В чотирьох частинах.
Частина І.
Відкриття в Україні нових типів загальноосвітніх навчальних закладів, до яких належать і військові ліцеї та ліцеї (ліцеї-інтернати) з посиленою військово-фізичною підготовкою (на сьогоднішній день навчальних закладів такого типу – 19), обумовлює військово-професійну спрямованість навчання та виховання майбутніх офіцерів з підліткового віку на основі «особистісно зорієнтованого, компетентнісного і діяльнісного підходів» [3].
Важливим контекстом у цьому зв’язку є
наявність міжпредметних обмінів, що спрямовані на розвиток військової
підготовки як системного підходу до освітнього процесу (НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ
КОМПЛЕКС). З іншого боку, навіщо предметнику орієнтувати і акцентувати учнів на
військову підготовку? Бо «ліцей-інтернат
з посиленою військово-фізичною підготовкою» є спеціалізованим навчальним
закладом. Більше того, він є закладом професійної орієнтації та виховання
майбутніх офіцерів. Саме тому пріоритет ДВП («допрофесійної військової
підготовки») є природним з точки зору організації діяльності
ліцею-інтернату.
У процесі допрофесійної підготовки майбутніх
військовослужбовців пріоритетним є зміст навчання. В умовах допрофесійної військової підготовки
потрібно навчити ліцеїстів уміти відбирати і використовувати потрібну
інформацію, що має військовий зміст [1].
В Правилах приймання до ліцеїв з посиленою
військово-фізичною підготовкою, затверджених Наказом Міністерства освіти
України, Міністерства оборони України, Державного комітету у справах охорони
державного кордону України від 26.07.1999 № 266/222/363, зазначено, що ліцей забезпечує
здобуття учнями повної
загальної середньої освіти і здійснює їх допрофесійну військову підготовку.
Організація навчання в умовах допрофесійної військової підготовки
полягає в комплексному застосуванні
в якості чинників формування знань у
ліцеїстів: групової навчальної діяльності, дидактичних ігор, навчальних
проектів, диференційованих пізнавальних задач, що мають військово-професійний
зміст, як в урочний час, так і на самопідготовці.
Допрофесійна військова підготовка (ДВП) є цілеспрямованими військово-педагогічними зусиллями, спрямованими на забезпечення поглибленої можливості
здобуття ліцеїстами первинних військових знань та навичок, необхідних для
подальшого їх вступу і навчання, у вищих військових навчальних закладах та
вищих навчальних закладах, що мають військові навчальні підрозділи.
ДВП спрямовується на:
забезпечення реалізації права громадян
на здобуття повної загальної середньої освіти, формування і розвиток соціально
зрілої, творчої особистості з усвідомленою громадянською позицією (патріотизму),
почуттям національної самосвідомості, а також створення умов для оволодіння
систематизованими знаннями про природу, людину, суспільство, культуру тощо;
створення умов для здобуття
вихованцями ліцею освіти в межах обсягу, визначеного державним стандартом
загальної середньої освіти;
виховання ліцеїстів у дусі
відданого служіння Українському народові, любові до військової служби та
свідомого прагнення до оволодіння професією офіцера;
підготовки ліцеїстів морально і
фізично здоровими, загартованими, спроможними долати можливі труднощі на шляху
до успіху (військової служби в т.ч.).
Проблема методичного забезпечення.
Ліцеї-інтернати з посиленою військово-фізичною
підготовкою як феномен середньої освіти, є закладами спеціалізованої освіти, що
забезпечують здобуття повної середньої освіти.
Сьогодні не існує стандарту і
закріпленого співвідношення дисциплін задля забезпечення спеціалізації, а саме –
допрофесійної військової підготовки з метою ведення професійної орієнтації і
визначення з ймовірністю перспективи отримання фаху військового (офіцера).
Проблема забезпечення методологією процесу навчання і виховання як встановлення
певного стандарту, що є науково-обґрунтованим і експериментально доведеним;
оптимальним за організаційно-функціональною структурою; визнаний як успішний і
ефективний, апробований спосіб змістовного наповнення освітнього процесу.
