  зрозумілими стали особливості профорієнтаційної роботи, яка має набрати індивідуального характеру. Членам трудового колективу викладачам пропонується взяти на себе зобов’язання по визначенню і супроводу конкретного абітурієнта (сьогоднішнього старшокласника випускного класу) аж до моменту виходу наказу про зарахування до числа студентського контингенту. З одного боку, така методика не є новою, з іншого боку – має певні нестійкі ознаки через відсутність результативного досвіду ведення вступної кампанії за новітніх умов. Ніхто не може прогнозувати реальність (за виключенням Кассандри) процесу, в якому раціональний чинник управлінського впливу поєднується з непередбачуваними тенденціями кон’юнктури ринку освіти нашого регіону.
 

         Негативною особливістю цього року є те, що університет не став центром проведення зовнішнього незалежного оцінювання якості знань випускників закладів освіти середньої ланки. Однак, сьогодні іншого виходу, окрім як прийняти реальність і знайти можливі позитиви в такому становищі за рахунок зібрання максимальної інформації з приводу, не існує. Варто це зробити якомога швидше, аби не допустити розповсюдження негативної (неповної та несвоєчасної) інформації.


         Щороку університет на перший курс денної форми навчання набирає 420-450 студентів. Цей показник формується ірраціонально, оскільки не існує передбачуваних механізмів, які б автоматично забезпечували виконання цього завдання. Ні «День відкритих дверей» (сама назва такого заходу є неприйнятною для відкритого народного університету, яким є Глухівський НПУ ім. О. Довженка), ні виїзні концерти та профорієнтаційні бесіди, зустрічі, участі в ярмаркових освітніх заходах не є об’єктивним чинником, який в результаті формує контингент першого курсу в сталому кількісному виявленні.  Шукати причини в проблемах психології (стереотипізації) середнього випускника, якому потрібне «велике місто» з його можливостями – примітивно. Так само як і вести мову про те, що в Глухівському НПУ ім. О. Довженко навчаються виключно «посередності» з навколишніх сіл.


Держава зацікавлена у вихованні і навчанні студента, який після завершення навчання перетвориться у такого професіонала педагогічної сфери, який є готовим для діяльності в сільській місцевості, коли викладання перетворюється на просвітництво і волонтерство, бо педагог на селі – це потужне джерело креативності і культури по відношенню до облаштування соціуму громади, вирішення конкретних соціальних проблем (часто-густо – депутат місцевої ради).


Саме такого фахівця готує Глухів в переважній більшості, оскільки вчитель, небувший фаху в столиці, має чітке життєве орієнтування на визначену міру комфортності та соціальних можливостей. Мова не про «гірших» і «кращих» випускників, мова про потенційну комунікативну компетентність в умовах здійснення педагогічної місії, наповнення середовища життєдіяльності реальними  змістами поліпшення якості життя, пристосованості до комфортності та особливостей здійснення педагогічної практики.


         В цьому році суттєво занижені пільги для вступників. Університетом введені окремі спеціалізації для спеціальностей (поєднання деяких дисциплін). Одним словом – здійснено адаптацію під запити, які традиційно виникають під час вступних кампаній. 


         Результати ЗНО мають бути не меншими за 100 балів (раніше – 124, але діятиме нова система оцінювання, введені вагові коефіцієнти), мають відповідати базовому рівню (на відміну від ускладненого в разі прагнення вступити до престижного ВНЗ) і тоді абітурієнт отримає право реалізувати свою пріоритетну орієнтацію (він вже на першому етапі вступної кампанії, тобто – на етапі здачі ЗНО має визначитись з ВНЗ «своєї мрії»). Змінити пріоритет по ходу, тобто – замість Києва обрати Глухів, чи навпаки, можливості не буде… Трьох хвиль вступу не передбачено. Планується одна, проте триваліша. 


         Часу ще достатньо, аби дочекатись змін (сприймайте як жарт), однак готуватись до боротьби за своє успішне майбутнє одинадцятикласникам потрібно вже відсьогодні. Розуміючи це, викладачі йдуть «в народ» в пошуках свого абітурієнта, який мріє про майбутнє, розуміючи можливості та проблеми своїх батьків (близьких).

         Під час дискусії учасники наради обговорили деякі деталі майбутньої вступної кампанії та перспективи успішної реалізації нововведень. Маємо ввімкнутись!

  
                 На фото: епізоди освітнього процесу 2014/2015 навчального року. 

Комментариев нет:

Отправить комментарий