пятница, 12 февраля 2021 г.

Про концепцію програми впровадження допрофесійної військової підготовки в Глухівському ліцеї-інтернаті з посиленою військово-фізичною підготовкою. Частина IV.

 


Cистема спеціалізованого спрямування занять і виховних заходів у ліцеї-інтернаті з посиленою військово-фізичною підготовкою:

1.     Організаційно-методичний аспект впливу (кафедра, навчальні курси, військово-польові збори/походи тощо).

2.     Сучасні вимоги до допрофесійної військової підготовки і адаптована модель їх виконання в ліцеї-інтернаті з посиленою військово-фізичною підготовкою.

Комунальний заклад Сумської обласної ради (КЗ СОР) – Глухівський ліцей-інтернат з посиленою військово-фізичною підготовкою є закладом спеціалізованої освіти, який забезпечує:

- здобуття повної загальної середньої освіти;

- відповідність рівня загальної середньої освіти  державним стандартам освіти;

- єдність навчання і виховання;

- здійснює науково-практичну підготовку талановитої учнівської молоді;

 1) поглиблене вивчення окремих предметів і навчання з військово-професійною спрямованістю та допрофесійною підготовкою, що передбачає цілеспрямовані зусилля колективу;

2) безумовне проведення поглибленої допризовної та посиленої фізичної підготовки (формат допрофесійної військової підготовки) і виховання у юнаків і дівчат готовності до військової служби.

У 2018 році навчальний заклад набув нового статусу – ліцей-інтернат з посиленою військово-фізичною підготовкою, який працює за принципом роздільного навчання та виховання хлопчиків-кадетів та дівчаток-панянок. Метою діяльності закладу є формування успішної розвиненої сучасної дівчини  та мужнього освіченого шляхетного юнака – захисника України.

Проблемне питання: «Як забезпечити якісну освіту у перехідний період в ліцеї-інтернаті з посиленою військово-фізичною підготовкою?»

Перехід від освітнього середовища загальноосвітньої школи до умов військового ліцею (ліцею-інтернату з посиленою військово-фізичною підготовкою) не може відбуватись безконфліктно: змінюється роками вибудована і звична система освітнього процесу школи, відчувають некомфортний вплив формальних чинників педагогічний і учнівський колективи. Прояви спеціалізації освітнього закладу часто натикаються на несприйняття та нерозуміння сутності змін.

Заклад, що трансформується у військовий ліцей (так само і ліцей з посиленою військово-фізичною підготовкою), має здійснити перехід з підпорядкування Міністерству освіти до Міністерства оборони, означене тягне за собою суттєві зміни у складі колективу (в основному за рахунок зміни командування і частини педагогічного складу, поповнення штатних одиниць військовими офіцерами, що перебувають у контрактних відносинах з МОУ). Адаптована модель освітнього закладу, погоджена з засновником та органом управління, має бути з домінуванням спеціалізації над цивільними компонентами освітнього процесу згідно з загальноосвітніми стандартами.

Завершення переходу може бути умовно завершене до 01.09.2024. Як мінімізувати конфлікти і забезпечити якісні умови набуття середньої освіти у закладі? Над цим питанням варто працювати педагогічному колективу щодня, без винятку. Вести науковий пошук – впроваджувати експериментальні перехідні моделі (наприклад – той же «Стройовий рейтинг навчальних взводів», який з вересня 2021 року має стати історією, бо втратить сенс – відтоді всі ліцеїсти (з 7 по 11 клас) мають проживати у гуртожитку, а значить – безумовно бути у строю на ранковому розводі), шукати кращі форми побудови організаційної структури ліцейного підрозділу. Час ще є, але він швидко плине. Реформи – складна справа, однак – безальтернативна з огляду на сучасні вимоги до освіти.

