среда, 19 августа 2020 г.

«Фундаментальні тези щодо визначення допрофесійної військової підготовки»

 В чотирьох частинах.

         

 

Частина І.

           Відкриття в Україні нових типів загальноосвітніх навчальних закладів, до яких належать і військові ліцеї та ліцеї (ліцеї-інтернати) з посиленою військово-фізичною підготовкою (на сьогоднішній день навчальних закладів такого типу – 19), обумовлює військово-професійну спрямованість навчання та виховання майбутніх офіцерів з підліткового віку на основі «особистісно зорієнтованого, компетентнісного і діяльнісного підходів» [3].

Важливим контекстом у цьому зв’язку є наявність міжпредметних обмінів, що спрямовані на розвиток військової підготовки як системного підходу до освітнього процесу (НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ КОМПЛЕКС). З іншого боку, навіщо предметнику орієнтувати і акцентувати учнів на військову підготовку? Бо «ліцей-інтернат з посиленою військово-фізичною підготовкою» є спеціалізованим навчальним закладом. Більше того, він є закладом професійної орієнтації та виховання майбутніх офіцерів. Саме тому пріоритет ДВП («допрофесійної військової підготовки») є природним з точки зору організації діяльності ліцею-інтернату. 

У процесі допрофесійної підготовки майбутніх військовослужбовців пріоритетним є зміст навчання. В умовах допрофесійної військової підготовки потрібно навчити ліцеїстів уміти відбирати і використовувати потрібну інформацію, що має військовий зміст [1].

В Правилах приймання до ліцеїв з посиленою військово-фізичною підготовкою, затверджених Наказом Міністерства освіти України, Міністерства оборони України, Державного комітету у справах охорони державного кордону України від 26.07.1999 № 266/222/363, зазначено, що ліцей  забезпечує   здобуття   учнями   повної   загальної середньої освіти і здійснює їх допрофесійну військову підготовку.   

Організація навчання в умовах допрофесійної військової підготовки
полягає в комплексному застосуванні в якості чинників формування знань у
ліцеїстів: групової навчальної діяльності, дидактичних ігор, навчальних
проектів, диференційованих пізнавальних задач, що мають військово-професійний зміст, як в урочний час, так і на самопідготовці
.

Допрофесійна військова підготовка (ДВП) є цілеспрямованими військово-педагогічними зусиллями, спрямованими на забезпечення поглибленої можливості здобуття ліцеїстами первинних військових знань та навичок, необхідних для подальшого їх вступу і навчання, у вищих військових навчальних закладах та вищих навчальних закладах, що мають військові навчальні підрозділи.

ДВП спрямовується на:

забезпечення реалізації права громадян на здобуття повної загальної середньої освіти, формування і розвиток соціально зрілої, творчої особистості з усвідомленою громадянською позицією (патріотизму), почуттям національної самосвідомості, а також створення умов для оволодіння систематизованими знаннями про природу, людину, суспільство, культуру тощо;

створення умов для здобуття вихованцями ліцею освіти в межах обсягу, визначеного державним стандартом загальної середньої освіти;

виховання ліцеїстів у дусі відданого служіння Українському народові, любові до військової служби та свідомого прагнення до оволодіння професією офіцера;

підготовки ліцеїстів морально і фізично здоровими, загартованими, спроможними долати можливі труднощі на шляху до успіху (військової служби в т.ч.).

 

Проблема методичного забезпечення.

           Ліцеї-інтернати з посиленою військово-фізичною підготовкою як феномен середньої освіти, є закладами спеціалізованої освіти, що забезпечують здобуття повної середньої освіти.

           Сьогодні не існує стандарту і закріпленого співвідношення дисциплін задля забезпечення спеціалізації, а саме – допрофесійної військової підготовки з метою ведення професійної орієнтації і визначення з ймовірністю перспективи отримання фаху військового (офіцера). Проблема забезпечення методологією процесу навчання і виховання як встановлення певного стандарту, що є науково-обґрунтованим і експериментально доведеним; оптимальним за організаційно-функціональною структурою; визнаний як успішний і ефективний, апробований спосіб змістовного наповнення освітнього процесу.

