четверг, 27 августа 2020 г.

Фундаментальні тези щодо визначення допрофесійної військової підготовки. Частина ІV.

Продовження.

«Однак, це визначення не є переконливим для означення цілеспрямованого навчально-виховного процесу з ВП учениць, формування певних умінь, навичок, патріотичних почуттів до краю, переконань, і врешті-решт готовності захищати свою країну. Ці терміни є доволі однобічними та не враховують сутнісних та ідейних аспектів ВП учениць.



Вдале визначення досліджуваного поняття, на наш погляд, дає польська вікіпедія [304], яка посилається на урядовий циркуляр 1928 р. ВП трактується як колишній предмет, участь дівчат в якому була добровільною, і реалізація якого відбувалася у старших VII і VIIII класах шкіл хлопців та дівчат, сфера навчання якого обіймала широкі поняття цивільного захисту, методи захисту перед різними небезпеками і підготовка до дій у випадку катастроф; надання першої медичної допомоги; а також військова тематика – загальна інформація про види зброї, стрілецька підготовка, принципи військової служби, топографія, міжнародне право в сфері збройних конфліктів. На нашу думку, це трактування найбільш повно і точно відображає сутність ВП у польській освіті досліджуваного періоду.

«Розглядаючи поняття «військова підготовка», науковець міжвоєнного
періоду С. Федорович зауважив, що під ВП дівчат потрібно розуміти
обов’язковий предмет, а не роботу в шкільній організації, що проводиться
військовим органом. ВП не є нагромадженням таких предметів, як: служба,
стрільба, бій (теренознавство, протиповітряна і протигазова оборона (далі – ППіПГО), бойова організація), медична підготовка, фізичне виховання. Кожний з тих предметів опирається на знання інших загальноосвітніх дисциплін, наприклад, протигазова оборона – на хімію, теренознавство – на географію, картографію і тригонометрію, стрільба – на балістику (розділ фізики) тощо, з чого і випливає міжпредметний характер дисципліни. Для цього науковець радив
здійснювати на початку року предметні комісії, де б кожний навчальний предмет обговорювався на питання потенціалу ВП, що фактично і здійснювалося на терені середніх шкіл ЗУЗ [198, с. 135-136]». 



Доцільно представити цілісну схему моделі ВП учениць, відповідно до
цілей і завдань ВП, яка охоплювала всі класи середніх загальноосвітніх закладів, демонструючи певні етапи її викладу Модель – це послідовне розгортання сукупності діяльностей, що згруповані відповідно до специфіки класів, особливостей поетапної організації навчально-виховної діяльності у класах для учениць та її здійснення. Загалом така модель органічно демонструє наявний у Другій Речі Посполитій процесуальний зміст організації навчально-виховного процесу учениць та важливий дидактико-виховний аспект ВП у всіх класах.

«Серед педагогів Галичини та Волині утворилося два ворогуючі табори на це нововведення – консеквенціоналістів та утилітаристів. Перші (більшість вчителів-предметників та консервативних педагогів) в основному виступали проти такої ідеї, оскільки подібний крок нівелював би сутність загальноосвітніх предметів «в угоду ВП» [2, с. 56].

«Прихильниками іншого методу були утилітаристи у галузі ВП (в основному комендантський склад, вчителі ФВ, військове відомство і напіввійськові організації), які, на думку науковця, абсолютно не розуміли загальних педагогічних цінностей ВП. Ці цінності вдасться досягти лише тоді, коли шкільний гуфєц і його робота буде у цілком військовій атмосфері за прикладом жіночого військового підрозділу, і до інших сфер шкільного життя не буде мати ніякого відношення. Все інше, розпорошене у навчальних програмах загальноосвітніх предметів, в очах учениць буде смішним та проігнорованим, у такій серйозній роботі, як ВП учениць. У такому випадку зусилля у цьому напрямку будуть працювати протилежно і попрямують на бажання ухилитися молоддю від роботи у шкільному гуфці [145, арк. 16].

Однак, вище викладені концепції по суті є або офіційними, або ж
повторенням визначень офіційних нормативних актів, а на наше переконання, будь-яка підготовка – це, насамперед, самоорганізація власної активної, вмотивованої діяльності, що полягає у бажанні навчатися, та у контексті військової справи потребує і педагогічного, і командного супроводу.

Інтеграцію досліджуваного поняття у педагогічну площину найбільш
повно, на нашу думку, було здійснено в Урядовому журналі (Dziennik Urzędowy) куратором Львівського шкільного округу др. Т. Купчиньський (T. Kupczyński) від 05.05.1938 р., який визначав, що «військова підготовка учнівства до оборони краю є головним, початковим завданням сучасної школи. І недостатньо оточити ученицю шкільним гуфцем ВП, забезпечивши якомога найкращі для неї умови роботи, а в сукупності виховної роботи необхідно прагнути до вироблення в учнівства відповідної моральної постави, при навчанні та реалізації програм
окремих предметів, прямо та побічно підкреслювати всі питання, що пов’язані із національною обороною, пронизуючи ними зміст навчальних предметів» [192, c.62].

І на останок про визначення «військової підготовки» в контексті навчання старшокласниць О. Топоренко таким чинок робить висновок: «Із врахуванням вищезазначеного пропонуємо таке трактування військової підготовки учениць у школах: «військова підготовка учениць в освітніх закладах часів Другої Речі Посполитої – це існуюча в межах досліджуваного періоду робота з первинного військового навчання та виховання дівчат, опанування елементарних військових знань та оволодіння способами їх практичної реалізації – і як результат їх можлива підготовка до служби у допоміжних військових підрозділах, і водночас інструмент полонізації в освіті, що був спрямований на формування свідомості польок, які були готові у критичний для держави час стати на її захист» [2, с. 58].

