пятница, 12 февраля 2021 г.

Про концепцію програми впровадження допрофесійної військової підготовки в Глухівському ліцеї-інтернаті з посиленою військово-фізичною підготовкою. Частина І.

 


Преамбула.

Покроковий алгоритм рішень, що забезпечать побудову нової організаційно-методичної бази підготовки дітей до професійних звершень у дорослому житті, потребує аргументації і пояснень задля колективного сприйняття і підтримки під час реалізації в умовах освітнього процесу ліцею-інтернату з посиленою військово-фізичною підготовкою.  Основи військової підготовки і ведення профорієнтаційної роботи, спрямованої на формування чітких особистісних установок на докладання зусиль вихованцями з метою набуття офіцерського фаху є засадничими напрямами освітнього (навчально-виховного) процесу, закріпленими у статуті закладу середньої освіти (ліцею-інтернату з посиленою військово-фізичною підготовкою). У зв’язку з цим, метою діяльності адміністрації ліцею-інтернату у сфері допрофесійної військової підготовки на загальному рівні є:

-                виконання вимог Положення про ліцей з посиленою військово-фізичною підготовкою, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.04.1999 р. № 717;

-                формування та реалізації державної політики у сфері національно-патріотичного виховання; здійснення заходів, спрямованих на підвищення престижу військової служби (строкової і за контрактом);

-                проведення на належному рівні якісної загальноосвітньої та військово-фізичної (допрофесійної) підготовки юнаків у ліцеї для подальшого вступу до вищих навчальних закладів єдиної системи військової освіти;

-                матеріальна підтримка вихованців ліцею, які відносяться до категорії сімей, що опинилися у складних життєвих обставинах у забезпеченні їх речовим майном; забезпечення набуття ліцеїстами знань і навичок з військової підготовки та обов’язків молодших командирів;

-                 досягнення принципово нового рівня викладання навчального предмету «Захист України» як визначального елементу допризовної (допрофесійної) військової підготовки старшокласників (ліцеїстів) та інтегрування до навчального плану спеціалізованих курсів військового спрямування в рамках діяльності кафедри військово-патріотичного виховання (як спеціалізованого предметного методичного об’єднання).



Загальні положення


Вступ.

Концепція допрофесійної військової освіти (навчання та виховання) з метою підготовки до опанування фахової компетентності особистістю дитини-ліцеїста спрямована на задоволення потреб людини, громадян, держави та суспільства в цілому у безпеці, незалежності і суверенітеті, що неможливе без дієздатних сил національної оборони, вирішення кадрового питання як ресурсу, що реалізується у підготовці висококваліфікованих спеціалістів для державної служби як військового, так і цивільного напрямку, формування належного рівня національної свідомості, достатньої життєвої компетентності, патріотизму, різнобічного розвитку індивідуальності на основі виявлення та проявлення її задатків і здібностей, задоволення інтересів і потреб, формування ціннісних орієнтацій та вмінь вільно використовувати здобуті знання, вміння для розв'язання практичних завдань, аналізу нестандартних ситуацій тощо.

На сьогоднішній день в Україні створена значна мережа військових ліцеїв, ліцеїв з посиленою військово-фізичною підготовкою, ліцеїв МВС, кадетських класів, громадських організацій у формі військово-патріотичних клубів тощо. Разом з тим, не існує єдиної науково-методичної база, системи підготовки педагогічних кадрів для них та підвищення кваліфікації. Методичне керівництво цими закладами покладено на Департамент освіти і науки обласної державної адміністрації (установа відповідного рівня), Департамент військової освіти та науки Міністерства оборони України (частково),  в якому недостатні засоби для його здійснення та забезпечення моніторингу (контролю) успішності діяльності, сприяння повному ресурсному забезпеченню спеціалізованого навчально-виховного процесу належної якості.

Також спеціалізовані навчальні заклади з військовою підготовкою як спеціалізованою допрофесійною підпорядковані різним міністерствам та відомствам,  не мають єдиного координуючого і контролюючого органу, не підтримують достатнього зв'язку з вищими військовими навчальними закладами, до навчання в яких вони готують своїх вихованців. Функціонування  розрізнене, досвід їх роботи недостатньо аналізується та узагальнюються, в результаті чого ефективність їх роботи є низькою.

 

Концепція пропонує: 1) використання історичного досвіду роботи суворовських військових училищ, кадетських корпусів та навчальних закладів подібного типу з роздільним навчанням (з урахуванням гендерного підходу – дотримання рівного права чоловіків і жінок на обрання фаху військової служби); 2) створення оптимізованої системи підготовки педагогічних кадрів для організації освітнього (навчально-виховного) процесу з урахуванням спеціалізації (допрофесійної військової підготовки) та систему організації управління даними навчальними закладами.  

 

Діяльність закладів допрофесійної військової підготовки спрямована на задоволення потреб держави та суспільства у підготовці висококваліфікованих управлінських кадрів, вивчення та розвиток задатків і здібностей особистості, спрямування для подальшого навчання до вищих навчальних закладів з їх урахуванням.

Діяльність закладів допрофесійної військової підготовки спирається на глибоке знання психологічних особливостей розвитку підліткового віку, становлення особистості підліток-юнак з урахуванням особливостей вікового розвитку дівчаток та дотримання можливості гендерного підходу до питання комплектування взводів (класів) за рахунок дівчат, що бажають мати професію офіцера (військовий фах). У процесі навчання та виховання також враховувались відмінності у психологічному розвитку юнак-дівчина, однак не створюється штучних перепон для рівноправного засвоєння навчально-виховного комплексу допрофесійної підготовки.