Отже, чому спеціалізація офіцера-вихователя на конкретному віці (один рік), одному класі (взводі), до якого щороку приходять нові ліцеїсти, має важливий якісний підтекст? Тому що це зробить управлінський процес чітко структурованим і виваженим (оптимальним) з огляду на складні психофізіологічні особливості дітей – ліцеїстів освітнього закладу. Командир взводу залишається командиром того ж самого взводу, а до нього приходять вже нові, що стали старшими на рік, ліцеїсти і ліцеїстки. Таким чином звужується педагогічна компетентність і поліпшується якість роботи офіцера-вихователя як педагога на самостійній підготовці з досвідом (2-3 роки). 

Офіцер-вихователь (командир взводу) з поміж виконавця управлінської функції стає ще фаховим фасилітатором підготовки домашніх завдань (на рівні педагога-предметника) з предметів освітнього (навчального) плану певного класу, згідно вимог освітнього стандарту (стандарт освітній для конкретного класу), надає консультації зі складних предметних дисциплін (математика, алгебра, геометрія, хімія, фізика тощо).

Фактично, офіцер-вихователь стає не лише командиром-управлінцем, а й педагогом, що володіє знаннями (з основних предметних дисциплін), достатніми для надання допомоги взводу під час самостійної підготовки в період з 16:40 до 19:20 (річний цикл роботи). Набагато складніше офіцеру-вихователю, що супроводжує один колектив, який переходить з класу до класу по зростаючій. Важко бути компетентним в сфері надання допомоги зі складних предметів, починаючи з 7-го по 11 клас. Це головний аргумент, що переслідує якісний чинник в контексті організації позанавчальної (виховної) і самостійної навчальної роботи в ліцеї. Мова про так званий «педагогічний конвеєр», на якому закладається осмислене ставлення до перспективи набуття військового фаху в умовах спеціалізованої освіти – посилена військово-фізична підготовка. 

Наступне, як провести раціональне (найбільш ефективне) закріплення офіцерів-вихователів за тим чи іншим класом: від 7-го до 11-й?

Виходячи з поточного стану, через той фактор, що вже здійснена певна робота організаційно-методичного забезпечення в рамках певного класу, пропонується розглянути такий варіант закріплення з 2021-2022 навчального року на сталій основі.

Модель передбачає введення посади «заступник директора з допрофесійної військової підготовки» – координатора взаємодії та контролера/фасилітатора організаційно-методичної спроможності задля якості надання освіти в умовах спеціалізації (військово-фізична підготовка) та реалізації Концепції допрофесійної військової підготовки (завідувач кафедри допрофесійної військової підготовки). 

Разом з тим, головним компонентом допрофесійної військової підготовки є психолого-педагогічна підготовка та забезпечення ефективного управління цим процесом з боку офіцерів-вихователів (командирів взводів). Необґрунтоване зміщення акценту у освітньому процесі ліцею-інтернату з посиленою військово-фізичною підготовкою може знизити якість виховання майбутніх офіцерів, надати неправильну або викривити освітню траєкторію як взводу в цілому, так і конкретному ліцеїсту зокрема. Мотивування ліцеїста – набуття підготовки до омріяної професії – професії офіцера. Виключно конкурсний відбір вступників до ліцею-інтернату як запорука відбору вмотивованих осіб.

В цьому контексті важливими стають інноваційні форми фізкультурно-оздоровчої та спортивно-масової роботи, розвиток інтелектуальних здібностей на базі формування комунікативної компетентності і здатності приймати правильне рішення і успішно діяти згідно розробленого алгоритму (порядку) дій. Тому, в позаурочний час варто збалансовано підходити і розуміти, що не лише виконання домашніх завдань входить до числа сегментів уваги (моніторингу як складової процесу управління) командира взводу.

Саме тому процес управління підрозділом (взводом) потребує врахування особливостей вікового чинника розвитку ліцеїстів, чіткої програми діяльності з метою контролю і моніторингу, напрацювання системи делегування (включення інституту молодших командирів – віце-сержантів), інноваційних методів пробудження особистості ліцеїстів до експліцитного сприйняття фаху військовослужбовця (офіцера). В кожному класі-факультеті взвод проходить адаптовану і унікальну підготовку, що дозволяє максимізувати результат на виході освітнього процесу – виховати майбутніх курсантів вищих військових закладів, майбутніх офіцерів, що свідомо обрали фах і знають як побудувати успішну для себе і для держави кар’єру.

Закріплення офіцерів-вихователів за певним взводом-факультетом і стає тією організаційно-структурною формацією, яка робить оптимальною модель діяльності офіцерів-педагогів в сфері допрофесійної військової підготовки, що керується як колектив військовослужбовців фаховим заступником директора і методично забезпечується кафедрою допрофесійної військової підготовки, а в частині виховної роботи – заступником з виховної роботи та підлеглими фахівцями-методистами, в частині навчальної роботи – заступником директора з навчальної роботи. 

З урахуванням такого підходу набуває особливих рис підготовка офіцерів-вихователів: комплексне удосконалення психолого-педагогічної майстерності та набуття фасилітаторської компетентності, яка дає гарантовану успішність на річному проміжку інтерактивної взаємодії суб’єктів освітнього процесу в ліцеї-інтернаті з посиленою військово-фізичною підготовкою. Спеціалізація офіцера-педагога, його чітке зорієнтування на певному віці дітей (ліцеїстів-вихованців) робить діяльність циклічною і має можливість ставати щороку довершенішою, забезпечуючи успішний розвиток дітей, їх самореалізацію як мету евристичного підходу в педагогіці.

 Отже, що таке «педагогічний конвеєр» у ліцеї з посиленою військово-фізичною підготовкою? Загальний термін навчання – 5 років. Протягом цього часу, немов би по стрічці фордівського конвеєру, ліцеїсти проходять навчальні взводи (мікро-факультети), за кожним з яких закріплений на постійній основі певний офіцер-вихователь – командир взводу. Перехід від одного офіцера-вихователя за рік, як від одного майстра до іншого.

Такий організаційний підхід дозволяє забезпечити мультиплікаційний ефект у вихованні – досвід офіцера-вихователя попереднього взводу додається до досвіду офіцера-вихователя поточного і стає доступним для офіцера-вихователя наступного взводу.

Наприклад, ліцеїсти 1 взводу у 2022 році стануть «відомими» для трьох офіцерів-вихователів у 2024 році, оскільки діятиме така схема:

- навчальний рік 2022-2023 будуть у 1 взводі з офіцером-вихователем Х;

- навчальний рік 2023-2024 будуть у 2 взводі з офіцером-вихователем Y;

- навчальний рік 2024-2025 будуть у 3 взводі з офіцером-вихователем С.

Таким чином, вирішення питань, пов’язаних з індивідуальною освітньою траєкторією ліцеїстів, їх фізичною підготовкою, «слабкі і сильні сторони» та прийнятні методи впливу з урахуванням психологічних особливостей будуть предметом педагогічного дослідження одразу трьох офіцерів-педагогів. А за повний курс – п'яти педагогів-командирів.

Наступне, офіцери-вихователі будуть співпрацювати кожного року з іншим  класним керівником, що також буде додатковою можливістю для обміну педагогічним досвідом, відкриттям нових способів реалізації завдань евристичної освіти. 

Розробка ідеї триває з залученням науково-педагогічних кадрів університетського та академічного рівнів. 

 

 

 

Використані джерела:

1.           Концепція військової освіти в Україні.

2.           Левченко С.М. Автореферат на тему: «Особистісно-орієнтоване виховання майбутніх офіцерів у вищому військовому навчальному закладі».

3.           Професійна орієнтація старшокласників. З досвіду роботи Чортківського МНВК «Сучасна концепція профорієнтаційної роботи в загальноосвітньому навчальному закладі».

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий