пятница, 23 октября 2020 г.

Конспект з ОВП (заняття 23.10.20)

 Для опанування темою (в дистанційному режимі за допомогою соціальних мереж інтернету).

План конспект уроку

з предмету «Основи військової підготовки»

5-9 клас ліцею-інтернату

  

Тема 4. «Військова топографія»

 (2 години, 2 уроки).

 Урок № 1-2. 

ТЕМА 4: «Військова топографія»

 

         Щодо дефініції «військова топографія», то точнішим було б: «воєнна топографія» або бойова топографія, оскільки означена сфера діяльності є орієнтованою на застосування в умовах війни (бойових) або навчаннях з метою набуття компетентності орієнтування в умовах війни (бойових).

 

Заняття 1: Топографічні та спеціальні карти.

Ліцеїст: розуміє сутність топографічної науки; знає класифікацію  топографічних карт, вміє орієнтуватися по карті;

має уявлення про їх  класифікацію та масштабний ряд.

Тип заняття: вивчення нового матеріалу

Місце проведення: навчальна аудиторія.

Обладнання: таблиці, схеми, карти, роздатковий матеріал, підручник.

 

Хід заняття:

1. Вступна частина. Організаційний момент.

2. Актуалізація опорних знань та вмінь.

3.Повідомлення теми і мети.

4. Вивчення нового матеріалу.

 

ЗМІСТ ЗАНЯТТЯ:

ВВЕДЕННЯ В ТОПОГРАФІЮ

ОРІЄНТУВАННЯ НА МІСЦЕВОСТІ.

МЕТА: встановлення важливості вміння орієнтуватися на місцевості; вивчити: сутність орієнтування на місцевості по карті, природніми ознаками, компасом, сонцем та годинником; виховувати почуття відповідальності при вивченні даної теми.

ОБЛАДНАННЯ: компас, годинник, малюнки «Види місцевості», таблиця «Орієнтування за сонцем» , таблиця  «орієнтування за місяцем».

ХІД УРОКУ:

І. Організаційна частина: шикування, здача рапорту, повороти на місці, перехід до місця навчання.  (5 хв.)

ІІ. Ознайомлення учнів з темою і завданнями уроку (2 хв.)

ІІІ. Основна частина (30 хв.) :

1.Військова топографія (пояснення вчителя) (5 хв.)

 

Топографія — наука, що вивчає засоби вимірювання місцевості і відображення її на папері у вигляді планів і карт.

Військова топографія — розділ топографії, що вклю­чає розробку засобів вивчення і розвідки місцевості з ме­тою використання її в бойових умовах.

У бойовій обстановці солдатові доводиться діяти на різній місцевості. Він повинен сам визначати ціль і від­стань для стрільби, напрям свого руху, місце свого зна­ходження та ін. Вивчення військової топографії сприяє розвитку таких важливих якостей, як спостережливість, точність, увага, вміння аналізувати свої спостереження і робити висновки про можливий вплив місцевості на ви­конання бойових завдань.

Місцевість — це частина земної поверхні з усіма її елементами: рельєфом, ґрунтами, водами, рослинністю, шляхами сполучення, сільськогосподарськими і соціаль­но-культурними об'єктами. З погляду військової топо­графії місцевість є одним із елементів бойової обстанов­ки (мал. 188).


Місцевість  поділяється:

за особливостями рельєфу — на рівнинну, пагорбку­вату, горбисту;

за ступенем пересічення — на слабкопересічену, середньопересічену, дуже пересічену;

за прохідністю — на легкопрохідну, прохідну, важкопрохідну, непрохідну;

за умовами спостереження і маскування — на відкри­ту, напіввідкриту, закриту;

за природними умовами — на пустельну, степову, лісисту, лісисто-болотисту.

Природні та виготовлені людьми об'єкти на земній по­верхні — це місцеві предмети, що використовуються у вій­ськовій справі для визначення місцевості, орієнтування, цілевизначення й управління військами в бою. До місце­вих предметів належать: населені пункти, промислові та сільськогосподарські підприємства, рослинний і ґрунтовий покрив, берегова лінія великих за площею акваторій, ріки, озера, канали, об'єкти шляхів сполучення і зв'язку.