1. Інваріантна і варіативна складові
навчального плану закладу мають бути стандартизовані як інтегративна модель
навчання і виховання в ліцеї-інтернаті з посиленою військово-фізичною
підготовкою.
2. Обґрунтування необхідності
роздільного навчання і необхідність забезпечення стандартів гендерного підходу
до організації процесу навчання і виховання.
3.
Допрофесійна військова підготовка і дотримання прав дитини згідно з Конвенцією
ООН про права дитини: пріоритетність дотримання права вільного розвитку
особистості людини над важливістю досягнення ідеалу допрофесійної військової
підготовки.
4. Проблема підготовки і
перепідготовки військово-педагогічних кадрів (в т.ч. офіцерів-вихователів),
атестаційні іспити і відповідність посаді.
5. Акцент на розвитку критичного
мислення і комунікативної компетентності ліцеїстів інноваційними освітніми
засобами (освітня технологія «Дебати» тощо) як спосіб забезпечення якості
освіти і експліцитних рішень у визначенні професійних орієнтирів випускників та
в ситуації вибору (в т.ч. в екстремальних ситуаціях).
Щодо
п. 1: Індивідуалізація і диференціація навчання в ліцеї
забезпечуються реалізацією інваріантної
та варіативної складових змісту Державного стандарту загальної середньої освіти.
Варіативна частина формується ліцеєм з урахуванням спеціалізації та профілю
навчання ліцеїстів.
Навчально-виховний процес у ліцеї організовується у формі уроків, лекцій,
лабораторно-практичних, семінарських занять, диспутів, навчально-виробничих
екскурсій тощо і поєднується з науково-методичною, науково-дослідною та
експериментальною роботою педагогічних працівників. Поряд з традиційними
формами і методами можуть використовуватися також інноваційні технології
навчання.
Під час навчально-виховного процесу в ліцеї проводяться факультативні
та додаткові заняття загальноосвітнього і військово-прикладного характеру,
заняття в спортивних секціях, гуртках військово-історичного,
національно-патріотичного та культурно-естетичного спрямування, спортивні
змагання, екскурсії.
Військово-патріотичне виховання як компонент ДВП
ліцеїстів здійснюється з метою забезпечення їх високої мотивації до військової
служби, формування морально-психологічної готовності до захисту суверенітету і
територіальної цілісності України, активної громадянської позиції,
військово-професійних, морально-психологічних і фізичних якостей захисників
Вітчизни .
Військово-патріотичне виховання
організується у формах ознайомлення ліцеїстів з:
-
бойовими традиціями
українського народу;
-
повсякденною життєдіяльністю та бойовим
навчанням у Збройних Силах України (в т.ч. Військово-Морських Сил);
-
залученням
ліцеїстів до військово-історичної роботи;
-
а також
під час набуття ліцеїстами теоретичних знань та практичних навичок з курсу
«Захист Вітчизни».
Поряд з традиційними формами і методами можуть
використовуватися також інноваційні технології військово-патріотичного
виховання в контексті допрофесійної військової підготовки як спеціалізації
ліцею-інтернату з посиленою військово-фізичною підготовкою.
У ліцеї запроваджуються такі військові ритуали:
урочисті шикування (мітинги) з нагоди посвяти в ліцеїсти
юнаків, які вступили до ліцею;
ритуал початку навчального року (День знань);
свята останнього дзвоника;
ритуал випуску ліцеїстів.
Ліцеїсти можуть залучатися до участі в парадах військ,
військово-патріотичних заходах згідно Указу
Президента України – Верховного Головнокомандувача Збройних Сил України
та (наказів, розпоряджень, директив, доручень) Міністра оборони України та
начальника Генерального штабу Збройних Сил України – Головнокомандувача
Збройних Сил України, директора Департаменту військової освіти та науки
Міністерства оборони України.
У ліцеї урочисто відзначаються державні і військові
свята, пам’ятні дати української історії та День ліцею.
Комментариев нет:
Отправить комментарий