Все б добре, якби не результат спроби захисту Другої Речі Посполитої у вересні-листопаді 1939 року. Навіть така унікальна платформа виховання національної готовності до захисту/оборони як «військова підготовка старшокласниць» не спрацювала в конкретному історичному періоді. Війська вермахту (Німеччина) окупували Польщу за лічені місяці і потім поділили з СРСР. Висновок може бути один: ця сфера не є визначальною з точки зору можливості захищати незалежність країни у війні. Разом з тим, історична правда враховує і сучасність, в якій Польща є розвинутою країною, членом НАТО і ЄС. Тому, варто проходити історичні випробування максимально активізуючи національний потенціал задля захисту держави. Як вчить досвід Другої Речі Посполитої, аби мати успішну перспективу справжньої незалежності держави потрібно набратись мужності і витримки, долати труднощі, якими б кривавими вони не були, бо боротьба за суверенітет і захист Вітчизни мають історичне значення не так у конкретному, як у перспективно-історичному розумінні.  

Окреме місце в життєдіяльності ліцею-інтернату з посиленою військово-фізичною підготовкою і у сфері ДВП зокрема відводиться самоврядуванню, яке функціонально є елементом військової підготовки, оскільки торкається проблематики управління (як функції) колективами як у формальній так і у неформальній проекції. 

Загальні збори взводів (рот) ліцеїстів:

-                висувають своїх представників до Ради ліцеїстів ліцею;

-                обирають Раду ліцеїстів роти;

-                обирають редколегію шкільної газети «Шкільний кур’єр» (в т.ч. стінного друкування);

-                розглядають і обговорюють питання, спрямовані на виховання ліцеїстів у дусі вірності своїй професії – захисника Батьківщини, формування в них високих професійних, ділових і моральних якостей, активності і відповідальності за виконання завдань навчального процесу, службових і громадських обов'язків;

-                згуртовують колектив ліцеїстів навколо патріотичної ідеї державної незалежності України, підтримують у ньому товариські відносини;

-                пропагують військово-історичні традиції народу України, свого військового ліцею, забезпечують участь ліцеїстів у військово-патріотичному вихованні учнів молодших класів місцевих загальноосвітніх шкіл, пропаганді серед них офіцерської професії, ратних подвигів народу України, у наданні допомоги молоді в підготовці до вступу до військових ліцеїв та ліцеїв з посиленою військово-фізичною підготовкою;

-                розглядають всілякі негативні явища в колективі: конфліктні ситуації між ліцеїстами, випадки образи і негативної поведінки, підрив авторитету і гідності, грубості, порушення дисципліни й етики ліцеїста;

-                спільно з командуванням організовують дозвілля і культурно-освітні заходи для ліцеїстів, спортивно-масову роботу з ними;

-                відзначають ліцеїстів, які досягли успіхів у спорті, вітають їх зі знаменними подіями в особистому житті;

-                мобілізують ліцеїстів на зразкове утримання приміщень і території ліцею, виховують у них культуру в організації свого побуту, ведуть боротьбу зі шкідливими звичками.

Обговорення на загальних зборах рот ліцеїстів проводиться за умови гласності, вільної дискусії (тематичних дебатів), товариської критики й самокритики. Кожний ліцеїст має право на виступ.

Всілякі дії, спрямовані на утиск критики, обмеження свободи слова, не допускаються.

Рішення загальних зборів ліцеїстів приймаються відкритим  голосуваннями і вважаються прийнятими, якщо за них проголосувало більше половини присутніх на зборах.

Рішення загальних зборів з питань, які належать до компетенції зборів ліцеїстів, є обов’язковими для всіх ліцеїстів і доводяться до всього особового складу роти.

Загальні збори взводу (роти) проводяться за необхідністю, але не менше двох разів на семестр.

На загальних зборах ліцеїстів обирається відкритим голосуванням  Рада зборів ліцеїстів у кількості,  яку визначає рішення загальних зборів.

У практичній діяльності Рада зборів ліцеїстів (або по іншому названа колегіальна рада) виходить з рішень загальних зборів ліцеїстів, завдань, які стоять перед особовим складом, ініціативних пропозицій ліцеїстів:

-                готує і розглядає питання, які підлягають обговоренню на загальних зборах ліцеїстів, проводить у життя і здійснює контроль за виконанням прийнятих постанов;

-                у повсякденному житті проводить індивідуальну роботу з ліцеїстами, запрошує їх на засідання ради, вказує їм на недоліки в навчанні, у службі, осуджує негативні вчинки;

-                розглядає заяви, пропозиції ліцеїстів, готує рішення щодо їх виконання;

-                разом з командуванням вивчає моральну атмосферу в роті, намічає й обговорює заходи, пов'язані з її покращенням;

-                організовує дозвілля, культурно-освітні заходи для ліцеїстів, залучає їх до художньої самодіяльності, занять у клубах за інтересами.

Загальні збори  взводів проводяться по мірі необхідності, але не менше 1 разу на місяць.

Командири підрозділів повинні з повагою ставитися до думки загальних зборів ліцеїстів і брати активну участь у реалізації прийнятих рішень.

 

 

Список використаних джерел:

1. Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти. – Постанова КМУ від 23 листопада 2011 р. № 1392. –  [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/ua/often-

2. Топоренко О.Ю. Дисертаційне дослідження на тему: «Військова підготовка старшокласниць на західноукраїнських землях у роки Другої Речі Посполитої (1922-1939 рр.)», 2018. – 405 с.

3. Шевченко А. Хімія у військовій справі: Навчальний посібник. – К. : Київська книжково-журнальна фабрика, 2011. – 104с.

Комментариев нет:

Отправить комментарий