среда, 23 января 2013 г.

«Шкільні дебати. Особливості застосування на практиці Британського формату парламентських дебатів»


      
      Нове засвоюється на практиці. Складні інструкції для користувачів мобільними телефонами, комп’ютерами та програмним забезпеченням призводять до того, що більшість так і залишається на етапі старту. А ті, хто самотужки на практиці спробував – потрапили до світу нового і сучасного. Я до того, що аби навчитись дебатувати (мати уявлення про правила та хід дебатної гри) потрібно зіграти. Бодай раз у житті! Все просто. Потім – удосконалюватись на тих етапах, які на думку дебатера мають перспективу з огляду на необхідність самореалізації та досягнення успіху в житті. Принцип «перебування на плато освоєння теми» спрацьовує у будь-якому випадку: там, де складно – рано чи пізно з’являється відчуття польоту у результаті працьовитості та терпіння. Незграбні і божевільно складні перші кроки в до мети дебатування забуваються назавжди як пройдений етап лише у того, хто досягнув успіху, тобто – зіграв!
         Ми в русі. Наша мета чітко визначена проектом «Дебатна школа: активна молодь – успішна громада» (SDS-12/13)  і полягає в молодіжно-юнацькій співпраці на міжнародному рівні через участь у навчально-розвиваючих дебатних турнірах.  Якщо спілкуватись цікаво, то дебатувати – ще й корисно!

Перша офіційна дебатна гра в Кролевецькому районі (12.12.12)

         Апогей проекту SDS-12/13 – участь у товариському дебатному міжнародному турнірі у  Львові (початок травня 2013 року). До цього ми маємо прийти «озброєними» та по-справжньому готовими до обговорення будь-яких питань, що торкаються створення нових можливостей для молоді.
         Зараз про те, в чому ми вже маємо розуміння. По-перше – ми практично застосовуємо методику навчання дебатуванню у Британському форматі парламентських дебатів. Зіграно дві гри чвертьфінального етапу турніру «Кролевецькі дебати», за результатами якого буде сформовано делегацію з 12 дебатерів для поїздки до Львова.

Під час гри 12.12.12.

         Спрощення формату задля кращої адаптації учасників (виступи-промови не від кожного дебатера, а від команди) є тимчасовим явищем і має за мету поступовості набуття практики участі в дебатах. Команда – це двоє старшокласників (починаючи з 8 класу), які спільно визначають свої ролі участі у грі, створюють інтерпретаційні моделі, формують кейс дебатний (структура промови: інтерпретаційна теза, аргументаційні лінії, законопроект задля вирішення проблеми обговорення)  і врешті отримують результат від такого прийняття рішень. В перспективі (етап півфіналів турніру «Кролевецькі дебати») планується привести формат гри до повної відповідності до БФПД (Британський формат парламентських дебатів). Умовно, таку форму практичного дебатування названо «шкільною» як оптимальну модель застосування дебатів у молодіжно-юнацькому середовищі загальноосвітніх шкіл.
         Головне – дотримується принцип щодо  інтриги по відношенню до теми (резолюції) гри. Поняття «домашня підготовка» не існує, оскільки наші дебатери мають використовувати ті знання, які є наявними завдяки життєвому досвіду. Резолюція інтерпретується Першим Урядом (виключно). Тобто – Перший Уряд вводить інтерпретацію до резолюції, таким  чином визначаючи подальші рольові позиції інших команд (Опозиція має протидіяти позиції Уряду). Всі інші грають на підставі промови Першого Уряду (контраргументація, спростування, відбиття та уточнення, підтримка з доповненням).  І – пункти інформації, що породжують власне дебати! Від якості та своєчасності запитань (реплік, уточнень тощо) до опонентів  залежить хід дебатної гри в цілому, бо дебати – це спір, що виникає в результаті діалогу «запитання-відповідь».

"Ми - дебатери"! (16.01.13)

Наприклад: резолюція гри «Ця палата заборонить використання технічних засобів при підготовці шкільних рефератів».
Перший Уряд має право визначитись по відношенню до теми, тобто – інтерпретувати її в залежності від домовленості команди: «Ця палата заборонить використання технічних засобів при підготовці шкільних рефератів з гуманітарних дисциплін» (погоджувальне звуження), або «Ця палата не вводитиме заборону на використання технічних засобів при підготовці шкільних рефератів в старших класах» (спростування з уточненням). Всі інші команди (Другий Уряд, Перша Опозиція, Друга Опозиція) під час 15-хвилинної підготовки розробляють дебатні кейси (структуру промови команди) як «за» так і «проти», шукаючі відповідні аргументи, докази (факти).
Таким чином, ігрове поле визначається та фіксується на 16 хвилині з моменту початку підготовки команд до гри. Резолюція як привід для формування позиції відносно проблеми, якої вона торкається. Все як у парламенті! З обов’язковим законопроектом, тобто планом дій задля усунення проблеми. Опозиція – спростовує доречність Урядового проекту, вводить свій та доводить його доцільність…

Члени Дебатного клубу "Оратор і Я" (ORATORIA)

Гра не терпить складності, однак – обов’язковим є структурування промови. Чіткість та чесність заради перемоги!
Особливості дебатування по-кролевецькі.  

Комментариев нет:

Отправить комментарий