Орієнтування на місцевості — це визначення свого місцезнаходження, положення топографічних і тактич­них об'єктів на місцевості відносно сторін горизонту, рельєфу і місцевих предметів, розміщення своїх військ і військ противника (мал. 189).

Рельєф — це сукупність нерівностей поверхні сухо­долу, дна океанів і морів (мал. 190).



 

2. ВИЗНАЧЕННЯ СТОРІН ГОРИЗОНТУ ЗА КОМПАСОМ (повідомлення учня) (5 хв.)

Компас — прилад, що вказує напрям географічного або магнітного меридіана; служить для орієнтування відносно сторін горизонту (мал. 191). Щоб визначити сторони гори­зонту (сторони світу), потрібно спочатку з'єднати мушку з нульовою поділкою лімба компаса. Потім слід зорієнтувати компас;


для цього встановити його в горизонтальне положення і розблокувати стрілку, повертати компас доти, до­ки північний кінець магнітної стрілки стане проти нульо­вої поділки лімба. Це є орієнтоване положення компаса. Напрям стрілки на нульовій поділці лімба буде напрямом ,на північ. Потім візуванням через проріз і мушку відзнача­ють місцевий предмет (орієнтир) і використовують його для визначення напряму на північ. Визначивши напрям на північ, легко визначити й інші сторони горизонту.

Орієнтир — це місцевий предмет, який виділяється і який добре видно, або елемент рельєфу, який викорис­товують у військах для визначення місця свого знаход­ження, напряму руху, для цілевизначення, управління підрозділами та вогнем у бою (мал. 192).


3. ОРІЄНТУВАННЯ ЗА СОНЦЕМ (практичні навички) (5 хв.)

Тримаючи годинник перед собою, повертати його в горизонтальній площині так, щоб годинна стрілка бу­ла спрямована на те місце горизонту, над яким знахо­диться Сонце; тоді пряма, що ділить пополам кут між го­динною стрілкою і цифрою 1 на циферблаті, покаже своїм кінцем напрям на південь (мал. 193 і табл. 13).


Таблиця   1. ОРІЄНТУВАННЯ ЗА СОНЦЕМ.

Для наших широт можна вважати, що Сонце знаходиться:

Положення Сонця

Лютий, березень, квітень, серпень, вересень, жовтень

Травень,

червень,

 липень

Листопад,

грудень,

 січень

На сході

На півдні

На заході

0 7-й годині

О 13-й годині

О 19-й годині

О 8-й годині

О 13-й годині

О 18-й годині

Не видно

О 13-й годині

Не видно

 

4.ОРІЄНТУВАННЯ ЗА МІСЯЦЕМ І ГОДИННИКОМ ТА ЗОРЯМИ (повідомлення учня) (5хв.)

1. Розділити «на око» величину радіуса диска Місяця на шість рівних частин і визначити, скільки таких частин уміститься у поперечнику видимого серпа Місяця.

2. Якщо видима частина Місяця збільшується (видно праву частину диска), то знайдене число треба відняти від години спостереження. Якщо видима частина Місяця зменшується (видно ліву частину диска), то знайдене чис­ло додається до години спостереження. Знайдена сума (різ­ниця) — це та година, о котрій у тому напрямі, де зараз знаходиться Місяць, знаходитиметься Сонце.


Таблиця   2 ОРІЄНТУВАННЯ ЗА МІСЯЦЕМ

Приблизно вважається, що Місяць знаходиться:

Фази Місяця

О 19-й годині

О 1-й годині

О 7-й годині

Перша чверть (видно

 

 

 

праву половину Місяця)

На півдні

На заході

Не видно

Повний Місяць

 

 

 

(видно увесь Місяць)

На сході

На півдні

На заході

Остання чверть (видно ліву полови­ну Місяця)

Не видно

На сході

На півдні

3. Визначивши цю годину і прийнявши Місяць за Сон­це, знайти напрям на південь, як це робиться при орієнту­ванні за Сонцем і годинником. Спрямовувати на Місяць треба при цьому не годинну стрілку, а те місце на цифер­блаті, що відповідає визначеній годині (мал. 194 і табл. 14).

 


Комментариев нет:

Отправить комментарий