среда, 15 января 2020 г.

«Військові традиції та ритуали: важливість усвідомленого колективного сприйняття у ліцеї»


      З 2019 року у ліцеї-інтернаті впроваджується Етичний кодекс як основний документ, що регламентує взаємовідносини в колективі та встановлює єдині вимоги до індивідуальних і групових відносин. Окремим компонентом етичних норм і правил поведінки є вимога про безумовне дбайливе ставлення та постійне бережне носіння однострою (військової форми встановленого зразка) у комплектності, встановленій в ліцеї-інтернаті.
В процесі викладання курсу «Основи військової підготовки» виховується стійке усвідомлення важливості застосування на практиці норм та вимог військової етики і етикету (правил поведінки), що врешті утворює комплекс такого ставлення до життя, яке притаманне високовихованим особам, якими є (мають бути) ліцеїсти і ліцеїстки, вчителі і вихователі (на загальному рівні – педагоги) ліцею-інтернату.
         Що означає шеврон на правій руці, коли ліцеїст у впорядкованій формі? Фактично, шеврон є гербом, що засвідчує належність до конкретного компетентного суспільного об’єднання, що створено для реалізації окресленої колективом мети. Шеврон, його наявність, є візуально-предметним засвідченням готовності його носія-суб’єкта розділити цінності і докласти особистих зусиль для досягнення спільних цілей, виконання щоденних завдань освітнього процесу в ліцеї-інтернаті.
         В навчальному закладі зберігаються та системно розвиваються традиції, в т.ч. з елементами застосування військових ритуалів. Створити умови для дифузії дисципліни, порядку, етичних норм як правил повсякденного життя (спілкування і взаємодії) можна лише завдяки цілеспрямованим плановим зусиллям, в т.ч. і регулярним проведенням навчально-виховних заходів високого якісно-змістовного рівня (від «Дня ліцею» до «Посвяти в ліцеїсти»). Такі заходи спрямовуються на формування естетичного сприйняття у вихованців військових традицій, набутих попередніми поколіннями українців.
         На загальному рівні військовими традиціями можна вважати правила, звичаї та норми поведінки військовослужбовців у мирний і військовий час, які історично склалися у збройних силах. Важливе значення національних військових традицій обумовлюється, перш за все, їх спрямованістю на формування у військовослужбовців стійкої мотивації та безумовної готовності до зразкового виконання військового обов’язку у будь-яких умовах, гордості за належність (можливість належності у майбутньому) до українського війська та інших патріотичних почуттів і мотивів.

Зміст військових традицій включає різні компоненти: історичний, соціальний, виховний, психологічний, культурний, військово-професійний та інші. На думку вчених, в основі військових традицій збройних сил лежать три ключових моральних поняття: «патріотизм», «військова честь» і «військовий обов’язок». Армія (а разом з нею і держава) є живою, доки в її лавах є носії цих понять. Весь комплекс традиційних армійських цінностей, які мають виховне значення, конкретизує їх. Варто зважати на те, що до основних елементів військових традицій, що історично склалися, відносяться:
1)    принципи та норми поведінки військовослужбовців;
2)    громадянські й моральні якості воїнів;
3)    військові ритуали; система військових нагород;
4)    військова етика;
5)    військова геральдика та символіка;
6)    вексилологія (прапорознавство);
7)    принципи військового навчання та виховання;
8)    уніформологія (наука про військову форму);
9)    елементи військового побуту й духовної культури життєдіяльності військ (сил);
10)  військова музика і пісні, військова лексика та ін.
...А тим часом  у ліцеї-інтернаті триває жива практична робота з дітьми, які не завжди за своїм бажанням опинились в умовах наближених до військових (з 12 років), що проявляється хоча б у систематичних стройових ритуалах та тренувальних заняттях (до 17 років). І що далі? Виключно свідома професійна орієнтація на здобуття фаху офіцера.

       ...

Комментариев нет:

Отправить комментарий