Разом з тим, багато років в шкільній практиці не враховувалась диференціація педагогічної діяльності з урахуванням статі дітей. Дослідження останніх років доказує не тільки важливість, а необхідність такого врахування, що не є ознакою порушення гендерної рівності, а лише є об’єктивно зумовленим способом організації процесу допрофесійної підготовки. 

Спростовуючи стереотипне уявлення про те, що мозок хлопчика та дівчинки побудований по різному, і в результаті – по різному протікає їх фізичний та психологічний розвиток та їх соціальне становлення, вбачається за важливе створення умов для особливого соціально-педагогічного супроводу процесу допрофесійної військової підготовки у ліцеї-інтернаті. Так само і по відношенню до вихователя-чоловіка, що у сучасному суспільстві сприймається скоріше як виключення, а не правило.  Вважається, що у шкільному віці дівчата домінують і фізично, і інтелектуально, і соціально. А хлопчики знаходяться у стані постійного стресу, тому що від нього вимагають бути подібними успішним дівчатам. Суспільна думка вважає також, що хлопчики просто катастрофічно бояться бути смішними, часто приховують невпевненість у собі (гендерноупереджений стереотип).

Найбільш часто виявлений спосіб маскування – агресивність. Звісно, що означений приклад не кращий прояв об’єктивного підходу і узагальнення існуючих конфліктних і кризових ситуацій у дитячо-юнацькому середовищі, однак позитивним є той факт, що в умовах спеціалізованого навчального закладу гострі кути згладжуються під дією виховного процесу. В цей час як для ліцеїста, так і для ліцеїстки важлива підтримка, похвала, порада дорослого, краще чоловіка (офіцера-вихователя з спеціалізацією «соціальний педагог-психолог»), який є для них взірцем і авторитетом. Говорячи про виховання нового покоління варто визнати, що переважна більшість педагогів-науковців схильні до того, щоб поступово збільшувати кількість чоловіків у професії. В ідеальному сприйнятті виховання, виховувати – чоловіча справа. Обслуговувати – справа і чоловіків, і жінок. Красномовною є цитата з відомого твору Ю. Семенова (роман «Сімнадцять миттєвостей весни»): «Це тільки у нас учителями працюють жінки, оскільки всі чоловіки, придатні до несення стройової служби, б'ються на фронті. Взагалі в школі повинні працювати чоловіки. Як в Спарті. Жінка може бути утішником, але не вихователем. Готувати до майбутнього зобов'язаний чоловік: це виключить непотрібні ілюзії у дітей, а немає нічого безжалісніше аніж зіткнення дитячих ілюзій з дорослою реальністю. Взагалі-то ніхто ще не розглядав світ з точки зору глобальної його розділеності. Ні не на захід і схід, ні на панів і рабів, а на дорослих і дітей. У цьому неподільну роз'єднання визрівають великі процеси, і навчитися впливати на це визрівання, з тим, щоб діти не повторили помилок дорослих, мабуть, і буде головним завданням людства після того, як скінчиться війна».

Вихованці, що відчувають соціально-педагогічну підтримку, не страждають від психологічних комплексів, від проявів стигматизації і стереотипів. Така підтримка автоматично виробляє впевненість у собі, робить особистість стійкішою до негативних подразників як індивідуального так і колективного характеру. Хлопчики (дівчатка), які не мають такої підтримки часто втрачають такі якості – цілеспрямованість, впевненість у своїх силах, вміння відстоювати свою думку. А ці якості необхідно цінувати і розвивати, допомогти хлопцям і дівчатам досягнути успіху до обраного фаху (бути офіцером). Для цього потрібно розуміти що відбувається з вихованцями на кожному етапі дорослішання і враховувати в практичній діяльності (вікова соціальна педагогіка).

Також у закладах допрофесійної військової підготовки враховується те, що підлітковий вік це стадія онтогенетичного розвитку між дитинством і дорослістю,  яка характеризується якісним змінами, пов'язаними з входженням у доросле життя та є визначальними у становленні особистості. В цьому віці проходить становлення складних форм аналітико-синтетичної діяльності, формування мислення. Він є одним з найбільш критичних вікових періодів і саме в цей час дитина-підліток стає «складною».  Як правило, підліткам притаманна нестійкість настрою, поведінки, постійні зміни самооцінки, неадекватна реакція. Цей вік багатий конфліктами та ускладненнями. Все це вимагає від дорослих, які працюють офіцерами-вихователями, постійної уваги, вимогливості та делікатності,  створення умов для розвитку задатків та здібностей.

Поєднання цих факторів при організації навчально-виховного процесу у  суворовських військових училищах, кадетських корпусах та навчальних закладах подібного типу стало визначним у підготовці висококваліфікованих управлінських кадрів та видатних діячів у всіх сферах суспільного життя України.

Вектор спеціалізованої  середньої освіти (з посиленою військово-фізичною підготовкою), спрямовуючись у площину цінностей особистісного розвитку, зумовлює принципову необхідність переосмислення усіх факторів, від яких залежить якість навчально-виховного процесу, змісту, методів, форм навчання і виховання, системи контролю і оцінювання, управлінських рішень, взаємовідповідальності учасників навчально-виховного процесу.

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий