суббота, 11 января 2020 г.

«На вході чи на виході?»


…Антон Клобуков, герой роману Б. Акуніна «Аристономія», не зміг використати свій шанс для розвитку себе у комфортних умовах і прийняв варіант нонконформістський, той, що вводив у війну з усіма витікаючими ризиками. Урок: ми не маємо права на перебування у постійному комфорті, ми маємо випробувати себе і тоді, коли здається, що певний період завершується і тоді, коли видається, що старт до нового зумовлений обставинами і є реальним. Якщо прагнемо до себе-аристонома. 

Здається, що різдвяно-новорічні свята позаду і через це є привід для суму. Але цей вхід до нового етапу в освітньому процесі (ІІ семестр) може розглядатись як вихід, вихід на новий рівень особистісного розвитку всіх без виключення учасників процесу. Тому чекаємо першого дня після канікул з відчуттям старту у майбутнє, яке є хвилюючим і багатообіцяючим.
         Пошук особливої мотивації може завершитись не розпочавшись, якщо підходити до цього як до спроби увічнення нічого нероблення, що комусь може видаватись формою вищої свободи, запорукою щастя. Добре, що тих, хто так думає одиниці. Нам же – по дорозі випробувань, звитяг і спроб бути на вищому рівні власної самореалізації, у пошуці.
         То ви на вході, чи на виході? Виходить – різниці немає? Дебати.
      Вбачаю особливу можливість у виведенні освітнього процесу на міжнародний рівень обміну між учасниками. Так, всі не можуть бути залучені до цього, бо склад делегацій обмежений, однак в процесі підготовки програм обміну будуть задіяні фактично всі учасники освітнього середовища ліцею-інтернату і суб’єкта освіти з іншої країни.
Колись було модно «рубати вікно в Європу». Зараз ми говоримо про пошук  сталої комунікаційної бази міжнародного рівня, орієнтованої на комунікативний розвиток суб’єктів, без зламів, зрушень світоглядних, на засадах толерантного сприйняття іншого (ксенофобії  ні). Так звана «молодіжна дипломатія» є стовпом євроінтеграції як світоглядної моделі розвитку суспільства. Механізми активізації молоді залишаються безмежними, тими, що залежать від ініціативи і творчо-креативного моделювання осередків активності як з однієї, так і з іншої сторони. Базуватись можна саме на дебатній технології розвитку критичного мислення і здатності до переконливої комунікації, як формуючої ключову компетентність soft skills – комунікативну. Освітня технологія «Дебати» в цьому контексті є апробованим способом реалізації намірів змістовного наповнення комунікаційних форматів співпраці на міжнародному рівні. Не потребує підготовки. Без особливої навчальної і тренувальної роботи, з бажанням бути побаченим, почутим і сприйнятим.
У 2013 році в Кролевецькому районі реалізовано програму «Відкриття Львова» спільного українсько-польського проекту «Дебатна школа: активна молодь – успішна громада», в основу якого було покладено дебатні змагання на Кубок голови Кролевецької районної ради. Триденні молодіжні дебати між командами з України і Польщі відбувались у самому серці Львова (на базі офісу ГО «Самопоміч») з вкрапленням екскурсій, прогулянок містом, відвідування опери і музеїв, новозбудованого стадіону (до ЄВРО-2012).
Безумовно, цікавою і насиченою може бути оновлена програма сезону 2020 року, коли до Глухова прибуде молодіжна делегація Гміни Мальборк на запрошення української сторони. В програму буде інтегровано міжнародне дебатне змагання «Кубок Жужоми» за участі 8 команд дебатерів (4 – з української сторони; 4 – з польської).
Історія співпраці з Гміною Мальборк Поморського воєводства Польщі сягає вересня 2011 року, коли було укладено Угоду про побратимську співпрацю між Кролевецьким районом і Гміною Мальборк. З того часу в Польщі побувало дві дитячо-юнацькі делегації (2012, 2019), офіційні делегації керівників і фахівців (2016, 2018); відбулись проекти-програми, пов’язані з візитом польських молодіжно-дитячих делегацій до України (Кролевець – 2012; Львів – спільна програма українсько-польського дебатного турніру, 2013) та приїздом офіційних делегацій Гміни Мальборк (2011, 2017).
Чому це може бути?
У 2017 році у м. Глухів укладений Меморандум про співпрацю між Глухівською районною радою і Осередком культури, туризму і рекреації Гміни Мальборк.
         Окреслена міжнародна співпраця має потенційно успішну перспективу оскільки існують попередні домовленості щодо продовження напрацьованих та розвиток нових комунікативних векторів, не зважаючи на різноманітні фактори (в т.ч. зміни в керівництві як української так і польської сторін тощо).
         Сьогодні існують чіткі орієнтири на необхідність продовження тісної співпраці з Мальборським повітом (адміністративно-територіальна одиниця, яка входить до складу Поморського воєводства; є мінімізованим аналогом нашої області, бо включає в себе до 20 гмін). Зокрема у якості варіантів розвитку відносин, Керівництвом Мальборського повіту визначено можливість для організації регулярного оздоровлення дітей та молоді в Польщі (особливі кліматичні зони Балтики) і можливість для візитів у відповідь з тією ж метою до Сіверщини (північної частини Сумщини) польських дітей та молоді.
         Існують стратегічний та тактичний рівні реалізації задуму.
         У разі готовності до подальшого розвитку цього вектору міжнародної співпраці, залишається надати польській стороні офіційний сигнал (лист) про зацікавленість до співпраці на стратегічному рівні. Бажаний ініціативний меседж з опорою на рівень Сумської обласної ради. В разі позитивного відгуку від польської сторони: здійснити візит уповноважених осіб (голова Сумської обласної ради і члени робочої групи) або запросити до нас для підписання меморандуму або угоди про співпрацю до Польщі (Мальборк, через Гданськ – авіасполучення) на запрошення Старости Мальборського повіту.
         Щодо тактичного рівня, то це можуть бути наступні напрямки:
1) організація регулярного оздоровлення і відпочинку дітей і юнацтва Глухівського ліцею-інтернату з посиленою військово-фізичною підготовкою в Мальборському повіті (зона Балтійського моря) та організація регулярного оздоровлення і відпочинку дітей з Польщі на півночі Сумської області (базова установа – Глухівський ліцей-інтернат з посиленою військово-фізичною підготовкою), унікальна рекреаційна зона Сіверщини і Полісся; укладання угоди про співпрацю з Гімназією Гміни Мальборк (Польща);
2) організація регулярного родинного обміну без витрат з боку гостей на проживання і харчування, культурну програму на території приймаючої сторони (Сумська область – Мальборський повіт).
Як кажуть, є варіанти, бо завжди є вхід і є вихід. А те, де саме котрий – визначати нам з вами і так само сприймати перспективу, бо інтерпретація реальності є вправою і справою дебатерів, які знають як з «лимона зробити лимонад». Педагогічна теорія вчить: або узгоджений рух вперед по існуючому до цього руслу, або завершення задля пошуку нового русла. Виключно в ситуації розвитку і зростання. Час діяти, бо ми – місія, ти – сіяти. І навпаки.     

Комментариев нет:

Отправить комментарий