           1. Інваріантна і варіативна складові навчального плану закладу мають бути стандартизовані як інтегративна модель навчання і виховання в ліцеї-інтернаті з посиленою військово-фізичною підготовкою.

           2. Обґрунтування необхідності роздільного навчання і необхідність забезпечення стандартів гендерного підходу до організації процесу навчання і виховання.

           3. Допрофесійна військова підготовка і дотримання прав дитини згідно з Конвенцією ООН про права дитини: пріоритетність дотримання права вільного розвитку особистості людини над важливістю досягнення ідеалу допрофесійної військової підготовки.

           4. Проблема підготовки і перепідготовки військово-педагогічних кадрів  (в т.ч. офіцерів-вихователів), атестаційні іспити і відповідність посаді.

           5. Акцент на розвитку критичного мислення і комунікативної компетентності ліцеїстів інноваційними освітніми засобами (освітня технологія «Дебати» тощо) як спосіб забезпечення якості освіти і експліцитних рішень у визначенні професійних орієнтирів випускників та в ситуації вибору (в т.ч. в екстремальних ситуаціях).

 

Щодо п. 1: Індивідуалізація і диференціація навчання в ліцеї забезпечуються реалізацією інваріантної та варіативної складових змісту Державного стандарту загальної середньої освіти.

Варіативна частина формується ліцеєм з урахуванням спеціалізації та профілю навчання ліцеїстів.

Навчально-виховний процес у ліцеї організовується у формі уроків, лекцій, лабораторно-практичних, семінарських занять, диспутів, навчально-виробничих екскурсій тощо і поєднується з науково-методичною, науково-дослідною та експериментальною роботою педагогічних працівників. Поряд з традиційними формами і методами можуть використовуватися також інноваційні технології навчання.

Під час навчально-виховного процесу в ліцеї проводяться факультативні та додаткові заняття загальноосвітнього і військово-прикладного характеру, заняття в спортивних секціях, гуртках військово-історичного, національно-патріотичного та культурно-естетичного спрямування, спортивні змагання, екскурсії.

Військово-патріотичне виховання як компонент ДВП ліцеїстів здійснюється з метою забезпечення їх високої мотивації до військової служби, формування морально-психологічної готовності до захисту суверенітету і територіальної цілісності України, активної громадянської позиції, військово-професійних, морально-психологічних і фізичних якостей захисників Вітчизни .

           Військово-патріотичне виховання організується у формах ознайомлення ліцеїстів з:

-         бойовими традиціями українського народу;

-          повсякденною життєдіяльністю та бойовим навчанням у Збройних Силах України (в т.ч. Військово-Морських Сил);

-         залученням ліцеїстів до військово-історичної роботи;

-         а також під час набуття ліцеїстами теоретичних знань та практичних навичок з курсу «Захист Вітчизни».

 

Поряд з традиційними формами і методами можуть використовуватися також інноваційні технології військово-патріотичного виховання в контексті допрофесійної військової підготовки як спеціалізації ліцею-інтернату з посиленою військово-фізичною підготовкою.

У ліцеї запроваджуються такі військові ритуали:

урочисті шикування (мітинги) з нагоди посвяти в ліцеїсти юнаків, які вступили до ліцею;

ритуал початку навчального року (День знань);

свята останнього дзвоника;

ритуал випуску ліцеїстів.

Ліцеїсти можуть залучатися до участі в парадах військ, військово-патріотичних заходах згідно Указу  Президента України – Верховного Головнокомандувача Збройних Сил України та (наказів, розпоряджень, директив, доручень) Міністра оборони України та начальника Генерального штабу Збройних Сил України – Головнокомандувача Збройних Сил України, директора Департаменту військової освіти та науки Міністерства оборони України.

У ліцеї урочисто відзначаються державні і військові свята, пам’ятні дати української історії та День ліцею.

Режим роботи ліцею – цілодобовий, затверджується рішенням педагогічної ради ліцею та погоджується з відповідним органом управління освіти і територіальною установою державної санітарно-епідеміологічної служби. Протягом навчального року ліцеїсти перебувають в ліцеї цілодобово. 

Комментариев нет:

Отправить комментарий