четверг, 18 января 2018 г.

Дорога до справедливості через гідність

Базові пропозиції
до загального підходу визначення принципів при формуванні 
студентського рейтингу
(логіка інтелектуального змагання за право мати фінансову підтримку в процесі здобуття вищої освіти)




Рейтинговий бал конкретного студента/студентки має заохочувати до життєвої активності, а не лише до навчальної успішності.
Рейтинг є номінальною фіксацією успішності у відповідності до вимог Положення про виплату стипендій (обмеження у 45% від кількості студентів), але не виключно в навчанні (виконанні навчального плану), а й у позанавчальній роботі.

      Важливо, щоб кожна навчальна група вела своє рейтингування у відповідності до визначеної системи. Умовно кажучи, до 45% студентів навчальної групи будуть отримувати стипендію (хтось мінімальну, хтось підвищену, хтось академічну-іменну). Разом по університету відсоток також буде до 45. Але ж може скластись ситуація, коли до складу 45% потраплять і ті, що вчаться на «задовільно», або мають «3». Хіба це біда? А може вони потрапили до верхньої (45%) частини рейтингової таблиці через особливі успіхи в спорті, громадській роботі, позанавчальній активності тощо? Може таке бути? Може. Найпростіше сказати викладачам, що ставте «4» і «5» 45% студентів групи, що і буде запорукою потрапляння до списку стипендійного забезпечення.
Наприклад, якщо в групі 18 осіб, то стипендію через такий критерій отримуватиме 8 осіб (до 45%).


         Але такий підхід фактично паралізує позанавчальну активність і всі здатні/талановиті люди-студенти будуть вчитись, покинувши позанавчальну активність, аби завоювати своє місце в числі 45%, які вчаться на 4 і 5. А коли в групі набереться лише 30% тих, хто вчиться на 4 і 5 (відповідний бал з системи 100-бальної)? Виходить, що ми (адміністрація) фактично підпишемось під обкраданням студентів (бо ж держава дає можливість виплачувати стипендію 45%). А чи буде справедливим, коли в одній групі буде 30%, а в іншій – 60%, бо зовсім не виключається висока успішність в групі (понад 45% на «4» і «5») ? Ні, здається, цього допускати не можна. Я виступаю за обовязкове врахування 10% за позанавчальну активність (як в бік підвищення сумарного рейтингового балу, так і в бік зниження).
Саме тому потрібно вести рейтинговий екран/таблицю щосеместру, бо критерій успішності має переважне вираження в результатах навчання, показаних під час сесії і дає право отримувати стипендії в слідуючому семестрі (об’єктивний показник).
Щодо врахування позанавчальної активності (спорт, громадська робота, наукова тощо). Всі студенти/студентки, які вбачають, що є носіями такого позитивного обтяження, подають заяви, в яких зазначають свої позанавчальні досягнення. Заява розглядається стипендіальною комісією відповідного рівня і приймається колегіальне рішення щодо того, яким відсотком (в межах 10%) підвищити рейтинговий бал студента/студентки заявника/заявниці. Так само – може бути рух на зниження через порушення дисципліни, громадську пасивність (відмову від участі в заходах, науковій роботі тощо). Такі службові записки подаються від: деканів, студ.декана, студ.ректора, куратора (іншої посадової особи, яка має компетенцію в сфері позанавчальної роботи).


Розробляється відповідна шкала позитивного додатку: +1-3% – за  успішну участь у виховних заходах на рівні факультету; +4-6% – за успішну участь в загальноуніверситетських заходах; +7-8% – за успішну участь в національних заходах; 9-10% – за успішну участь в міжнародних заходах. На підставі заяв від студентів і студенток, які розглядаються стипендіальними комісіями навчального підрозділу і приймається колегіальне рішення щодо задоволення (встановлення додатку у вигляді відсотку до набраного за навчання середнього балу) або відхилення клопотання.
Негативного додатку: - 1-3% – за порушення дисципліни (постійні приводи: зауваження, пропуски, порушення Етичного кодексу, що не потягли за собою негативних наслідків для репутації університету); - 4-6% – відмова від виконання завдання, пасивність виявлена публічно; - 7-8% – за винесені догани від куратора, керівника навчального підрозділу; 9-10% – те ж саме, що потягнуло за собою особливо негативні наслідки для репутації університету.  
Чи обов’язково використовувати цю можливість (+10 або -10)? Думаю, що ні, ініціатива від суб’єктів позанавчальної роботи, від осіб, що відповідають за дисципліну і порядок. Але така можливість суттєво поліпшить активність і вмотивованість участі студентства в житті університету як громади.

Розглянемо приклад:
У навчальній групі зафіксовані такі результати успішності:
1. Іванченко – 92 (середній бал успішності)
2. Кузьменко – 86
3. Сергієнко – 85
4. Момот – 83
5. Клименко – 82
6. Гриценко – 78
7. Ющенко – 76
8. Петренко – 76
9. Петрикей -  75
10. Клімова – 72
11. Стеценко – 66
12. Купрієнко – 61
13. Засуха – 60
14. Клиндух – 60
15. Черновецький – 59
16. Тимошенко – 59
17. Кузнецов – 57
18. Харламенко – 56
Фактично, з 1 по 8 включно – стипендіальні місця. Але Клімова – виборола титул «Студ Міс» і це дає їй 7 балів (10% від набраних) і вона таким чином обійде Гриценко, витіснить Петренко. Чесно? Думаю, що так.
Студентки Кузьменко і Сергієнко відмовились від участі у волонтерській акції «Все для фронту» та «Від серця до серця». Що було зазначено у відповідній службовій записці від студентського декана і потягнуло за собою рішення знизити рейтинг на -5% (Кузьменко – до 82 балів; Сергієнко – до 81 балу). Такий підхід створить мотивацію для гармонійної успішності студентства і недопущення дисциплінарних порушень.


Потрібно створювати стипендіальні комісії (5 або 7 осіб) на факультетах і в універистеті, які будуть вирішувати всі ці питання вчасно і відповідно до положення шляхом голосування за принципом відкритого голосування (меншість підкорюється більшості). Тим паче, що мова йде про розподіл фінансового ресурсу бюджетного походження. Прозорість і справедливість помножена на колегіальність в прийнятті управлінських рішень - головні чинники успішності процесу стипендіального забезпечення.


Такий підхід не є догмою, так само як не є догмою введений в дію порядок, бо може переглядатись на вимогу студентів щороку.   

  


Комментариев нет:

Отправить комментарий